kwi 28, 2016

Zdarza Ci się nie odebrać telefonu od pacjenta? Niszczysz swój wizerunek!

 

doc_with_phone.png

Sądzisz, że zadbany gabinet i otwarte, przyjazne nastawienie do pacjentów wystarczają, aby budować pozytywny wizerunek lekarza? Chcielibyśmy, żeby tak było. Niestety, rzeczywistość jest inna. Budowa wizerunku wymaga dziś otwarcia na nowoczesne technologie. Spokojnie - to tylko brzmi skomplikowanie.

 

Co oceniają pacjenci?

Pamiętaj, że pacjent będzie oceniał lekarza niekoniecznie na podstawie jakości jego pracy - z tego prostego powodu, że nie ma kompetencji, aby rzetelnie jakość tę ocenić. Pacjent zwraca uwagę na wizerunek. Ten zaś budowany jest także przez otoczkę towarzyszącą praktyce lekarskiej: sposób komunikacji i łatwość umówienia wizyty. To właśnie w tych obszarach stosunkowo łatwo zbudować pozytywny wizerunek - a jednocześnie zaniedbania mogą być kosztowne.

 

Problem z telefonami

Problemem, który może wydawać się błahy, a w rzeczywistości rujnuje wizerunek wielu lekarzy, jest… odbieranie telefonów przez lekarzy. Z badania przeprowadzonego przez serwis ZnanyLekarz.pl wynika, że aż 44% prób dodzwonienia się do lekarza kończy się fiaskiem!

Wiadomo, że nie każdy gabinet może pozwolić sobie na pełnoetatową recepcję, a zdarzają się sytuacje, w których odebrać telefonu po prostu nie można. Gdy jednak staje się to nagminne - pacjent widzi, że kontakt z tym konkretnie lekarzem jest bardzo trudny… i zwykle nie omieszka tego zakomunikować innym. Czy to bliskim w rozmowie, znajomym na Facebooku czy internautom na forach dyskusyjnych i w serwisach dla pacjentów.

 

Proste rozwiązania

Jak zaradzić problemom komunikacyjnym i powodowanym przez nie skazom na wizerunku?

Dyżury telefoniczne sprawdzą się, gdy lekarz zatrudnia pracownika recepcji, który może w pełni skoncentrować sie na rozmowach telefonicznych. Ważne, aby godziny dyżurów były podane do wiadomości na stronie internetowej (i wszędzie tam, gdzie pacjent szuka informacji o lekarzu - czyli np. na profilu w serwisie ZnanyLekarz.pl) i bezwzględnie przestrzegane.

Usługa telerejestracji może okazać się wygodniejsza i bardziej niezawodna. To usługa świadczona m.in. przez część operatorów sieci komórkowej, dzięki której pacjent dzwoni do tzw. zdalnej recepcji - przeszkolonych konsultantów, którzy umówią wizytę, a w razie potrzeby przekierują rozmowę do lekarza. Usługę tę świadczy też ZnanyLekarz.pl: TeleRejestracja wchodzi w skład Pakietu Premium dla lekarzy i zapewnia wsparcie konsultantów - w dni robocze między 8:00 a 20:00 i między 9:00 a 17:00 w soboty. Pozwala to umówić na wizytę także tych pacjentów, którzy z różnych powodów nie mogą zadzwonić w “biurowych” godzinach”.

 


Poznaj wszystkie rozwiązania Pakietu Premium!


 

Moc Internetu

Obawy, że pacjenci woleliby dzwonić bezpośrednio do lekarza, są bezzasadne. Z usług zdalnych recepcji korzystają dziś salony kosmetyczne, banki i sklepy. Jesteśmy do nich przyzwyczajeni. Tak samo, jak do zamawiania produktów i usług przez Internet.

Dziś nie tylko zamawiamy przez Internet książki i ubrania, ale też robimy zakupy spożywcze i rezerwujemy bilety do kina. Pacjenci oczekują, że również wizytę u lekarza umówią w ten sposób - wygodnie, bez zbędnych ceregieli. Dawno zauważyły to duże sieci medyczne, umożliwiające umówienie się na wizytę z poziomu swoich stron internetowych.

Gabinety lekarskie również mogą wyjśc naprzeciw oczekiwaniom współczesnych pacjentów - używając oferowanego przez ZnanyLekarz.pl Kalendarza Wizyt. Tak samo jak TeleRejestracja, wchodzi on w skład Pakietu Premium. To narzędzie, które po uruchomieniu dostępne będzie na profilu lekarza w serwisie, a także możliwe do łatwej instalacji na jego stronie internetowej. Pacjenci mogą sami wybierać dogodne terminy wizyt spośród udostępnionych przez lekarza. Wizytami łatwo zarządzać, przesuwać i odwoływać. Kalendarz Wizyt zintegrowany jest z TeleRejestracją - jeśli pacjent mimo wszystko woli zadzwonić, wówczas do Kalendarza dopisze go konsultant. 

 

SMSy do pacjentów

Profesjonalny wizerunek gabinetu można też budować dzięki komunikacji SMSowej z pacjentami. Wiadomość z przypomnieniem o wizycie z jednej strony pokazuje pacjentowi, że jest traktowany poważnie, a lekarzowi na nim zależy, z drugiej zaś - w zauważalny sposób redukuje tzw. współczynnik no-show (liczbę pacjentów, którzy nie przychodzą na umówioną wizytę, ale jej wcześniej nie odwołują). Zysk jest więc nie tylko wizerunkowy.

Wygodną, zautomatyzowaną komunikację SMS możemy prowadzić przy pomocy m.in. aplikacji SMSApi lub SerwisSMS. Automatyczne przypomnienia na komórki pacjentów wysyła też Kalendarz Wizyt.

 

Pytania i odpowiedzi

Co jeszcze poprawi wizerunek lekarza w oczach pacjentów? Możliwość zadawania mu pytań przez Internet. Pozwala to pozycjonować się jako ekspert otwarty na potrzeby pacjentów, a przy tym usprawnia komunikację - pacjent mający konkretne pytanie, np. dotyczące terapii, może zadać je przez Internet, zamiast umawiać się specjalnie na dodatkową wizytę albo dzwonić.

Odpowiedzi możemy udzielać przez e-mail albo korzystając ze specjalnych platform, dzięki którym odpowiedzi na wybrane pytania będą dostępne publicznie (to istotne z punktu widzenia wizerunku; pamiętajmy oczywiście o zachowaniu tajemnicy lekarskiej). W serwisie ZnanyLekarz.pl można skorzystać z Pytań i Odpowiedzi - nowej funkcjonalności, stworzonej właśnie z myślą o komunikacji z pacjentami.

Narzędzia, dzięki którym lekarz skutecznie zbuduje profesjonalny wizerunek, są łatwo dostępne. Warto się do nich przekonać - im szybciej, tym lepiej!

 

ROZWIĄŻ QUIZ