maj 17, 2016

Psychologiczne potrzeby pacjentów w gabinecie medycznym

Podczas wizyty niewskazane jest prowadzenie szczegółowej dokumentacji - kiedy uzupełnić wywiad, jeśli czeka już następny pacjent? Jakich zachowań lekarz powinien unikać w gabinecie? Jak długo powinna trwać wizyta pacjenta pierwszorazowego? Jakie są główne czynniki stresujące dla pacjenta, których można łatwo uniknąć? Zobacz wskazówki eksperta.

1. Podczas wizyty niewskazane jest prowadzenie szczegółowej dokumentacji - kiedy uzupełnić wywiad, jeśli czeka już następny pacjent?

Pacjenci bardzo nie lubią czekać, mając świadomość, że poprzednia osoba wyszła i lekarz został sam w gabinecie. Żeby tego uniknąć warto wpisać do karty opis sytuacji korzystając z wcześniej opracowanych skrótów, aby potem łatwo przypomnieć sobie przypadek, z którym był pacjent. Potem w wolnej chwili należy otworzyć karty pacjentów i je uzupełnić.

📫 Pro tip: korzystaj z ułatwiających życie i pracę nowoczesnych technologii. Zobacz, jak system gabinetowy pomaga prowadzić pełna dokumentację pacjenta, a także zbierać informacje i przeprowadzić wywiad z pacjentem jeszcze przed wizytą. Możesz także poprosić o przesłanie niezbędnych materiałów poprzez bezpieczne wiadomości. Dowiedz się więcej >>>

2. Jakich zachowań, które wchodzą lekarzom w nawyk, warto unikać w gabinecie?

Pacjenci to bardzo różni ludzie. Często oceniają dosłownie wszystko. Warto pamiętać, żeby podczas wizyt zawsze zakładać nowe rękawiczki i maseczki - koniecznie w obecności pacjenta. Pamiętajmy o porządku na biurku i szafkach – czyste i ładne biurko, poukładane książki, posegregowane materiały budują pozytywny wizerunek. Z gabinetu powinny zniknąć też wszystkie ślady obecności jedzenia – kanapki, batony, owoce nie są mile widziane.

3. Jakich stresujących dla pacjentów czynników można łatwo uniknąć?

Było wiele badań dotyczących stresu w gabinecie i ich wyniki są jednoznaczne. Ludzie przede wszystkim nie lubią nieprzyjemnych wspomnień z badań u innych lekarzy. Kolejnym czynnikiem stresogennym jest ból i cena. Pacjenci wskazują też, jako czynniki stresu odgłosy słyszalne na poczekalni przed badaniem, specyficzny zapach, długie kolejki i bolesne znieczulenia.

Warto więc zadbać o duże, przestronne gabinety, które są dobrze wyciszone i wietrzone. Do znieczuleń i badań pacjentów można używać urządzeń komputerowych, a nie ręcznych.

Pomocny w budowaniu komfortu jest model wizyty, który opiera się na tym, że rozmowa z pacjentem przebiega przy biurku, a lekarz dokładnie tłumaczy proces leczenia i prezentuje rozwiązania medyczne. To budzi zaufanie. Gabinety coraz częściej bardziej przypominają pokoje konsultacyjne niż sale zabiegowe.

4. Jak długo powinna trwać wizyta pacjenta pierwszorazowego?

Pierwszorazowy pacjent może wracać do nas przez lata i przyprowadzić swoją rodziną. Tylko 100% jego satysfakcji umożliwi taki efekt. Standardowa wizyta trwa 15-20 min. Jak wiele przez tak krótki czas może się dowiedzieć o Tobie pacjent? Praktycznie NIC. Tak więc warto powiedzieć głośne "NIE" dla przyjmowania pacjentów pierwszorazowych po 20 min.

Pierwsza wizyta powinna trwać tyle, „ile wymaga tego sytuacja”. Lekarz powinien spokojnie usiąść przy biurku z pacjentem. Rozmowa to czas na budowanie autorytetu, zaprezentowanie obecnego stanu zdrowia pacjenta i wyznaczenie planów leczenia. Dobre rzeczy wymagają czasu – daj więc sobie więcej czasu na pierwszej wizycie pacjenta.


 Zobacz wskazówki eksperta: Trudny pacjent: jak z nim rozmawiać?