Trudna dola managera… Kiedy skorzystać z usług zewnętrznych wykonawców?


freelancer.pngSkuteczny marketing placówki medycznej może być wyzwaniem. Zwłaszcza w mniejszych obiektach, które muszą liczyć każdą złotówkę, a manager ma bardzo szeroki zakres obowiązków. Rozwiązaniem może być outsourcing - zlecenie zadań zewnętrznym wykonawcom. Co warto zlecać na zewnątrz, a czym lepiej zająć się samodzielnie?

Materiały graficzne - ulotki, gadżety, banery, identyfikacja wizualna
Ponieważ identyfikacja wizualna jest bardzo ważna dla placówek medycznych, nie wolno jej zaniedbać. Rozsądnie będzie zlecić przygotowanie wszystkich materiałów graficznych profesjonalistom. Możemy wybierać spośród ofert niezliczonych agencji reklamowych oraz agencji wyspecjalizowanych w projektowaniu graficznym. Ceny usług są bardzo zróżnicowane, warto więc porównać cenniki co najmniej kilku firm - oraz dokładnie obejrzeć ich portfolio.

Strona www
Można przygotować ją samodzielnie, korzystając z niedrogich (lub wręcz darmowych) kreatorów, takich jak Webydo czy Wix - wówczas jednak trudno uzyskać naprawdę wysoką jakość. Kreatory są proste w obsłudze, ale za to zmuszają do kompromisów. Bazują na gotowych szablonach, więc przy ich pomocy nie “skroimy strony na miarę”.
Alternatywą jest zlecenie wykonania strony freelancerowi lub agencji - to koszt od kilkuset do kilku(nastu) tysięcy, zależnie od stopnia skomplikowania serwisu.
Więcej o różnych sposobach projektowania stron www dla gabinetu lekarskiego przeczytasz tu

Zlecając wykonanie strony zewnętrznym wykonawcom dobrze jest mieć przygotowany jej zarys, pomysł na stronę graficzną i mapę serwisu - listę podstron. To znacznie ułatwi wypracowanie wspólnej wizji.

Treści na stronie
Wszystkie teksty muszą być poprawne, a jednocześnie atrakcyjne dla odbiorcy. Jeśli nie czujemy się na siłach, aby przygotować je samodzielnie - warto skorzystać z pomocy copywritera, który na podstawie przesłanych materiałów stworzy jakościowy tekst. Stawki są bardzo różne. Freelancer zażąda od kilkunastu do ok. 100 zł za stronę tekstu; w przypadku krótkich tekstów i haseł rozlicza się raczej “od sztuki”.

Zdjęcia na stronę możemy wykonać samemu, lub zlecić fotografowi, który zadba o profesjonalny wygląd.

Freelancerów znajdziemy na serwisach z aukcjami zleceń (m.in. oferia.pl, bazar-pracy.pl). Wystawiamy tam zlecenie, a wykonawcy licytują się, podając proponowane oczekiwania finansowe - mamy wówczas duży wybór i możemy dopasować oczekiwania do budżetu. Koniecznie terminowo opłaćmy zlecenie - freelancerzy korzystają z zamkniętych forów, na których ostrzegają się nawzajem i tworzą “czarne listy” zleceniodawców, których uważają za niesolidnych.

Pozycjonowanie
Bez niego nawet doskonale zaprojektowana strona www, pełna profesjonalnie przygotowanych treści, przepadnie w Internecie. Pozycjonowanie jest złożonym procesem, wymagającym dobrej znajomości zasad algorytmu PageRank, decydującemu o kolejności stron wyświetlanych dla danych zapytań w wyszukiwarce Google. Zlecenie go specjalistom może okazać się bardzo opłacalne - agencje zwykle rozliczają się z wyników, a więc mamy pewność, że inwestycja się zwróci. Koszt pozycjonowania? W zależności od użytych fraz i konkurencji na rynku może wynosić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie za utrzymanie strony w czołówce wyników wyszukiwania.

Wsparciem pozycjonowania mogą być kampanie AdWords. Można także zlecić je agencji, albo podjąć się prowadzenia ich samodzielnie - narzędzia są proste i darmowe.

Profil na portalu ZnanyLekarz.pl
Pacjenci szukają przede wszystkim lekarzy. Warto więc zainwestować w to, by nasi lekarze mieli profile na ZnanyLekarz.pl - dzięki konstrukcji serwisu w naturalny sposób zostaną wysoko wypozycjonowani. Pamiętajmy, że pozycjonowanie (ani żadna marketingowa aktywność) nie jest celem samym w sobie, lecz służy celom biznesowym - pozyskaniu pacjentów. Być może nie ma potrzeby inwestowania dużych kwot w pozycjonowanie strony, jeśli ruch do placówki “napędzą” lekarze, których pacjenci sami znajdą w serwisie ZnanyLekarz.pl. Więcej na temat promowania placówki medycznej poprzez osoby zatrudnionych w niej lekarzy przeczytasz tutaj.

 


Pobierz za darmo 5 szablonów Microsoft Excel dla managera placówki medycznej!




Fanpage w social mediach
Na chwilę obecną wystarczy nam aktywność na Facebooku - Instagram czy Twitter nie są bardzo popularne w branży zdrowia. Od strony technicznej prowadzenie fanpage nie przysporzy trudności - narzędzia są darmowe i intuicyjne. Skuteczny fanpage musi jednak regularnie publikować nowe materiały oraz sprawnie odpowiadać na komentarze i wiadomości fanów, jest więc czasochłonny. Zastanówmy się, czy po prostu mamy czas na przygotowywanie postów, pilnowanie ich publikacji i interakcję z użytkownikami Facebooka. Na rynku znajdziemy agencje reklamowe oraz freelancerów, którzy poprowadzą nam fanpage. Stawki zaczynają się od ok. 200 zł miesięcznie, kończą nawet na kilku tysiącach - jeśli zależy nam na pełnej obsłudze moderatorskiej i unikalnych, przygotowywanych specjalnie dla nas grafikach.

Alternatywą dla grafik przygotowywanych specjalnie na zlecenie mogą być stocki, czyli serwisy umożliwiające odpłatne pobieranie gotowych grafik - m.in. istock.com, shutterstock.com, fotolia.com.

Mierzmy siły na zamiary!
Planując, które zadania zlecimy na zewnątrz, kierujmy się racjonalną kalkulacją koniecznego na poświęcenie czasu i budżetu. O ile z treściami strony www, prowadzeniem profilu w social mediach czy kampanią AdWords większość managerów poradzi sobie samodzielnie, tak pozycjonowanie może być zbyt czasochłonne i mało efektywne, a “budżetowe” przygotowanie elementów graficznych może być opłakane wizerunkowo. Porwanie się z przysłowiową motyką na słońce przysporzy więcej probemów, niż korzyści.

Pobierz darmowego e-booka o marketingu placówki medycznej!