Znajdź lekarzy... a znajdziesz pacjentów

 

doctor_manager-032424-edited.jpgLekarze są sercem każdej placówki medycznej. To od ich postawy zależy wizerunek całego przedsiębiorstwa, a w konsekwencji - liczba umówionych wizyt. W największym skrócie: placówka nie znajdzie pacjentów, jeśli wcześniej nie znajdzie odpowiednich lekarzy.

O lekarzy trzeba się postarać

Rekrutacja lekarzy nie jest dziś prosta. Wpływa na to wiele czynników - między innymi sytuacja demograficzna. Lekarzy jest zwyczajnie za mało, średnia wieku polskiego lekarza przekracza już 55 lat (za: raport NRL, 2016). Wielu lekarzy emigrowało, a w ich miejsce niekoniecznie przybywają lekarze z innych krajów. Ci lekarze, którzy decydują się zostać w Polsce, coraz lepiej orientują się w realiach rynku i skuteczniej negocjują stawki. A ponieważ rozpiętość zarobków jest bardzo duża… Zdarza się, że oferta pracy, jaką przedstawiam lekarzowi jest nawet dwa razy lepsza niż jego obecne wynagrodzenie – przy podobnym charakterze pracy, w tym samym województwie. - mówi Anna Daria Nowicka z agencji rekrutacyjnej NES Healthcare. - Wbrew pozorom placówki prywatne nie zawsze płacą lepiej niż publiczne. Dlatego lekarze coraz chętniej kontaktują się z agencjami rekrutacyjnymi, aby porównać swoje obecne stawki z tym, co mogą dostać u innego pracodawcy. Jeśli okazuje się, że mogą zarobić dużo więcej, to zwykle są gotowi odejść nawet z placówki, w której pracowali od kilkunastu lat i czują się z nią związani emocjonalnie. O dobrych lekarzy najzwyczajniej trzeba się dziś starać.

To lekarz przyciąga i odpycha pacjentów

Choćby manager placówki medycznej stawał na głowie, aby wypromować ją wśród pacjentów, nieodpowiedni lekarze skutecznie zniweczą jego wysiłki. Już na etapie poszukiwania lekarza placówka zostanie zdyskwalifikowana, jeśli wyniki wyszukiwania Google połączą ją z niepopularnymi, cieszącymi się złą opinią lekarzami. Opinie to obecnie najważniejsze kryterium wyboru lekarza - zadeklarowało tak aż 88% pacjentów w badaniu przeprowadzone przez ZnanyLekarz.pl. Jeśli zaś pacjent przyjdzie do placówki nie znając opinii o lekarzu lub nie przywiązując do nich wagi, a spotka go niemiłe rozczarowanie - np. lekarz okaże się nieuprzejmy lub nie poświęci dość uwagi - z dużym prawdopodobieństwem więcej już nie wróci.
Działa to również w drugą stronę. Jeśli dobry, ceniony przez pacjentów lekarz odejdzie do innej placówki, najpewniej duża część pacjentów pójdzie za nim. Pacjenci bardziej przywiązują się do konkretnych lekarzy, niż placówek (z oczywistych względów nie dotyczy to pacjentów abonamentowych). Nie tylko należy więc starać się pozyskiwać do placówki najlepszych i cieszących się najlepszymi opiniami lekarzy, ale także - a wręcz przede wszystkim - dbać o tych, którzy już są zatrudnieni.
ZnanyLekarz.pl przeprowadził przy okazji Światowego Dnia Szczęścia badanie dotyczące szczęścia wśród lekarzy. Jedno z pytań dotyczyło głównego czynnika demotywującego w pracy. Nie będzie wielkim zaskoczeniem, że większość wskazała na pieniądze (51%). Warto zwrócić jednak uwagę i wyciągnąć wnioski - na kolejnych miejscach znalazły się brak satysfakcji (23%) i uznania (21%). 

Nie warto ryzykować pomyłek

Jakie możliwości ma manager? Przede wszystkim, może na bieżąco monitorować opinie, jakimi cieszą się zatrudnieni przez niego lekarze. Podczas rekrutacji także powinien zwracać na nie szczególną uwagę. Aby skutecznie rekrutować lekarzy do placówki medycznej, trzeba mieć znakomite rozeznanie w rynku - mówi Ewelina Melon, HR Manager w DocPlanner.com. - Błędne decyzje personalne, jak w każdej innej branży, mogą być bardzo kosztowne. Pacjenci zwyczajnie nie będą chcieli umawiać wizyt u lekarzy, którym nie zaufają. Pamiętajmy, że cały personel pracuje na wizerunek placówki, a lekarzy dotyczy to w szczególnym stopniu.
Samo przeprowadzenie rekrutacji nie musi oznaczać wysyłania ogłoszeń do branżowych pism i wertowania internetowych grup dyskusyjnych, a potem przeprowadzania czasochłonnych rozmów z kandydatami. Można z powodzeniem zlecić rekrutcję zewnętrznemu partnerowi - agencji rekrutacyjnej. Potencjalnie pozwoli to oszczędzić wiele czasu i zwiększa szanse na pozyskanie odpowiednich pracowników.



Pobierz bezpłatny poradnik o budowaniu wizerunek placówki medycznej >>