maj 10, 2016

Lekarzu, niech o Tobie szepczą!

buzz.png

Choć pojęcie buzz marketing robi zawrotną karierę od niedawna, to zjawisko, które opisuje, jest tak stare, jak sama komunikacja międzyludzka. Marketing szeptany towarzyszy nam od zawsze. Dziś, w dobie Internetu, przeżywa prawdziwy renesans. W jaki sposób może dotyczyć lekarzy?


Buzz - co to jest?

Marketingiem szeptanym, czyli buzz marketingiem, nazywamy działania, których celem jest wywołanie u klientów potrzeby rekomendowania usługi lub produktu. To naturalna ludzka skłonność - gdy jesteśmy z czegoś zadowoleni, czujemy chęć polecenia tego bliskim. Sami też oczekujemy rekomendacji.


Wszyscy szepczą

Zjawisko to szybko zostało dostrzeżone przez branżę reklamową i wykorzystane jako narzędzie. Firmy ochoczo promują się przy pomocy rekomendacji użytkowników - dzięki Internetowi często na dużą skalę. Już nie tylko duże sklepy internetowe zachęcają do wystawienia opinii na temat zakupionych produktów. Wystawienie recenzji kontrahentowi po przeprowadzonej transakcji należy do dobrego tonu w portalu allegro.pl, najwięszej internetowej platformie handlowej. Z kolei serwis ZnanyLekarz.pl zachęca pacjentów do udzielenia opinii na temat lekarza po wizycie.


Zobacz, jak pacjenci opiniują pracę lekarzy >>



Dlaczego warto?

Buzz marketing uważany jest za bardziej wiarygodny, niż zwykła komunikacja marketingowa. Jesteśmy bardziej skłonni wierzyć raczej innym konsumentom, niż np. reklamom telewizyjnym. Jednocześnie często opinie innych są decydującym bodźcem do zakupu - w przypadku branży zdrowia, jak wykazało badanie przeprowadzone przez ZnanyLekarz.pl, ponad 80% pacjentów wskazało na opinie jako na czynnik decydujący o wyborze lekarza.


Czy to etyczne?

Czasem pojawiają się głosy sugerujące, że buzz marketing jest działaniem nieetycznym. To nieprawda, o ile opinie są szczere. Nie ma nic nieetycznego w umożliwieniu zadowolonym klientom - czy pacjentom - podzielenia się dobrymi wrażeniami. Oczywiście zdarzają się nadużycia - praktyką etycznie wątpliwą jest na pewno kupowanie opinii. Opłaceni użytkownicy zamieszczają wówczas pochlebne komentarze na temat danego towaru lub usługi - zwykle są to studenci, rozliczani “na sztuki”, od wpisu. Moderatorzy forów internetowych są jednak wyczuleni na tego typu praktyki i usuwają wszystkie nieuczciwe wpisy. Nieuczciwie prowadzony buzz marketing wiąże się w najlepszym razie z ryzykiem utraty pieniędzy, a w najgorszym - z kompromitacją marki.


Buzz w służbie lekarzy

Lekarze mają mocno związane ręce, jeśli chodzi o reklamowanie swoich usług. Stąd “marketing opinii” jest w ich przypadku szczególnie ważny. Warto więc zadbać, aby zadowoleni pacjenci dzielili się opiniami i polecali gabinet znajomym (zobacz, w jaki sposób). Wypowiedzi pacjentów można prezentować na stronie internetowej lekarza oraz odsyłać do serwisu ZnanyLekarz.pl - w chwili obecnej największego w polskim Internecie miejsca, w którym pacjenci szukają opinii i informacji o lekarzach (miesięcznie odwiedza nas ponad 3 mln użytkowników).

 


Więcej informacji o opiniach uzyskasz na bezpłatnym szkoleniu >>