Promujesz Twoją placówkę w niewłaściwy sposób

 

www_facility.pngTrudno znaleźć placówkę medyczną, która nie miałaby swojej strony internetowej. Jeszcze trudniej - taką, która w pełni wykorzystywałaby jej potencjał przyciągania pacjentów. Dlaczego? Dlatego, że większość managerów nie zdaje sobie sprawy z tego, czego tak naprawdę pacjenci szukają w Internecie.

Strona musi być wypozycjonowana

Głównym celem strony internetowej placówki jest przyciągnięcie pacjentów. Traktuje się ją jak wirtualną wizytówkę, mającą przekonać do realnej wizyty. Skoro tak, musi być widoczna. Przekładając to na język marketingu - dobrze wypozycjonowana. Pozycjonowaniem nazywamy działania prowadzące do tego, aby link do strony wyświetlał się na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce Google po wpisaniu konkretnego zapytania (np. “stomatolog Warszawa”, “przychodnia Poznań Winogrady”).

Pozycjonowanie nie jest łatwe

Mechanizmy pozycjonowania ulegają ciągłym zmianom. To, co było skuteczne kilka lat temu, dziś może nie przynosić efektów - niegdyś np. nazywano linki w tekście tak,. Samodzielne pozycjonowanie strony wymaga śledzenia trendów, jest czasochłonne, a w dodatku efekty często przychodzą dopiero po dłuższym czasie.

Pacjenci wcale nie szukają placówki

Większość managerów zdaje sobie sprawę z tego, że niewypozycjonowana strona nie będzie spełniać swojej funkcji i zleca pozycjonowanie specjalistom. Problem w tym, że niekoniecznie osiągną w ten sposób cel, jakim jest więcej umówionych wizyt. Dlaczego? Ponieważ nie wzięli pod uwagę tego, że nowy pacjent tak naprawdę… wcale nie będzie szukał w Internecie ich placówki medycznej.

Pacjenci szukają lekarzy

To, w jakiej placówce przyjmuje, wcale nie jest dla pacjenta bardzo ważne. Jeśli wcześniej korzystał z usług danego lekarza i ma o nim dobre zdanie - najpewniej zechce umówić wizytę właśnie u niego, nieważne, pod jakim szyldem ten przyjmuje. Analogicznie, jeśli znajdzie lekarza, którego jeszcze nie zna, ale przekonują go pozytywne opinie (na ten czynnik jako decydujący o wyborze wskazało aż 88% zapytanych w badaniu ankietowym), najpewniej zdecyduje się umówić do niego wizytę, patrząc raczej na dostępne terminy, niż nazwę placówki. Warto wiedzieć, że pacjenci najczęściej wyszukują lekarzy, których nie znają z nazwiska, wpisując w wyszukiwarkę specjalizację i miasto (“alergolog Kraków”), ewentualnie nazwę zabiegu lub choroby i miasto (“usunięcie znamienia Szczecin”, “cukrzyca Białystok”).
Co ciekawe, dokładna lokalizacja placówki nie ma dla pacjentów przesadnie dużego znaczenia - w przeprowadzonej wśród nich ankiecie wskazali na ten czynnik jako decydujący dopiero na piątym miejscu.

Co tak naprawdę promujesz?

Oznacza to, że promowanie w Internecie samej placówki - a ściślej: jej strony www - może być inwestycją daleką od optymalnej. Promować powinno się zatrudnionych w placówce lekarzy. To lekarze są najcenniejszym kapitałem. Nasze działania powinny prowadzić do tego, aby pacjent szukający lekarza, którego zatrudniamy, trafiał do naszej placówki. Jak to osiągnąć?
Przede wszystkim, koniecznie chwalmy się na stronie internetowej naszymi lekarzami. Każdy z nich powinien być przedstawiony pacjentom - ze zdjęciem i krótkim opisem. Idealnie, gdyby mogli tworzyć dla nas eksperckie treści, np. porady dla pacjentów publikowane na połączonym ze stroną internetową blogu. To znakomite działanie inbound marketingowe (zobacz więcej), w dodatku naturalnie podnoszące pozycję strony w Google.

Twoi lekarze są w ZnanyLekarz.pl - wykorzystaj to

Warto też powiązać profile naszych lekarzy w portalu ZnanyLekarz.pl z profilem naszej placówki. Dlaczego? M.in. dzięki temu, że portal odwiedzany jest przez ogromną liczbę użytkowników, profile lekarzy są bardzo dobrze wypozycjonowane w Google. Moża to sprawdzić, wpisując w wyszukiwarkę nazwiska zatrudnionych specjalistów - zapewne większość wyników z pierwszych miejsc stanowić będą odnośniki do profili w ZnanyLekarz.pl. Powiązanie profili z profilem naszej placówki jest ważne zwłaszcza wtedy, gdy dany lekarz pracuje w kilku miejscach - mamy wówczas znacznie większe szanse, że wizyty będą umawiane właśnie u nas. Zwłaszcza, gdy uruchomimy Kalendarz Wizyt, narzędzie, dzięki któremu wizytę można umówić online już z poziomu profilu lekarza. (Dowiedz się więcej, jak promować placówkę przy pomocy lekarzy).

Warto zastanowić się, czy pozycjonowanie strony internetowej placówki prowadzone jest optymalnie. Jeśli skupiamy się na promowaniu w wyszukiwarce Google samej placówki, a nie zatrudnionych lekarzy - najpewniej na tym tracimy. Czy zamykanie się na proste zmiany, dzięki którym możemy zwiększyć zyski, ma sens? Niech każdy manager odpowie sobie sam!


Zobacz wszystkie funkcjonalności Pakietu Premium >