gru 11, 2014

Sezonowość wyszukiwania informacji, czyli kiedy i o czym chcą czytać pacjenci

image

W jednym z wcześniejszych wpisów na tym blogu pokazywaliśmy, jak duży jest popyt internautów na porady dotyczące zdrowia w internecie i dlaczego warto publikować własne artykuły z eksperckimi poradami. Jeśli już podjąłeś decyzję, że chciałbyś edukować pacjentów, przy okazji kształtując swój profesjonalny wizerunek w sieci, warto abyś wiedział, jakie tematy ich interesują i o czym warto napisać, aby Twój tekst był chętnie czytany. Pomaga w tym wiedza dotycząca trendów w wyszukiwaniu.

Według sondażu PBI aż 88% badanych czerpie wiedzę na temat zdrowia, chorób i leczenia z internetu. Zazwyczaj pierwszym miejscem, z którego internauci korzystają, poszukując informacji, jest wyszukiwarka Google. Po prostu wpisują w okienko interesujący ich termin lub pytanie, a następnie na liście wyników szukają wiarygodnego źródła informacji, które najlepiej odpowiada ich problemowi. Aby teksty, które publikujesz w internecie, miały większą szansę trafić do pacjentów, powinieneś pisać na taki temat, który ich interesuje. Jak to zrobić? Przede wszystkim postaw się w roli swojego pacjenta i pomyśl, jakie zapytanie może wpisywać do wyszukiwarki. Następnie napisz tekst na ten temat, stosując w nim “słowa-klucze”. Warto pamiętać o tym, że częstotliwość wyszukiwania haseł zmienia się w zależności od pory roku. Nazywamy to sezonowością wyszukiwania.

Co to jest sezonowość wyszukiwania?

Mówiąc najprościej, sezonowość to większe zainteresowanie danym zagadnieniem w jakimś okresie. Pewnie w swojej praktyce lekarskiej spotkałeś się z tym wielokrotnie: zmiana pory roku, nowa moda czy reklama leku w telewizji skutkują tym, że pacjenci częściej pytają o pewne choroby czy metody terapii. Ten sam mechanizm funkcjonuje w internecie.

Obserwując zachowanie użytkowników internetu, można zauważyć, że wzrost zainteresowania pewnymi tematami powtarza się w podobnych okresach w ciągu roku. To daje możliwość przewidywania przyszłych potrzeb pacjentów. Można przypuszczać, że jesienią i zimą częściej będą poszukiwane wiadomości na temat przeziębień i grypy, wiosną - diety, latem zaś porady dotyczące opalania. Szczegółowe analizy z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi pozwalają przewidzieć zainteresowanie o wiele mniej „oczywistymi” tematami, jak chociażby nerwica (wyszukiwana w internecie od listopada do marca, latem zaś niebudząca większego zainteresowania).

Jak wykorzystać sezonowość, by zdobyć czytelników?

Poniższy wykres przedstawia zainteresowanie frazą zapalenie oskrzeli w wyszukiwarce Google w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy.

Jak widać, zainteresowanie informacjami o chorobie wyraźnie spada w okresie letnim, pojawia się ponownie około października, a swoje apogeum osiąga w okolicach lutego i marca. Artykuł dotyczący zapalenia oskrzeli opublikowany we wrześniu uzyska zatem mniej czytelników niż opublikowany w lutym. Co więcej, kiedy internauci zaczną szukać informacji, wyszukiwarka może uznać wrześniowy materiał za nieaktualny i wyświetlić użytkownikom świeższe artykuły. O wiele lepszą decyzją byłaby publikacja w czasie, gdy popularność zagadnienia rośnie.

Przydatne narzędzia

Do sprawdzania trendów wyszukiwania można wykorzystać wiele narzędzi, udostępnianych często przez same wyszukiwarki. Jednym z najwygodniejszych i najbardziej przejrzystych jest Google Trends. Bezpłatne narzędzie jest dostępne pod adresem: www.google.pl/trends/explore. Po wpisaniu interesującej nas frazy i wybraniu odpowiedniego kraju otrzymamy czytelny wykres pokazujący, jak często szukali tego zapytania użytkownicy Google. Wyświetlone zostaną też inne powiązane tematycznie zapytania internautów. Na podstawie takich informacji można z dużym powodzeniem określić, kiedy i jaką treść internauci chcieliby przeczytać. Pozostaje tylko dostarczyć ją w odpowiednim momencie.

Autorzy chcący publikować artykuły w serwisie ZnanyLekarz.pl mają ułatwione zadanie. Dzięki panelowi autora dostają oni już sprawdzoną i przebadaną listę fraz związanych z medycyną. W zależności od sezonu i własnej specjalizacji otrzymują wybór tematów, których użytkownicy internetu będą ze szczególną intensywności poszukiwać w najbliższym czasie. Dzięki temu, wybierając temat i poświęcając czas na napisanie artykułu, mogą mieć pewność, że piszą o tym, o czym chcą czytać Internauci.

Autorzy artykułów przeznaczonych na strony www, portale i blogi powinni pamiętać, że internet jest niezwykle obszernym źródłem informacji i aby zdobyć czytelników, należy jak najbardziej ułatwić im dotarcie do naszego materiału, zarówno przez odpowiednią treść samego tekstu, jak i przez dostarczenie go wtedy, kiedy jest poszukiwany.