Wygląd ma znaczenie! Identyfikacja wizualna placówki


colours.png
“Jak Cię widzą, tak Cię piszą” - to popularne powiedzenie trafnie opisuje zasadę rządzącą kreowaniem wizerunku placówki medycznej. Pacjenci oceniają przede wszystkim oczami. Ma to swoje wady i zalety. Z jednej strony łatwo o estetyczne uchybienia, które mogą kosztować nas nawet utratę pacjentów, z drugiej - wyglądem placówki i wizualną stroną komunikacji marketingowej stosunkowo łatwo jest zarządzać. Wystarczy racjonalnie podejść do kwestii budowania identyfikacji wizualnej.

Wygląd ma znaczenie
Sukces produktów firmy Apple jest doskonałym dowodem, że często estetyka produktu jest co najmniej tak samo istotna, jak jego jakość. W branży zdrowia aspekt wizualny jest znacznie ważniejszy niż może się wydawać - pacjentom często po prostu brakuje merytorycznej wiedzy, aby rzetelnie ocenić jakość pracy lekarzy. Ich opinia zależy w dużej mierze od wrażenia. Przemyślana i spójna identyfikacja wizualna może okazać się ogromnym atutem naszej placówki medycznej i wyróżnić ją na tle konkurencji.

Offline i online
Pod pojęciem “identyfikacja wizualna” rozumiemy wszystkie symbole i elementy wizualne, które służą do budowy marki i odróżniają ją od innych. W przypadku placówki medycznej możemy umownie podzielić je na dwie grupy: offline i online.

Elementy budujące identyfikację wizualną offline pacjent zobaczy, przychodząc do placówki. Należą do nich:

  • Logotyp, logo
  • Wygląd budynku placówki
  • Kolorystyka i wystrój wnętrz - recepcji, poczekalni, gabinetów
  • Uniformy pracowników placówki
  • Materiały promocyjne - gazetki, ulotki, gadżety


Identyfikację wizualną online budują wszelkie elementy, z których korzystamy komunikując naszą markę w Internecie. Będą to:

  • Banery reklamowe
  • Projekt strony internetowej
  • Fanpage na Facebooku
  • Profil w serwisie ZnanyLekarz.pl i innych serwisach dla pacjentów

Niezależnie od medium, identyfikacja wizualna musi być spójna. Należy trzymać się wybranych logo i logotypów, konsekwentnie operować kolorami. Dążymy do efektu, w którym pacjent widząc przygotowane przez nas materiały promocyjne od razu skojarzy je z naszą placówką - nieważne, czy będzie to stojący na ulicy potykacz, post na Facebooku czy grafika promocyjna w lokalnej prasie. To branding - budowanie świadomości marki w oczach odbiorcy.

 


Obejrzyj za darmo nagrania ze szkolenia dotyczącego kreowania wizerunku placówki! 

 

Księga znaku
Warto zbudować tzw. księgę znaku, w której wyszczególnimy i ściśle zdefiniujemy elementy naszej identyfikacji wizualnej. Zawiera ona opis budowy logo i przykłady, jak należy znak prawidłowo stosować. Opcjonalnie także opracowania oraz konkretne projekty realizacyjne z użyciem logo i logotypu (www, reklama zewnętrzna itp). Zasad w niej zawartych powinno się bezwzględnie przestrzegać. Może okazać się bezcenna choćby podczas współpracy z podwykonawcami, którym zlecimy prowadzenie fanpage’a czy przygotowanie nowych grafik na stronę www. 

 

Spójność przede wszystkim!
Strona internetowa powinna być utrzymana w tych samych kolorach, co wnętrza naszej placówki. To samo dotyczy fanpage’a na Facebooku. Nawet jeśli korzystamy przy tworzeniu postów z grafik kupowanych na stockach, można nałożyć na nie tzw. belkę brandingową zawierającą logo lub logotyp - wówczas nawet po udostępnieniu treści przez innych użytkowników będą one kojarzone z naszą marką. Bardzo ważne jest też powiązanie profili lekarzy w serwisie ZnanyLekarz.pl z profilem naszej placówki (jeśli posiadamy Pakiet Premium, można np. ustawić naszą firmową grafikę w tle profilu) - lekarz może pracować w kilku różnych miejscach, ale pacjent skojarzy go z nami. 


Temat identyfikacji wizualnej warto potraktować poważnie - nie wymaga to wielkiego nakładu środków, a szybko przyniesie korzyści. Zarówno wizerunkowe, jak i wymierne, zachęcając większą liczbę pacjentów do umówienia wizyty.



Pobierz bezpłatny e-book "Placówka medyczna w Internecie - marketing w pigułce"!