WYWIAD
Lek. Michał Drwięga

Zapytaliśmy ortopedę Michała Drwięgę, w jaki sposób wykorzystuje konsultacje online w codziennej pracy.

Michal-Drwiega

Lek. Michał Drwięga

Ortopeda traumatolog zajmujący się patologiami i urazami stawu ramiennego, kolanowego oraz biodra. Wychowanek, wieloletni pracownik i współtwórca pierwszego prywatnego ośrodka ortopedycznego Carolina Medical Center, a obecnie Mirai Clinic w Otwocku. Lekarz reprezentacji Polski na Igrzyskach Olimpijskich w Pekinie w 2008 r. Autor bloga i podcastu Ortopedia - Moja Pasja.

Zobacz profil
W jaki sposób wykorzystuje Pan konsultacje online (w tym wideo) w pracy ortopedy? Czy są one pomocne?

Jeśli chodzi o wizyty online korzystam niemal wyłącznie z wideokonsultacji. W pracy ortopedy kluczowa jest możliwość przeprowadzenia badania, samo słowne opisanie objawów przez pacjenta nie wystarcza (pomijając niektóre wizyty kontrolne). W sytuacji braku możliwości osobistego spotkania, dzięki kontaktowi wideo można poinstruować pacjenta, co ma zrobić, jak poruszać kończyną, gdzie i jak ucisnąć itp. Widać, czy staw jest spuchnięty i jakie ma zakresy ruchomości. Można również ocenić proces gojenia rany. To zdecydowanie zwiększa możliwości pomocy zdalnej pacjentowi.

“Dotychczas jedynie moi stali pacjenci mieszkający daleko od mojego gabinetu, korzystali od czasu do czasu z kontaktu on-line. Pandemia spowodowała, że więcej osób szuka pomocy zdalnej.”
Czy pacjenci są chętni na takie wizyty? Jak je oceniają?

Dotychczas jedynie moi stali pacjenci mieszkający daleko od mojego gabinetu, korzystali od czasu do czasu z kontaktu on-line. Pandemia spowodowała, że więcej osób szuka pomocy zdalnej. Nie jest to jeszcze rutyną, ale na pewno chętnych jest coraz więcej. Oceny pacjentów, których konsultowałem, są bardzo dobre.

Czy aktywacja i samo przeprowadzenie wideokonsultacji jest skomplikowane?

Aktywacja wideokonsultacji na ZnanyLekarz.pl jest uproszczona do granic możliwości. Dodatkowo przygotowane na portalu tutoriale prowadzą potencjalnego użytkownika wręcz „za rękę”.

Co jest największą zaletą konsultacji online dla lekarza ortopedy?

Jak już wspomniałem wcześniej, dla ortopedy ważna jest możliwość wykorzystania transmisji wideo. To największa korzyść z technicznego punktu widzenia. Z kolei możliwość kontaktu z pacjentami z daleka, niejednokrotnie z zagranicy, daje szansę zachowania ciągłości procesu leczenia, który inaczej nie mógłby się odbyć.

Co mógłby Pan zarekomendować innym ortopedom w związku z konsultacjami online (w tym wideo)? Jakiś specjalny sposób promocji? Przygotowanie profilu?

Zarekomendowałbym przede wszystkim posługiwanie się konsultacjami wideo. Wiem, że wielu ortopedów umożliwia pacjentom kontakt telefoniczny i dopiero w ostateczności próbują się z nimi łączyć przez przeróżne portale udostępniające połączenie wideo. Nie jest to profesjonalne, reguły bywają niejasne dla pacjentów i często proces zawodzi. Dlatego warto od początku udostępnić możliwość wideo konsultacji. Odpowiednie ustawienie profilu na ZnanyLekarz i zdefiniowanie kalendarza wizyt online upraszcza całe postępowanie, czyni tę usługę profesjonalną i umożliwia pozyskanie nowych pacjentów.

Michal-Drwiega-screen
Jak organizuje Pan sobie pracę z domu? Jak wygląda Pana dzień? Czy trudno było się przenieść z gabinetu do domu?

Pomimo pandemii, utrzymuję konsultacje w gabinecie, choć oczywiście pacjentów jest mniej.  Praca z domu to dla mnie szansa skonsultowania pacjentów, których osobista wizyta nie jest konieczna, nie mogą lub nie chcą wychodzić z domu. Wizyty online prowadzę w godzinach, w których normalnie nie byłoby mnie w gabinecie. Praca z domu nie jest jednak łatwa, szczególnie przy trójce dzieci chętnych do skorzystania z komputera.

Z jakimi obawami pacjentów spotkał się Pan odnośnie konsultacji online i czy to się potwierdziło?

Największe obawy, również moje, to problemy ze sprzętem po stronie pacjentów. Nieaktywna kamera, niedziałający mikrofon czy słabe łącze internetowe czasem modyfikują sposób naszego kontaktu.

Czy poleciłby Pan innym ortopedom wykorzystanie konsultacji online w dobie epidemii koronawirusa?

Oczywiście, że tak.

Czy w przyszłości będzie Pan również takie wizyty stosować?

Jak najbardziej. Ta forma umożliwia dotarcie z usługami poza swój rejon pracy czy zamieszkania i konsultowanie pacjentów, którzy normalnie nie zdecydowaliby się na przyjazd do mojego gabinetu.

Czy uważa Pan, że trzeba mieć specjalny sprzęt albo umiejętności techniczne, żeby prowadzić konsultacje online?

Czy potrzebny jest specjalny sprzęt? Tak, bo nie każdy komputer posiada kamerę czy mikrofon i głośnik. Co prawda można taką wizytę przeprowadzić nawet za pomocą smartfona, ale na dłuższą metę nie jest to wygodne. W kwestii umiejętności technicznych, to tu też nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Potrzebne jest ogólne pojęcie na temat obsługi komputera, więc nic szczególnego. Ale dla niektórych może to być ograniczenie.

Zobacz historie sukcesu naszych Klientów!
Zobacz wszystkie
Masz pytanie? Napisz do nas! Nasz doradca skontaktuje się z Tobą w ciągu 48 h. Skontaktuj się