Lekarz w sieci... społecznościowej

Facebook login on Apple iPad Air

Już kilkukrotnie pisaliśmy na naszym blogu o tym, jak powinna wyglądać skuteczna strona internetowa w branży medycznej i jakie informacje warto na niej uwzględnić, aby zachęcała pacjentów do skorzystania z naszych usług. Ostatnio coraz więcej lekarzy i placówek medycznych decyduje się na prowadzenie profilu w mediach społecznościowych – głównie na Facebooku – albo jako tańsza alternatywa dla strony www, albo jako dodatkowe miejsce promocji. Jak stworzyć profesjonalny profil w sieci społecznościowej? Jakie są zalety takiego narzędzia promocji i na co trzeba uważać?


Promocja w sieci społecznościowej – od czego zacząć?

Według badania PBI najpopularniejszym serwisem społecznościowym w Polsce jest Facebook – korzysta z niego prawie 17 mln użytkowników miesięcznie (Megapanel PBI/Gemius, listopad 2014). Najwięcej użytkowników stanowią internauci mający od 19 do 33 lat, ale sukcesywnie wzrasta też liczba facebookowiczów ze starszych grup wiekowych. Facebook wydaje się więcej atrakcyjnym kanałem promocji i dotarcia do potencjalnych pacjentów. Tym bardziej, że jego twórcy przewidzieli specjalne narzędzia do tworzenia profesjonalnych wizytówek firm lub organizacji.

Oficjalne profile na Facebooku nazywane są stronami. To ważne, aby nie rejestrować firmy jako osoby prywatnej – strony przypominają profile osobiste, ale posiadają więcej możliwości, jak dodatkowe zakładki, dostęp do statystyk, możliwość wysyłania masowej korespondencji do fanów. Poza tym treści publikowane na stronie na Facebooku mogą być publicznie dostępne nawet dla osób niezalogowanych, co zwiększa szanse na dotarcie do różnych grup pacjentów.

Aby utworzyć stronę gabinetu na Facebooku, musisz najpierw posiadać konto prywatne. Po zalogowaniu należy wejść na stronę: https://www.facebook.com/pages/create.php, wybrać odpowiednią kategorię i uzupełnić dane, postępując zgodnie z instrukcjami, które są dosyć proste.


Zalety i wady promocji na Facebooku

Umiejętnie wykorzystana sieć społecznościową może być wartościowym kanałem promocji gabinetu i dotarcia do nowych pacjentów. Niesie jednak ze sobą także zagrożenia, których warto być świadomym.

Plusem oficjalnego profilu w takiej sieci jest z pewnością to, iż jest on bezpłatny, a konfiguracja i edycja strony są proste i nie trzeba się martwić o technologię. Można tu zamieścić informacje o sobie i swoich usługach, zdjęcia gabinetu oraz dane kontaktowe – jednak warto pamiętać, że liczba zakładek jest ograniczona, a struktura serwisu nie jest dedykowana do promocji usług medycznych. Niewątpliwą zaletą jest to, że facebookowe profile są całkiem dobrze pozycjonowane w wynikach wyszukiwania, na przykład w Google. Jak już wspomniałam, dla stron firmowych dostępne są statystyki odwiedzin i zasięgu postów.

Warto pamiętać, że Facebook, a także każda inna sieć społecznościowa, to przede wszystkim narzędzie komunikacji. Z jednej strony umożliwia informowanie o nowościach czy wysyłanie bezpośrednich wiadomości do naszych „fanów” – co ma wpływ na zaangażowanie i lojalność pacjentów. Z drugiej strony – wymaga ciągłej interakcji. Strona na Facebooku musi bowiem „żyć”, tzn. wypada co jakiś czas publikować post lub zdjęcie oraz troszczyć się o pozyskiwanie fanów i „lajków”. Dlatego jeszcze przed założeniem profilu warto przygotować strategię dotyczącą publikowanych treści, ich źródeł i częstotliwości. Należy też na bieżąco pilnować interakcji z pacjentami, odpowiadać na pytania, sprawdzać, czy nie pojawiły się jakieś niepożądane komentarze. Co oznacza duże zaangażowanie czasowe. Warto zastanowić się, czy prowadzenia profilu nie powierzyć profesjonaliście – to jednak oznacza koszty. Minusem jest także to, że wciąż profil w sieci społecznościowej jest postrzegany jako mniej profesjonalne narzędzie promocji niż stron internetowa czy profil w portalu medycznym typu ZnanyLekarz.pl.


Lekarz w sieci społecznościowej - o czym należy pamiętać?

Jeśli zdecydujesz się na założenie strony swojej praktyki na Facebooku, pamiętaj o kilku ważnych zasadach.

  • Zadbaj o profesjonalny charakter

Odpowiednie zdjęcie profilowe, merytoryczny charakter wpisów, wyważone odpowiedzi na pytania i komentarze pacjentów – to elementy, o które należy zadbać, tworząc stronę w sieci społecznościowej. Pamiętaj także, aby odpowiednio nazwać profil – tak, aby łatwo go było znaleźć w wyszukiwarce i aby było jasne, że to oficjalna strona Twojej praktyki (najlepiej umieścić nazwę gabinetu lub imię i nazwisko wraz ze specjalizacją).

  • Oddziel komunikację oficjalną od prywatnej

Jeśli masz konto prywatne na Facebooku, zadbaj o odpowiednie ustawienia prywatności. Na oficjalnej stronie nie publikuj prywatnych zdjęć czy ośmieszających postów. Pamiętaj, że strona na Facebooku służy przede wszystkim budowaniu wizerunku i promocji usług – pokaż się jako profesjonalista, któremu warto zaufać.

  • Trzymaj rękę na pulsie

Obserwuj wpisy i komentarze pojawiające się na Twojej stronie, odpowiadaj na pytania na bieżąco. Staraj się publikować posty regularnie. Warto dbać o ich aktualność – na przykład w sezonie zachorowań na grypę publikować porady, jak rozpoznać u siebie chorobę i jakie są metody leczenia (więcej na temat sezonowości wyszukiwania i narzędzi do jej sprawdzania znajdziesz w jednym z poprzednich wpisów).

  • Dbaj o prywatność pacjentów

Facebook jest miejscem, w którym możesz się pochwalić swoimi osiągnięciami medycznymi. Pod żadnym pozorem nie powinieneś jednak publikować informacji dotyczących leczenia poszczególnych osób (nawet za ich zgodą) czy opisujących problemy zdrowotne pacjentów w kompromitujący czy żartobliwy sposób.

  • Unikaj diagnozowania przez internet

Publikowanie merytorycznych artykułów dotyczących zdrowia czy poradników dla pacjentów to bardzo dobry sposób na zainteresowanie użytkowników oraz budowanie profesjonalnego wizerunku. Powstrzymaj się jednak od udzielania odpowiedzi na prośby o medyczną diagnozę przez internet. Bez przeprowadzenia pełnego wywiadu możesz się narazić na wprowadzenie pacjenta w błąd. Lepiej zachęcić pacjenta do umówienia się na wizytę w gabinecie lub – jeśli sytuacja jest pilna – zalecić wizytę na pogotowiu.

 


Szukasz dodatkowych możliwości promocji w internecie? Zobacz, co oferuje ZnanyLekarz.pl »