gru 5, 2018

Jak dialog motywujący buduje przymierze terapeutyczne - cz. 1

Postawienie trafnej diagnozy to dopiero początek. O efektywności leczenia decyduje bowiem to, na ile pacjent przestrzega zaleceń lekarskich. Niestety wielu pacjentów tego nie robi. Jak lekarz może skutecznie zwiększyć swoje oddziaływanie? Pomocna jest metoda „dialogu motywującego”.

Czytaj dalej

wrz 20, 2018

3 zasady wysyłania skutecznych przypomnień o wizytach

Przypomnienia o umówionej wizycie pomagają zapełnić grafiki lekarzy, statystycznie redukując aż o 65% liczbę “zapominalskich”, którzy nie zjawiają się w umówionym terminie. Pomagają też w walce z prawdziwą zmorą branży zdrowia, czyli kolejkami (im mniej przesuniętych z powodu niespodziewanych nieobecności terminów wizyt, tym większy porządek w poczekalni). Aby jednak były rzeczywiście skuteczne, należy przestrzegać trzech prostych zasad.

Czytaj dalej

maj 24, 2018

Pacjenci oczekują wygodnego kontaktu z lekarzem. Ale co na to RODO?

Aż 95% zadowolonych pacjentów umówi kolejną wizytę w Twoim gabinecie. Jednym z kluczy do satysfakcji pacjenta jest sprawna komunikacja - nie tylko podczas bezpośredniego spotkania, ale także po nim. Upewnij się, że na tym polu nie możesz sobie nic zarzucić!

Czytaj dalej

Prosta zmiana, dzięki której przyciągniesz pacjentów

Internet i media społecznościowe zmieniły sposób, w jaki szukamy usług - również medycznych. Współcześni pacjenci mają jasno sprecyzowane oczekiwania i koncentrują się na swoich potrzebach. Aby do pacjentów dotrzeć, trzeba w pewien sposób zmienić perspektywę, zacząć inaczej myśleć o promowaniu usług lekarza.

Czytaj dalej

maj 17, 2016

Psychologiczne potrzeby pacjentów w gabinecie medycznym

Podczas wizyty niewskazane jest prowadzenie szczegółowej dokumentacji - kiedy uzupełnić wywiad, jeśli czeka już następny pacjent? Jakich zachowań lekarz powinien unikać w gabinecie? Jak długo powinna trwać wizyta pacjenta pierwszorazowego? Jakie są główne czynniki stresujące dla pacjenta, których można łatwo uniknąć? Zobacz wskazówki eksperta.

Czytaj dalej

Jak rozmawiać z pacjentem o cenie

Czy warto na pierwszej wizycie mówić o kosztach? Jeśli tak, to w jaki sposób? Czy dążąc do ustalania kolejnego terminu wizyty, nie sprawiamy wrażenia, że chcemy zarobić na pacjencie? Jak reagować, gdy pacjent mówi, że cena usług jest za wysoka? Jak rozmawiać o cenie przez telefon?

Zobacz odpowiedzi na pytania zadane podczas szkolenia internetowego: "Jak rozmawiać z pacjentem o cenie i prezentować rozwiązania medyczne", które odbyło się 28 kwietnia 2016r.

Czytaj dalej

Wskazówki i porady: Pierwsza rozmowa z pacjentem. Część II - Jak radzić sobie z trudnymi pacjentami

Dziś – w erze Internetu i łatwego dostępu do informacji łatwo porównywać lekarzy między sobą. Nie ma potrzeby przywiązywania się do jednej osoby na stałe, ponieważ zawsze można znaleźć "kogoś lepszego". Rosną, więc oczekiwania, i pacjenci potrafią głośno mówić o swoim niezadowoleniu.

Poniżej znajdują się odpowiedzi na pytania, nt. tego jak radzić sobie z trudnymi pacjentami, zadane podczas szkolenia: "Pierwsza rozmowa - jak zrobić dobre wrażenie i utrzymać pacjenta". Te proste techniki potrafią znacznie ułatwić życie w obliczu wymagających pacjentów.

Czytaj dalej

mar 24, 2016

Wskazówki i porady: Pierwsza rozmowa z pacjentem. Część I - Przywitanie

Jakie znaczenie ma nasz ubiór? Czy podawać rękę pacjentom? Jak się zwracać do pacjenta - po imieniu czy po nazwisku? Zobacz odpowiedzi na pytania związane z przywitaniem pacjenta, zadane w ramach internetowego szkolenia dla lekarzy: "Pierwsza rozmowa - jak zrobić dobre wrażenie i utrzymać pacjenta".

Czytaj dalej

Czy w Polsce pacjent może być partnerem lekarza? Wyniki badania

Już 7 na 10 pacjentów przyznaje, że szuka informacji o swoim problemie zdrowotnym przed wizytą u lekarza. Aż 78% pacjentów wykorzystuje do tego celu Internet. Jaki jest wpływ pacjentów na proces leczenia? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez Fundację My Pacjenci we współpracy z portalem ZnanyLekarz.pl.

Czytaj dalej

lut 24, 2016

Po co lekarzowi coaching kariery?

Choć coaching kariery jest od lat coraz bardziej popularny także w Polsce, to lekarze wciąż rzadko z niego korzystają. Na czym polega coaching kariery i jakie korzyści lekarz może z niego odnieść? 

Czytaj dalej

Na czym polega profesjonalna obsługa pacjenta w placówce medycznej?

Wielu właścicieli i osób zarządzających placówkami medycznymi zastanawia się, co zrobić, aby pacjent wybrał ich gabinet czy przychodnię. Otwierają swoje placówki w dobrych lokalizacjach, zatrudniają bardzo dobrych specjalistów, inwestują w nowoczesny sprzęt. I widzą, że to jeszcze za mało, by zaspokoić potrzeby i spełnić oczekiwania pacjenta. Okazuje się, że w obecnych czasach dużej konkurencji wszystkie te działania nie wystarczają, by zbudować placówkę wyróżniającą się na rynku, ponieważ są to rozwiązania ogólnodostępne i stają się standardem.

Czytaj dalej

Zależność między opiniami a wizerunkiem (fragment e-booka)

Jak pacjenci szukają i wybierają lekarzy?
Z badania ankietowego, które przeprowadziliśmy wśród pacjentów, wynika, że aż 89% z nich szukało lekarza w sieci. Dwie trzecie badanych wskazało na opinie zamieszczane przez innych jako kluczowy czynnik, decydujący o wyborze.

Czytaj dalej

gru 3, 2015

Relacja lekarz – pacjent podstawą efektywnego leczenia

Specyfika komunikacji lekarz – pacjent

Komunikacja lekarz – pacjent jest elementem niezbędnym w budowaniu relacji, wpływającej na efektywność leczenia. Powszechność kontaktów specjalistów z osobami potrzebującymi ich pomocy, może trywializować znaczenie relacji – biorąc jednak pod uwagę jej wpływ na los pacjenta, kompetencje społeczne lekarza powinny być postawione na pierwszym miejscu. Sprawa dotyczy najwyższej wartości – życia. To właśnie do służby zdrowiu i życiu ludzkiemu zobowiązuje się lekarz. Dużą uwagę do komunikacji przywiązywać powinny zresztą wszystkie osoby związane ze służbą zdrowia.

Czytaj dalej

Czy lekarze mogą reklamować swoje usługi?

Prawo polskie opisuje reklamę usług medycznych w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz. U. nr 112, poz. 654 z późn. zm., dalej w skrócie „udl”). Zgodnie z jej przepisami podmiot wykonujący działalność leczniczą (np. lekarz, placówka medyczna etc.) podaje do wiadomości informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Ustawa wyraźnie zabrania jednak przekazywania informacji, których treść lub forma posiada cechy reklamy.

Czytaj dalej

Media społecznościowe dla lekarzy

Korzysta z nich 99% internautów, poświęcając na to średnio 1 godzinę i 45 minut dziennie (badanie GWI Social report, 2015). O czym mowa? O mediach społecznościowych.

Serwisy, których funkcją jest gromadzenie wokół siebie internetowych społeczności, zdobyły na przestrzeni ostatnich lat ogromną popularność. Stały się też pełnowartościowymi kanałami promocji. Jak może z nich korzystać polski lekarz, aby promować swoje usługi?

Czytaj dalej

Tego nie rób w mediach społecznościowych - 6 częstych błędów lekarzy

Często piszemy, dlaczego warto promować swoją praktykę lekarską w Internecie. Jedną z doradzanych aktywności jest obecność w mediach społecznościowych. Profil lekarza na Facebooku nikogo już nie dziwi, a serwis ZnanyLekarz.pl skupia ponad 137 tysięcy lekarzy. Lekarze coraz chętniej udzielają się w social media. Na co powinni zwrócić szczególną uwagę? Jakich błędów się wystrzegać?

Czytaj dalej

maj 6, 2015

5 kroków do zdrowej relacji lekarz-pacjent

Podstawą relacji pomiędzy lekarzem a pacjentem jest dobra, efektywna komunikacja, oparta na zaufaniu, empatii, wzajemnym słuchaniu i adekwatnym reagowaniu. To my – lekarze – w naszych gabinetach odpowiadamy za stworzenie płaszczyzny dla tej relacji. To my – profesjonaliści – odpowiadamy za to, by ją budować. Ta relacja wpływa na współpracę, proces leczenia, stosowanie się pacjenta do zaleceń – compliance. Jest kluczowa w leczeniu chorób przewlekłych.

Czytaj dalej

Niech o Tobie mówią, czyli jak wykorzystać marketing szeptany do promocji gabinetu

Biorąc pod uwagę restrykcyjne polskie prawo dotyczące reklamy usług medycznych (pisałem o tym w poprzednim poście), gabinety zazwyczaj pozyskują pacjentów przez polecanie. Ocenia się że nawet od 70% do 90% nowych pacjentów przychodzi tą drogą. Łatwiej zaufać specjaliście, z którego usług korzystał ktoś znajomy albo który ma pozytywne opinie w serwisie dla lekarzy i pacjentów. Jak jednak sprawić, żeby pacjenci o nas mówili – i to mówili pozytywnie?

Czytaj dalej

Lekarz w sieci... społecznościowej

Już kilkukrotnie pisaliśmy na naszym blogu o tym, jak powinna wyglądać skuteczna strona internetowa w branży medycznej i jakie informacje warto na niej uwzględnić, aby zachęcała pacjentów do skorzystania z naszych usług. Ostatnio coraz więcej lekarzy i placówek medycznych decyduje się na prowadzenie profilu w mediach społecznościowych – głównie na Facebooku – albo jako tańsza alternatywa dla strony www, albo jako dodatkowe miejsce promocji. Jak stworzyć profesjonalny profil w sieci społecznościowej? Jakie są zalety takiego narzędzia promocji i na co trzeba uważać?

Czytaj dalej

5 błędów, które popełniają lekarze w Internecie

Ponad 9,5 mln użytkowników Internetu sprawdza informacje o lekarzu w sieci. Pacjenci nie tylko szukają danych kontaktowych i opisu usług, lecz także kształtują swoje zdanie o specjaliście na podstawie informacji znalezionych na stronach www. Warto więc zadbać o to, jaki obraz lekarza pacjent „ujrzy” w Internecie. Ale jak to zrobić? Wciąż jeszcze lekarze popełniają wiele błędów w tej kwestii. To zrozumiałe, bo przecież nikt na studiach nie uczył, jak kształtować swój profesjonalny wizerunek w Internecie. Przedstawiamy listę najważniejszych przewinień i podpowiadamy, jak ich uniknąć.

Czytaj dalej

Czy warto pisać dla pacjentów w internecie?

W internecie można znaleźć informacje praktycznie na każdy temat. Niezwykle popularną kategorią tematyczną jest zdrowie. Porady zdrowotne oraz informacje o specjalistach cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Nie powinno to dziwić, bo zdrowie to najważniejsza wartość dla większości Polaków. Jak wykorzystać tę wiedzę do budowania wizerunku w internecie, a w efekcie być może nawet pozyskania pacjentów?

Czytaj dalej

5 zasad tworzenia tekstów medycznych, które pokochają pacjenci i wyszukiwarki

Każdego dnia olbrzymia ilość informacji jest wrzucana do internetu. Miliony osób piszą artykuły, także takie, których nikt nigdy nie przeczyta. Z pewnością część z nich jest ciekawa i zainteresowałaby wielu internautów, ale np. ze względu na fakt, że autor nie wziął pod uwagę podstawowych zasad pozycjonowania, prawdopodobnie nie zostaną odnalezione w bezkresie innych informacji w internecie. Czym jest tajemnicze “pozycjonowanie”?

Czytaj dalej

wrz 19, 2014

Kiedy warto skierować pacjenta do psychologa?

W przypadku pewnych pacjentów, którzy trafiają do gabinetu lekarza, potrzeby związane z leczeniem mają charakter szerszy niż medyczny. W chorobach psychosomatycznych (objawy somatyczne mają podłoże psychiczne) i somatopsychicznych (objawy somatyczne znacząco wpływają na stan emocjonalny pacjenta) warto pomyśleć o skierowaniu chorych na konsultację do psychologa lub psychoterapeuty. W jakich sytuacjach może to być szczególnie ważne?

Czytaj dalej

lip 18, 2014

Jak radzić sobie z reklamacjami pacjentów?

Wielu lekarzy uważa, że reklamacja uderza w ich wizerunek. Traktują ją jako osobistą porażkę i często podchodzą do niej dosyć ambicjonalnie. W konsekwencji nastawienie do pacjenta z reklamacją zazwyczaj pozostawia wiele do życzenia. Takie zachowania wynikają z błędnego założenia, że reklamacja to coś złego, a pacjent który dochodzi swoich praw jest roszczeniowy. Wychodząc z takiego założenia, mimowolnie zaczynamy uruchamiać zachowania, które sprawiają, że podejście pracowników gabinetu do pacjenta zgłaszającego zastrzeżenia jest chłodne, a bywa nawet, że wrogie.

Czytaj dalej

cze 26, 2014

Jak w praktyce lekarza bronić się przed manipulacją?

Który lekarz choć raz nie odebrał telefonu od firmy która chciała jedynie potwierdzić dane lekarza lub jego praktyki i jedynie wystawić fakturę na „symboliczną przecież kwotę” a to za umieszczenie danych gabinetów w katalogu stron, a to za pozycjonowanie strony (która czasem w ogóle nie istnieje), a to za przesyłkę obowiązkowych apteczek czy też gaśnic przeciwpożarowych?

Czytaj dalej

cze 13, 2014

Lekarz w epoce Wielkiego Brata

Autorką tekstu jest Ewa Borek - lekarz, prezes fundacji MYPacjenci

Dotychczas reputacja lekarza była oparta na autorytecie. Autorytet budowało się powoli i mozolnie – ciężką pracą nad budowaniem opinii u pacjentów, liczbą publikacji naukowych, pozycją w środowisku, funkcją w szpitalu. W epoce internetu reputacja stała się bardzo krucha, wymaga nie tylko stałego budowania, ale też monitorowania.

Czytaj dalej

maj 15, 2014

Komunikacja w gabinecie zawodzi? [wyniki badania]

Dobra komunikacja jest niezbędna dla zbudowania zaufania pacjenta do lekarza. Wyniki badania przeprowadzonego przez ZnanyLekarz.pl wskazują, że większość polskich pacjentów ma nienajlepszą opinię o tym, w jaki sposób komunikują się z nimi lekarze.

Czytaj dalej

Na przestrzeni lat zmienili się i lekarze i pacjenci… (cz.II)

 

W drugiej części rozmowy z dr Tomaszem Sobierajskim, socjologiem, trenerem personalnym, adiunktem w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, mówimy m.in. o przyczynach i sposobach przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu wśród lekarzy, a także o tym, co warto byłoby zrobić w obszarze komunikacji lekarz-pacjent.

Czytaj dalej

Na przestrzeni lat zmienili się i lekarze i pacjenci... (cz.I)

O roli komunikacji między lekarzem, a pacjentem, najczęściej zgłaszanych przez lekarzy problemach w tym obszarze, a także o idealnej relacji lekarz-pacjent rozmawiałam z dr nauk hum. Tomaszem Sobierajskim, socjologiem, trenerem personalnym, adiunktem w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Czytaj dalej

5 najczęstszych zarzutów pacjentów wobec lekarzy

Wbrew obiegowej opinii o polskiej służbie zdrowia, Polacy zdecydowanie pozytywnie opiniują pracę lekarzy. Do większości komentarzy przypisana jest ocena bardzo dobra, dobra lub neutralna (79%). Tylko 21% wszystkich wpisów na ZnanyLekarz.pl to opinie negatywne z oceną słabą lub bardzo słabą. Jakie obiekcje względem lekarzy powtarzają się w komentarzach? Oto lista 5 najczęstszych zarzutów pacjentów przygotowana przez moderatorów naszego serwisu.

Czytaj dalej

Panie Doktorze, zapraszam na ryby!

Autorem tekstu jest lekarz Michał Feldman.

Pacjenci zakładają lekarzom internetowe wizytówki i oceniają ich pracę. Komentują wpisy na Facebooku albo wyznają miłość w e-mailu. Internet potrafi płatać lekarzom figle, ale nie warto z niego rezygnować. Czasem może pomóc uratować pacjentowi życie.

Czytaj dalej

Rozmowa z lek. Leszkiem Huziorem

O relacjach z pacjentami, ich opiniach, a także wykorzystaniu nowych technologii służących lepszej komunikacji z pacjentami w gabinecie lekarskim opowiada lek. Leszek Huzior - ginekolog, specjalista położnictwa i chorób kobiecych z Warszawy.

Czytaj dalej

lut 4, 2014

23 dobre praktyki w komunikacji telefonicznej z pacjentem

Kontakt telefoniczny może skłonić pacjenta do wizyty w gabinecie lub skutecznie go do tego zniechęcić. Życzliwy i uważny rozmówca po stronie gabinetu budzi zaufanie do całej praktyki.

Oto kilka rad, w jaki sposób prowadzić dobrą i efektywną rozmowę telefoniczną z pacjentem.

Czytaj dalej

Masz wiadomość!

Co wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku wśród pacjentów? Czego tak naprawdę oczekują pacjenci od lekarzy?

Wizerunek lekarza - niezwykle ważny w budowaniu zaufania pacjenta, które jest kluczowe do zbudowania dobrych relacji i efektywnej współpracy pacjenta z lekarzem. Być może ostatnio nieco nadszarpnięty ze względu na niską ocenę całego systemu ochrony zdrowia w Polsce. Czy rzeczywiście? Czy ocena systemu ma wpływ na ocenę lekarza? Co zrobić, żeby pacjenci postrzegali lekarza pozytywnie?

Czytaj dalej

sty 9, 2014

Komunikacja z pacjentem a uścisk dłoni

Czasem w trakcie szkoleń lub w jego przerwach pojawia się pytanie, kiedy i jak podawać rękę pacjentom. Rzecz wydawać by się mogło oczywista, wcale taka nie jest, gdy jej się bliżej przyjrzeć.

Czytaj dalej

gru 5, 2013

Komunikacja telefoniczna z pacjentem

Jak nie stracić pacjenta, zanim przyjdzie do gabinetu?

Kilka dni temu miałem bardzo interesującą rozmowę z kilkoma lekarzami na temat kontaktu telefonicznego pacjenta z recepcją. Usłyszałem wiele zarzutów pod adresem przychodni działających w ramach NFZ, za to same pochlebne opinie o wysokim standardzie w gabinetach prywatnych. Nie przez złośliwość, ale z czystej ciekawości, postanowiłem to sprawdzić...

Czytaj dalej

ABC mailowego kontaktu z pacjentem

 

Jedną z dostępnych form komunikacji pomiędzy gabinetem/lekarzem a pacjentem może być poczta elektroniczna. Mimo, że e-mail ma już ponad 40 lat i jest usługą powszechnie dostępną, z pewnym oporem wykorzystywany jest w komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem.

Czytaj dalej

gru 5, 2018

Jak dialog motywujący buduje przymierze terapeutyczne - cz. 1

Postawienie trafnej diagnozy to dopiero początek. O efektywności leczenia decyduje bowiem to, na ile pacjent przestrzega zaleceń lekarskich. Niestety wielu pacjentów tego nie robi. Jak lekarz może skutecznie zwiększyć swoje oddziaływanie? Pomocna jest metoda „dialogu motywującego”.


wrz 20, 2018

3 zasady wysyłania skutecznych przypomnień o wizytach

Przypomnienia o umówionej wizycie pomagają zapełnić grafiki lekarzy, statystycznie redukując aż o 65% liczbę “zapominalskich”, którzy nie zjawiają się w umówionym terminie. Pomagają też w walce z prawdziwą zmorą branży zdrowia, czyli kolejkami (im mniej przesuniętych z powodu niespodziewanych nieobecności terminów wizyt, tym większy porządek w poczekalni). Aby jednak były rzeczywiście skuteczne, należy przestrzegać trzech prostych zasad.


maj 24, 2018

Pacjenci oczekują wygodnego kontaktu z lekarzem. Ale co na to RODO?

Aż 95% zadowolonych pacjentów umówi kolejną wizytę w Twoim gabinecie. Jednym z kluczy do satysfakcji pacjenta jest sprawna komunikacja - nie tylko podczas bezpośredniego spotkania, ale także po nim. Upewnij się, że na tym polu nie możesz sobie nic zarzucić!


Prosta zmiana, dzięki której przyciągniesz pacjentów

Internet i media społecznościowe zmieniły sposób, w jaki szukamy usług - również medycznych. Współcześni pacjenci mają jasno sprecyzowane oczekiwania i koncentrują się na swoich potrzebach. Aby do pacjentów dotrzeć, trzeba w pewien sposób zmienić perspektywę, zacząć inaczej myśleć o promowaniu usług lekarza.


maj 17, 2016

Psychologiczne potrzeby pacjentów w gabinecie medycznym

Podczas wizyty niewskazane jest prowadzenie szczegółowej dokumentacji - kiedy uzupełnić wywiad, jeśli czeka już następny pacjent? Jakich zachowań lekarz powinien unikać w gabinecie? Jak długo powinna trwać wizyta pacjenta pierwszorazowego? Jakie są główne czynniki stresujące dla pacjenta, których można łatwo uniknąć? Zobacz wskazówki eksperta.


Jak rozmawiać z pacjentem o cenie

Czy warto na pierwszej wizycie mówić o kosztach? Jeśli tak, to w jaki sposób? Czy dążąc do ustalania kolejnego terminu wizyty, nie sprawiamy wrażenia, że chcemy zarobić na pacjencie? Jak reagować, gdy pacjent mówi, że cena usług jest za wysoka? Jak rozmawiać o cenie przez telefon?

Zobacz odpowiedzi na pytania zadane podczas szkolenia internetowego: "Jak rozmawiać z pacjentem o cenie i prezentować rozwiązania medyczne", które odbyło się 28 kwietnia 2016r.


Wskazówki i porady: Pierwsza rozmowa z pacjentem. Część II - Jak radzić sobie z trudnymi pacjentami

Dziś – w erze Internetu i łatwego dostępu do informacji łatwo porównywać lekarzy między sobą. Nie ma potrzeby przywiązywania się do jednej osoby na stałe, ponieważ zawsze można znaleźć "kogoś lepszego". Rosną, więc oczekiwania, i pacjenci potrafią głośno mówić o swoim niezadowoleniu.

Poniżej znajdują się odpowiedzi na pytania, nt. tego jak radzić sobie z trudnymi pacjentami, zadane podczas szkolenia: "Pierwsza rozmowa - jak zrobić dobre wrażenie i utrzymać pacjenta". Te proste techniki potrafią znacznie ułatwić życie w obliczu wymagających pacjentów.


mar 24, 2016

Wskazówki i porady: Pierwsza rozmowa z pacjentem. Część I - Przywitanie

Jakie znaczenie ma nasz ubiór? Czy podawać rękę pacjentom? Jak się zwracać do pacjenta - po imieniu czy po nazwisku? Zobacz odpowiedzi na pytania związane z przywitaniem pacjenta, zadane w ramach internetowego szkolenia dla lekarzy: "Pierwsza rozmowa - jak zrobić dobre wrażenie i utrzymać pacjenta".


Czy w Polsce pacjent może być partnerem lekarza? Wyniki badania

Już 7 na 10 pacjentów przyznaje, że szuka informacji o swoim problemie zdrowotnym przed wizytą u lekarza. Aż 78% pacjentów wykorzystuje do tego celu Internet. Jaki jest wpływ pacjentów na proces leczenia? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez Fundację My Pacjenci we współpracy z portalem ZnanyLekarz.pl.


lut 24, 2016

Po co lekarzowi coaching kariery?

Choć coaching kariery jest od lat coraz bardziej popularny także w Polsce, to lekarze wciąż rzadko z niego korzystają. Na czym polega coaching kariery i jakie korzyści lekarz może z niego odnieść? 


Na czym polega profesjonalna obsługa pacjenta w placówce medycznej?

Wielu właścicieli i osób zarządzających placówkami medycznymi zastanawia się, co zrobić, aby pacjent wybrał ich gabinet czy przychodnię. Otwierają swoje placówki w dobrych lokalizacjach, zatrudniają bardzo dobrych specjalistów, inwestują w nowoczesny sprzęt. I widzą, że to jeszcze za mało, by zaspokoić potrzeby i spełnić oczekiwania pacjenta. Okazuje się, że w obecnych czasach dużej konkurencji wszystkie te działania nie wystarczają, by zbudować placówkę wyróżniającą się na rynku, ponieważ są to rozwiązania ogólnodostępne i stają się standardem.


Zależność między opiniami a wizerunkiem (fragment e-booka)

Jak pacjenci szukają i wybierają lekarzy?
Z badania ankietowego, które przeprowadziliśmy wśród pacjentów, wynika, że aż 89% z nich szukało lekarza w sieci. Dwie trzecie badanych wskazało na opinie zamieszczane przez innych jako kluczowy czynnik, decydujący o wyborze.


gru 3, 2015

Relacja lekarz – pacjent podstawą efektywnego leczenia

Specyfika komunikacji lekarz – pacjent

Komunikacja lekarz – pacjent jest elementem niezbędnym w budowaniu relacji, wpływającej na efektywność leczenia. Powszechność kontaktów specjalistów z osobami potrzebującymi ich pomocy, może trywializować znaczenie relacji – biorąc jednak pod uwagę jej wpływ na los pacjenta, kompetencje społeczne lekarza powinny być postawione na pierwszym miejscu. Sprawa dotyczy najwyższej wartości – życia. To właśnie do służby zdrowiu i życiu ludzkiemu zobowiązuje się lekarz. Dużą uwagę do komunikacji przywiązywać powinny zresztą wszystkie osoby związane ze służbą zdrowia.


Czy lekarze mogą reklamować swoje usługi?

Prawo polskie opisuje reklamę usług medycznych w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz. U. nr 112, poz. 654 z późn. zm., dalej w skrócie „udl”). Zgodnie z jej przepisami podmiot wykonujący działalność leczniczą (np. lekarz, placówka medyczna etc.) podaje do wiadomości informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Ustawa wyraźnie zabrania jednak przekazywania informacji, których treść lub forma posiada cechy reklamy.


Media społecznościowe dla lekarzy

Korzysta z nich 99% internautów, poświęcając na to średnio 1 godzinę i 45 minut dziennie (badanie GWI Social report, 2015). O czym mowa? O mediach społecznościowych.

Serwisy, których funkcją jest gromadzenie wokół siebie internetowych społeczności, zdobyły na przestrzeni ostatnich lat ogromną popularność. Stały się też pełnowartościowymi kanałami promocji. Jak może z nich korzystać polski lekarz, aby promować swoje usługi?


Tego nie rób w mediach społecznościowych - 6 częstych błędów lekarzy

Często piszemy, dlaczego warto promować swoją praktykę lekarską w Internecie. Jedną z doradzanych aktywności jest obecność w mediach społecznościowych. Profil lekarza na Facebooku nikogo już nie dziwi, a serwis ZnanyLekarz.pl skupia ponad 137 tysięcy lekarzy. Lekarze coraz chętniej udzielają się w social media. Na co powinni zwrócić szczególną uwagę? Jakich błędów się wystrzegać?


maj 6, 2015

5 kroków do zdrowej relacji lekarz-pacjent

Podstawą relacji pomiędzy lekarzem a pacjentem jest dobra, efektywna komunikacja, oparta na zaufaniu, empatii, wzajemnym słuchaniu i adekwatnym reagowaniu. To my – lekarze – w naszych gabinetach odpowiadamy za stworzenie płaszczyzny dla tej relacji. To my – profesjonaliści – odpowiadamy za to, by ją budować. Ta relacja wpływa na współpracę, proces leczenia, stosowanie się pacjenta do zaleceń – compliance. Jest kluczowa w leczeniu chorób przewlekłych.


Niech o Tobie mówią, czyli jak wykorzystać marketing szeptany do promocji gabinetu

Biorąc pod uwagę restrykcyjne polskie prawo dotyczące reklamy usług medycznych (pisałem o tym w poprzednim poście), gabinety zazwyczaj pozyskują pacjentów przez polecanie. Ocenia się że nawet od 70% do 90% nowych pacjentów przychodzi tą drogą. Łatwiej zaufać specjaliście, z którego usług korzystał ktoś znajomy albo który ma pozytywne opinie w serwisie dla lekarzy i pacjentów. Jak jednak sprawić, żeby pacjenci o nas mówili – i to mówili pozytywnie?


Lekarz w sieci... społecznościowej

Już kilkukrotnie pisaliśmy na naszym blogu o tym, jak powinna wyglądać skuteczna strona internetowa w branży medycznej i jakie informacje warto na niej uwzględnić, aby zachęcała pacjentów do skorzystania z naszych usług. Ostatnio coraz więcej lekarzy i placówek medycznych decyduje się na prowadzenie profilu w mediach społecznościowych – głównie na Facebooku – albo jako tańsza alternatywa dla strony www, albo jako dodatkowe miejsce promocji. Jak stworzyć profesjonalny profil w sieci społecznościowej? Jakie są zalety takiego narzędzia promocji i na co trzeba uważać?


5 błędów, które popełniają lekarze w Internecie

Ponad 9,5 mln użytkowników Internetu sprawdza informacje o lekarzu w sieci. Pacjenci nie tylko szukają danych kontaktowych i opisu usług, lecz także kształtują swoje zdanie o specjaliście na podstawie informacji znalezionych na stronach www. Warto więc zadbać o to, jaki obraz lekarza pacjent „ujrzy” w Internecie. Ale jak to zrobić? Wciąż jeszcze lekarze popełniają wiele błędów w tej kwestii. To zrozumiałe, bo przecież nikt na studiach nie uczył, jak kształtować swój profesjonalny wizerunek w Internecie. Przedstawiamy listę najważniejszych przewinień i podpowiadamy, jak ich uniknąć.


Czy warto pisać dla pacjentów w internecie?

W internecie można znaleźć informacje praktycznie na każdy temat. Niezwykle popularną kategorią tematyczną jest zdrowie. Porady zdrowotne oraz informacje o specjalistach cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Nie powinno to dziwić, bo zdrowie to najważniejsza wartość dla większości Polaków. Jak wykorzystać tę wiedzę do budowania wizerunku w internecie, a w efekcie być może nawet pozyskania pacjentów?


5 zasad tworzenia tekstów medycznych, które pokochają pacjenci i wyszukiwarki

Każdego dnia olbrzymia ilość informacji jest wrzucana do internetu. Miliony osób piszą artykuły, także takie, których nikt nigdy nie przeczyta. Z pewnością część z nich jest ciekawa i zainteresowałaby wielu internautów, ale np. ze względu na fakt, że autor nie wziął pod uwagę podstawowych zasad pozycjonowania, prawdopodobnie nie zostaną odnalezione w bezkresie innych informacji w internecie. Czym jest tajemnicze “pozycjonowanie”?


wrz 19, 2014

Kiedy warto skierować pacjenta do psychologa?

W przypadku pewnych pacjentów, którzy trafiają do gabinetu lekarza, potrzeby związane z leczeniem mają charakter szerszy niż medyczny. W chorobach psychosomatycznych (objawy somatyczne mają podłoże psychiczne) i somatopsychicznych (objawy somatyczne znacząco wpływają na stan emocjonalny pacjenta) warto pomyśleć o skierowaniu chorych na konsultację do psychologa lub psychoterapeuty. W jakich sytuacjach może to być szczególnie ważne?


lip 18, 2014

Jak radzić sobie z reklamacjami pacjentów?

Wielu lekarzy uważa, że reklamacja uderza w ich wizerunek. Traktują ją jako osobistą porażkę i często podchodzą do niej dosyć ambicjonalnie. W konsekwencji nastawienie do pacjenta z reklamacją zazwyczaj pozostawia wiele do życzenia. Takie zachowania wynikają z błędnego założenia, że reklamacja to coś złego, a pacjent który dochodzi swoich praw jest roszczeniowy. Wychodząc z takiego założenia, mimowolnie zaczynamy uruchamiać zachowania, które sprawiają, że podejście pracowników gabinetu do pacjenta zgłaszającego zastrzeżenia jest chłodne, a bywa nawet, że wrogie.


cze 26, 2014

Jak w praktyce lekarza bronić się przed manipulacją?

Który lekarz choć raz nie odebrał telefonu od firmy która chciała jedynie potwierdzić dane lekarza lub jego praktyki i jedynie wystawić fakturę na „symboliczną przecież kwotę” a to za umieszczenie danych gabinetów w katalogu stron, a to za pozycjonowanie strony (która czasem w ogóle nie istnieje), a to za przesyłkę obowiązkowych apteczek czy też gaśnic przeciwpożarowych?


cze 13, 2014

Lekarz w epoce Wielkiego Brata

Autorką tekstu jest Ewa Borek - lekarz, prezes fundacji MYPacjenci

Dotychczas reputacja lekarza była oparta na autorytecie. Autorytet budowało się powoli i mozolnie – ciężką pracą nad budowaniem opinii u pacjentów, liczbą publikacji naukowych, pozycją w środowisku, funkcją w szpitalu. W epoce internetu reputacja stała się bardzo krucha, wymaga nie tylko stałego budowania, ale też monitorowania.


maj 15, 2014

Komunikacja w gabinecie zawodzi? [wyniki badania]

Dobra komunikacja jest niezbędna dla zbudowania zaufania pacjenta do lekarza. Wyniki badania przeprowadzonego przez ZnanyLekarz.pl wskazują, że większość polskich pacjentów ma nienajlepszą opinię o tym, w jaki sposób komunikują się z nimi lekarze.


Na przestrzeni lat zmienili się i lekarze i pacjenci… (cz.II)

 

W drugiej części rozmowy z dr Tomaszem Sobierajskim, socjologiem, trenerem personalnym, adiunktem w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, mówimy m.in. o przyczynach i sposobach przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu wśród lekarzy, a także o tym, co warto byłoby zrobić w obszarze komunikacji lekarz-pacjent.


Na przestrzeni lat zmienili się i lekarze i pacjenci... (cz.I)

O roli komunikacji między lekarzem, a pacjentem, najczęściej zgłaszanych przez lekarzy problemach w tym obszarze, a także o idealnej relacji lekarz-pacjent rozmawiałam z dr nauk hum. Tomaszem Sobierajskim, socjologiem, trenerem personalnym, adiunktem w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.


5 najczęstszych zarzutów pacjentów wobec lekarzy

Wbrew obiegowej opinii o polskiej służbie zdrowia, Polacy zdecydowanie pozytywnie opiniują pracę lekarzy. Do większości komentarzy przypisana jest ocena bardzo dobra, dobra lub neutralna (79%). Tylko 21% wszystkich wpisów na ZnanyLekarz.pl to opinie negatywne z oceną słabą lub bardzo słabą. Jakie obiekcje względem lekarzy powtarzają się w komentarzach? Oto lista 5 najczęstszych zarzutów pacjentów przygotowana przez moderatorów naszego serwisu.


Panie Doktorze, zapraszam na ryby!

Autorem tekstu jest lekarz Michał Feldman.

Pacjenci zakładają lekarzom internetowe wizytówki i oceniają ich pracę. Komentują wpisy na Facebooku albo wyznają miłość w e-mailu. Internet potrafi płatać lekarzom figle, ale nie warto z niego rezygnować. Czasem może pomóc uratować pacjentowi życie.


Rozmowa z lek. Leszkiem Huziorem

O relacjach z pacjentami, ich opiniach, a także wykorzystaniu nowych technologii służących lepszej komunikacji z pacjentami w gabinecie lekarskim opowiada lek. Leszek Huzior - ginekolog, specjalista położnictwa i chorób kobiecych z Warszawy.


lut 4, 2014

23 dobre praktyki w komunikacji telefonicznej z pacjentem

Kontakt telefoniczny może skłonić pacjenta do wizyty w gabinecie lub skutecznie go do tego zniechęcić. Życzliwy i uważny rozmówca po stronie gabinetu budzi zaufanie do całej praktyki.

Oto kilka rad, w jaki sposób prowadzić dobrą i efektywną rozmowę telefoniczną z pacjentem.


Masz wiadomość!

Co wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku wśród pacjentów? Czego tak naprawdę oczekują pacjenci od lekarzy?

Wizerunek lekarza - niezwykle ważny w budowaniu zaufania pacjenta, które jest kluczowe do zbudowania dobrych relacji i efektywnej współpracy pacjenta z lekarzem. Być może ostatnio nieco nadszarpnięty ze względu na niską ocenę całego systemu ochrony zdrowia w Polsce. Czy rzeczywiście? Czy ocena systemu ma wpływ na ocenę lekarza? Co zrobić, żeby pacjenci postrzegali lekarza pozytywnie?


sty 9, 2014

Komunikacja z pacjentem a uścisk dłoni

Czasem w trakcie szkoleń lub w jego przerwach pojawia się pytanie, kiedy i jak podawać rękę pacjentom. Rzecz wydawać by się mogło oczywista, wcale taka nie jest, gdy jej się bliżej przyjrzeć.


gru 5, 2013

Komunikacja telefoniczna z pacjentem

Jak nie stracić pacjenta, zanim przyjdzie do gabinetu?

Kilka dni temu miałem bardzo interesującą rozmowę z kilkoma lekarzami na temat kontaktu telefonicznego pacjenta z recepcją. Usłyszałem wiele zarzutów pod adresem przychodni działających w ramach NFZ, za to same pochlebne opinie o wysokim standardzie w gabinetach prywatnych. Nie przez złośliwość, ale z czystej ciekawości, postanowiłem to sprawdzić...


ABC mailowego kontaktu z pacjentem

 

Jedną z dostępnych form komunikacji pomiędzy gabinetem/lekarzem a pacjentem może być poczta elektroniczna. Mimo, że e-mail ma już ponad 40 lat i jest usługą powszechnie dostępną, z pewnym oporem wykorzystywany jest w komunikacji pomiędzy lekarzem a pacjentem.


Popularne artykuły