Twoja placówka traci pacjentów przez… ich smartfony!

mobileByć może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale żeby przekonać do Twojej placówki medycznej 60% polskich pacjentów, musisz dobrze zaprezentować ją w miejscu o bardzo ograniczonej powierzchni. To ekran smartfona. 

 

Dostosuj stronę albo pożegnaj pacjentów

W niedawno opublikowanym materiale o częstych błędach, przez które strony internetowe placówek medycznych nie spełniają swojej roli, wspomnieliśmy o powszechnych problemach z dostosowaniem strony do możliwości smartfonów. Ze względu na swoją wagę, temat ten wart jest rozwinięcia. Sprawę trzeba bowiem postawić jasno: strona, która nie działa prawidłowo na urządzeniach mobilnych, kosztuje Twoją placówkę utratę pacjentów.

Smartfony wypierają komputery

Polacy częściej używają dziś do przeglądania stron www smartfonów, niż komputerów (deklaruje tak 60% polskich użytkowników Internetu). Jeśli projekt strony nie zakłada dostosowania do możliwości znacznie mniejszego ekranu, użytkownik korzystający ze smartfona zobaczy nieczytelne treści, a nawigacja po witrynie będzie znacznie utrudniona. Chodzi nie tylko o rozmiar tekstu i grafik, ale też o wymuszoną poziomą orientację strony, podczas gdy na smartfonie oglądamy treści raczej "w pionie" (badanie wykazało, że mimo możliwości automatycznego przeorientowania obrazu, większość użytkowników korzysta ze smartfonów trzymając je pionowo - jest to po prostu wygodniejsze, bo nie wymaga zaangażowania drugiej ręki). Wyświetlona na urządzeniu mobilnym nieprzystosowana strona okaże się zupełnie bezużyteczna i użytkownik najpewniej natychmiast ją opuści.

Responsywny design gwarantuje, że nie wyświetli się sieczka

Dziś stawia się na tzw. responsywny design stron internetowych. Oznacza to, że strona automatycznie dostosowuje swój wygląd do urządzenia, na jakim jest wyświetlona. W miarę konieczności litery są powiększane, zmienia się też układ poszczególnych elementów i rozmiar grafik. Dość powszechną, choć coraz rzadziej stosowaną praktyką jest też tworzenie dwóch zupełnie odrębnych wersji strony internetowej dla komputerów i urządzeń przenośnych. Wersje mobilne są wówczas zazwyczaj prostsze, a ich treści okrojone. Takie rozwiązanie, racjonalne jeszcze kilka lat temu, gdy wciąż częściej korzystaliśmy z przeglądarek internetowych na komputerach, niż smartfonach, staje się dziś coraz bardziej anachroniczne. Skoro większość pacjentów odwiedzi stronę za pośrednictwem komórki, czemu mieliby zobaczyć jej okrojoną zawartość?

!   Warto pamiętać, że Google nagradza strony zaprojektowane w technologii przyjaznej smartfonom. Są one wyżej indeksowane, a więc znajdą się wyżej w liście wyników wyszukiwania - także wówczas, gdy użytkownik posłuży się wyszukiwarką Google na komputerze.

 

Technikalia to jedno, treść i forma strony to drugie

Sam responsywny projekt to jeszcze za mało, żeby móc z czystym sumieniem stwierdzić, że dana strona jest przyjazna użytkownikom mobilnym. Tym, czego szuka pacjent, są zawsze informacje, dzięki którym może podjąć decyzję o umówieniu wizyty. Nawet poprawnie wyświetlona, ale przeładowana tekstem i trudna w nawigacji strona może skutecznie zniechęcić do wyboru naszej placówki. Aby mieć pewność, że nie odstraszamy pacjentów korzystających ze smartfonów, musimy dostosować do ich potrzeb nie tylko technikalia, ale też samą treść strony. Co to znaczy w praktyce?

  • Świetnie sprawdzają się tzw. long page - strony o “pionowym” układzie, których kolejne sekcje znajdują się jedna pod drugą. Nawigacja sprowadza się wówczas do przewijania ekranu, co jest bardzo wygodne na smartfonie.
  • Numer telefonu powinien mieć formę linku, tzw. click-to-call. Dla wielu użytkowników konieczność skopiowania ciągu liczb lub zanotowania, aby zadzwonić, okaże się skuteczną barierą. Warto też dać alternatywę w postaci możliwości umówienia wizyty online.
  • Poszczególne akapity w dłuższych tekstach powinny składać się z najwyżej kilku zdań. “Ściana liter” na niewielkim ekranie robi odpychające wrażenie, łatwo też się zgubić podczas czytania.
  • Mile widziane są liczne nagłówki, dzielące tekst na mniejsze części. Ich treść powinna jasno nawiązywać do akapitu, aby w razie konieczności oderwania się od czytania można było łatwo podjąć ponownie przerwany wątek.
  • Dobrze, jeśli na stronie jest łatwo dostępne menu, z którego w razie konieczności szybko przejdziemy do interesującej nas sekcji. Świetnie sprawdza się menu rozwijane, gdyż nie zajmuje wiele miejsca na ekranie.

Aby mieć pewność, że strona internetowa placówki będzie w 100% przyjazna pacjentom korzystającym ze smartfonów, najlepszym rozwiązaniem jest… projektowanie jej od początku z myślą przede wszystkim o nich. Responsywne treści, poprawnie wyświetlane na ekranach urządzeń mobilnych, będą dobrze prezentować się także na komputerach. W drugą stronę to niestety nie zawsze oczywiste.

 


Umów się na rozmowę, podczas której przeanalizujemy stronę www Twojej placówki! 

 

Przeczytaj także



    

DARMOWE DEMO

Zobacz, jak działa
profil Premium

Zobacz demo

Najnowsze posty