Poznaj mit, który pogrąża Twój gabinet


Żyjemy w ciągłym pośpiechu. Codzienne zajęcia w pracy i w życiu prywatnym wymagają od nas multitaskingu. Nie omija to również lekarzy. Niestety, bardzo często multitasking oznacza spadek efektywności, a w rezultacie...

...paradoksalnie wzrost kosztów. Wykonywanie wielu zadań jednocześnie powoduje też utratę jakości obsługi pacjenta, a nierzadko wręcz jest przyczyną wypalenia zawodowego. Naukowcy, którzy przyjrzeli się temu zjawisku, ostrzegają przed jego zgubnymi skutkami. Jak możemy temu przeciwdziałać?

Mit „multitaskingu” obalony

Specjaliści z American Psychological Association dowiedli, że wielozadaniowość nie jest ani efektywna ani wydajna

Czy wiesz, że...

już samo „skakanie” między czynnościami jest wyczerpujące. Mózg potrzebuje przystosowania się do każdego powierzanego mu zadania. Dlatego, jak się okazuje, dzielenie uwagi między kilka czynności wydłuża je nawet o 40%.

Kolejne badania dowiodły, że osoby określające się jako „wielozadaniowcy” popełniały więcej błędów, zapamiętywały mniej szczegółów i dłużej wykonywały swoją pracę. Jednak to nie koniec negatywnych skutków "multitaskingu".

Czy wiesz, że przez nadmierną ilość zadań możesz tracić pacjentów?

Wszyscy dookoła wymagają od nas - i my sami od siebie! - podzielności uwagi. Tyle, że często jest to wręcz niemożliwe. Szczególnie w pracy specjalisty opieki medycznej, gdzie jednak konieczne jest skupienie się na pacjencie. Przykładowo: trudno jest podczas wizyty odbierać telefony. A co jeśli akurat pacjent dzwoni umówić wizytę?

Z badań ZnanyLekarz wynika, że...

44% połączeń do lekarza / specjalisty pozostaje bez odpowiedzi. Statystyki pokazują, że średnio 3 na 4 telefony do gabinetu dotyczą umówienia wizyty, zmiany jej terminu lub odwołania. A aż 37% pacjentów wybiera innego lekarza kiedy nie dodzwaniają się za pierwszym razem.

Możliwe więc, że w ten sposób tracisz pacjentów. Jednak nie możesz jednocześnie odbierać telefonów, prowadzić rejestracji, przyjmować pacjentów i...lista zadań specjalisty jest długa. Znajduje się na niej wiele pozycji, kiedy wykonywana jest praca, jednak nie jest to stricte leczenie pacjentów.

🔖Przeczytaj też: (Odzyskaj) godziny, za które nikt Ci nie płaci

Coraz więcej mówi się też o skutkach ubocznych takiego podejścia. Dlatego też powstaje wiele nowych narzędzi pomagających lepiej zarządzać czasem i optymalizować pracę.

Lekarz powinien… leczyć

Głównym zajęciem lekarza powinno być dbanie o zdrowie pacjentów. Rozpraszanie dodatkowymi zadaniami na pewno mu w tym nie pomaga. Zarządzanie pracą gabinetu, umawianie i potwierdzanie wizyt, odbieranie telefonów - to właśnie te poboczne czynności, które nigdy nie powinny być na jego głowie. Grożą one nie tylko rozproszeniem i gorszą organizacją pracy. Te dodatkowe „rozpraszacze” mogą odbić się również na jakości obsługi pacjenta, a stąd już niedaleko do błędnych diagnoz, złych opinii i utraty pacjentów. Jak uchronić się przed zgubnymi skutkami „podzielności uwagi”?

Skup się na pacjentach

Po pierwsze nie dziel swojej uwagi na kilka czynności na raz. Zaplanuj najważniejsze zadania, ustal priorytety, najlepiej jednorazowo do 3 na każdy dzień. Planowanie czynności ułatwi Ci nasz planer dla branży medycznej.👇

 

Pobierz planer >>

Deleguj zadania

Skupiaj ją na pojedynczych zadaniach, a dodatkowe - nie będące sednem Twojej pracy - oddeleguj. Jeśli masz asystentkę lub osobę odpowiadającą m.in. za recepcję - możesz je po prostu zlecić te zadania.

Jednak w tej komfortowej sytuacji jest nieco ponad 20% specjalistów. Jak wynika z badań ZnanyLekarz, blisko 80% lekarzy kontaktuje się z pacjentami bezpośrednio. Jak widać, nie jest to wyłącznie domena Polski.

komunikacja z pacjentem az 80% lekarzy robi to samodzielnie
Źródło: ZnanyLekarz

Komu zatem zlecić czynności rozpraszające od tego, co najważniejsze?

Korzystaj z narzędzi usprawniających pracę gabinetu

Rozwiązaniem jest system gabinetowy ZnanyLekarz, ułatwiający zarządzanie wizytami, kontakty z pacjentami i wiele więcej.

 

Ułatw sobie codzienną pracę >>

 

▶️Grafik wizyt oraz rejestracja online dostępne bezpośrednio w profilu lekarza pozwala pacjentom samodzielnie, przez całą dobę, rezerwować dostępne terminy i umawiać się na wizyty nie angażując specjalisty. Co więcej, system automatycznie wysyła wiadomości z potwierdzeniem i przypomnieniem o wizycie, co dodatkowo pozwala zredukować liczbę nieobecności podczas wizyt nawet o 65%!

▶️Ci z nich, którzy wolą tradycyjne metody, korzystają z TeleRejestracji obsługiwanej przez wykwalifikowanych konsultantów. O nadchodzącej wizycie przypominają automatycznie wysyłane wiadomości SMS. Dodatkowo, funkcja pozyskiwania komentarzy przypomni pacjentowi po odbytej wizycie, aby ją ocenił.

▶️Kampanie email i SMS pozwolą Ci znacząco usprawnić komunikację z pacjentami i oszczędzić nawet godzinę tygodniowo. Dzięki integracji z kalendarzem wizyt możesz automatycznie wysyłać potwierdzenia i przypomnienia o wizytach oraz ankiety dotyczące opinii. 

Czy wiesz, że...

Narzędzia odciążają lekarza z administrowania gabinetem, czy zadań recepcyjnych. Zaoszczędzisz w ten sposób nawet 40% czasu poświęcanego na powtarzalne prace ręczne.

Dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi skupisz się on na swojej pracy, zyskując czas na przyjęcie większej ilości wizyt oraz unikniesz straty pacjentów niemogących się do Ciebie dodzwonić, aby np. umówić wizytę. Koncentrując się na tym co ważne, unikasz też zmęczenia zadaniami pobocznymi. Czy nie tak powinna wyglądać praca lekarza?

 

Ebook efektywne zarządzanie gabinetem i placówką medyczną