WYWIAD
Dr n. med. Adrian Smędowski

Adrian Smędowski opowiada, w jaki sposób okulista może wykorzystać konsultacje online w codziennej pracy.

Adrian_Smedowski

Dr n. med. Adrian Smędowski

Starszy asystent w Klinice Okulistyki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Pracownik naukowy Katedry Fizjologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Specjalista okulistyki certyfikowany przez Europejskie Towarzystwo Okulistyczne. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywał w wielu ośrodkach w kraju i za granicą. Zajmuje się diagnostyką i leczeniem chorób oczu, szczególnie jaskry i chorób rogówki. W tych dziedzinach jest autorem wielu klinicznych i doświadczalnych prac naukowych, publikowanych w renomowanych czasopismach oraz prezentowanych podczas krajowych i międzynarodowych kongresów okulistycznych.

Zobacz profil
W jaki sposób wykorzystuje Pan konsultacje online w okulistyce? Czy są one pomocne?

Okulistyka jest specyficzną dziedziną, ponieważ postawienie rozpoznania w wielu przypadkach wymaga specjalistycznego sprzętu i dokładnego badania. Jednak istnieją sytuacje, kiedy pacjent dysponuje już wykonanymi wynikami badań lub objawy choroby są na tyle charakterystyczne, iż można z dużą dokładnością postawić diagnozę. Są również pacjenci, którzy mają ustawione, długotrwałe już leczenie i potrzebują jedynie przedłużenia leków. Wizyta online nie zastąpi właściwej wizyty, jednak w obecnej sytuacji jest dla wielu pacjentów jedynym ratunkiem.

Myślę, że nawet jak sytuacja epidemiczna w kraju ulegnie poprawie, wiele spraw wciąż będziemy załatwiać w tej formie (np. przedłużenie leków czy konsultacja wyników badań). Stworzy to lepszy dostęp do wybitnych specjalistów, nawet z odległych miejsc w kraju, bez konieczności podróżowania. Konsultacje online są również pomocne do utrzymania kontaktu ze swoimi stałymi pacjentami, którzy w obecnej sytuacji w wielu przypadkach pozostali bez opieki.

 

“Bardzo często po połączeniu video z lekarzem pada hasło: "jak dobrze Pana widzieć", "jak dobrze w końcu kogoś zobaczyć i porozmawiać", co świadczy o tym, jak bardzo taka forma kontaktu z pacjentem jest potrzebna.”
Czy pacjenci są chętni na takie wizyty? Jak je oceniają?

Pacjenci wciąż podchodzą nieufnie do wizyt online. Myślę, że wynika to przede wszystkim z obawy przed nieumiejętnością obsługi komputera czy smartfona (szczególnie starsi pacjenci), aczkolwiek w mojej obserwacji doskonale sobie radzą. Po zrealizowaniu konsultacji są zadowoleni, o czym świadczą liczne pozytywne opinie. Bardzo często po połączeniu video z lekarzem pada hasło: "jak dobrze Pana widzieć", "jak dobrze w końcu kogoś zobaczyć i porozmawiać", co świadczy o tym, jak bardzo taka forma kontaktu z pacjentem jest potrzebna.

Czy aktywacja i samo przeprowadzenie wideokonsultacji jest skomplikowane?

Przeprowadzenie konsultacji jest bardzo proste, konsultacje online dostępne na ZnanyLekarz są świetnym rozwiązaniem. Zarówno ze strony lekarza, jak i pacjenta, obsługa programu jest bardzo intuicyjna.

Co jest największą wartością/zaletą konsultacji online dla lekarza?

Bardzo duża elastyczność, możliwość konsultowania o dowolnej porze dnia. Możliwość kontynuacji opieki nad swoimi pacjentami, którzy często zamknięci w domach nie mają innej możliwości kontaktu z lekarzem. Można powiedzieć, iż epidemia wymusiła na nas postęp technologiczny w aspekcie opieki nad pacjentem i narzuciła nam tę formę konsultowania, która myślę, że w takiej czy innej formie przyjmie się na stałe.

Skąd tak duża popularność konsultacji właśnie u Pana?

Myślę, że moja otwartość na nowe technologie, nowe formy aktywności, obecność w mediach społecznościowych i właściwa promocja pomagają. Mam dużą grupę swoich wiernych pacjentów, którzy w obecnej sytuacji również potrzebują wsparcia, więc decydują się na konsultację online, nie mając możliwości odbycia wizyty osobiście.

Adrian-Smedowski-screen
Co mógłby Pan zarekomendować innym lekarzom w związku z konsultacjami? Jakiś specjalny sposób promocji? Przygotowanie profilu?

Uważam, że należy jak najwięcej o tym mówić. Każdy (lub większość) z nas ma profil w mediach społecznościowych, jeśli nie profesjonalny, to prywatny. Myślę, że należy publikować, powtarzać jak najwięcej o tej formie konsultowania, mówić o możliwościach, udostępniać posty innych, to będzie budowało świadomość pacjentów. Osobiście polecam również profesjonalne osoby, które zajmują się taką promocją. W moim przypadku pomoc https://twoja-asystentka.pl sprawdza się doskonale, ponieważ sam nie jestem aż tak kreatywny, jeśli chodzi o media społecznościowe. Myślę, iż mówienie o tym, że konsultacja online nie zastąpi wizyty w gabinecie, ale może pomóc w takim a takim przypadku, daje pacjentom klarowną informację, czego od takiej konsultacji oczekiwać.

Czy od razu był Pan przekonany do konsultacji online? (jeśli nie, to co Pana do nich przekonało? a jeśli tak - jaką widział Pan w tym wartość od samego początku?)

Moje główne obawy związane były z możliwością wystawiania recept. Jednak istnieje wiele rozwiązań, które umożliwiają zdalne wystawianie e-recept. Zamykając kolejne terminy konsultacji w gabinecie, miałem realną obawę, w jaki sposób będę mógł zapewnić ciągłość opieki moim pacjentom, którzy są głównie pacjentami chorującymi na choroby przewlekłe (np. jaskrę), wymagającymi stałego stosowania leków. Konsultacje online od początku były dla mnie wartościowe, jak również okazały się wartościowe dla moich pacjentów.

Jak sobie organizuje Pan pracę? Jak wygląda Pana dzień? Czy trudno było mu się przenieść z gabinetu do domu/innego miejsca?

Praca z domu na pewno wymaga dużo większej dyscypliny. Staram się utrzymać swoją rutynę pracy, wstaję wcześnie rano i organizuję sobie czas w takich godzinach, jakbym pracował w gabinecie. Konsultacje pacjentów, zajęcia z studentami, nauka, pisanie. Plusem jest to, że mogę być dostępny online tak długo, jak sobie zaplanuję.

Z jakimi obawami pacjentów spotkał się Pan odnośnie konsultacji online i czy to się potwierdziło?

Pacjenci stresują się, iż nie będą umieli połączyć się z lekarzem, co zdarza się naprawdę rzadko i wynika głównie z kiepskiej jakości Internetu. Generalnie nawet starsi pacjenci radzą sobie z konsultacjami bez większych problemów. Pacjenci obawiają się również, iż po odbytej konsultacji nie będą mieli możliwości skonsultować się ponownie w szybkim terminie, w razie np. nietolerancji leków. W moim przypadku zostawiam pacjentom mój adres email, przez który - w ramach zrealizowanej konsultacji - zawsze mogą się ze mną skontaktować, co daje im większe poczucie bezpieczeństwa.

Pacjenci mają czasami obawę, iż konsultacja online jako niepełna forma porady lekarskiej nie rozwiąże ich problemu. Myślę, że należy tu zachować dużą szczerość z pacjentem i uświadamiać, iż jest to realne ograniczenie, jednak w obecnej sytuacji jest to najlepsza i najbezpieczniejsza forma porady, jaką możemy pacjentowi zaproponować i jakość naszych usług pozostanie na możliwie najwyższym poziomie bez względu na formę konsultacji.

Zobacz historie sukcesu naszych Klientów!
Zobacz wszystkie
Masz pytanie? Napisz do nas! Nasz doradca skontaktuje się z Tobą w ciągu 48 h. Skontaktuj się