cze 26, 2014

Jak w praktyce lekarza bronić się przed manipulacją?

manipulacja

Który lekarz choć raz nie odebrał telefonu od firmy chcącej "jedynie potwierdzić dane lekarza lub jego praktyki"? Albo wystawić fakturę na "symboliczną przecież kwotę”: a to za umieszczenie danych gabinetów w katalogu stron, a to za pozycjonowanie strony (która czasem w ogóle nie istnieje), a to za przesyłkę obowiązkowych apteczek czy też gaśnic przeciwpożarowych.

Mniej lub bardziej profesjonalne zagrania „sprzedawców najnowszych dobroci” sprowadzają się często do zwykłego wyłudzenia pieniędzy od lekarza, dla którego – zdaniem owych sprzedawców – taka kwota i zakup „czegoś” nie stanowi żadnego problemu.

Kto nie usłyszał od pacjenta tekstu zmierzającego do obniżenia ceny za wykonaną usługę?

Czasem manipulatorem jest pacjent, innym razem przedstawiciel handlowy próbujący sprzedać lekarzowi „najskuteczniejszy i najnowszy” produkt z oferty swojej firmy. Jeszcze innym razem konsultanci przeróżnej maści firm oferujących „konieczne w gabinecie” produkty w „atrakcyjnej cenie przygotowanej specjalnie i wyłącznie dla tej właśnie praktyki”. Czasem nieświadomy niczego lekarz próbując grzecznie wybrnąć z sytuacji wyraża zgodę, w konsekwencji czego za kilka dni otrzymuje do zapłacenia kolejną fakturę na znów „symboliczną kwotę”.

Skąd bierze się czasem dość bezczelne żerowanie na pochłoniętych różnego rodzaju sprawami lekarzach?

Mimo dość powszechnej opinii, iż lekarz w zasadzie tylko leczy, rzeczywistość jest nieco inna. Współczesny lekarz poza podstawowym obowiązkiem leczenia musi opanować umiejętność lawirowania pomiędzy życiem prywatnym a zarządzaniem swoją praktyką, w której czasem kieruje zespołem współpracowników, a na pewno zawsze przygotowuje raporty, sprawozdania, prowadzi dokumentację nie tylko medyczną. Nie sposób w tym natłoku zadań nie stracić czasem głowy.

Inną przyczyną ulegania manipulacyjnemu wpływowi „sprzedawców” jest zwykły brak asertywności albo brak wiedzy o tym, jakie sztuczki manipulacyjne wykorzystują współcześni handlarze „cudownych” dóbr. Stąd rynek usług medycznych – a w sposób szczególny lekarze narażeni są na przeróżne manipulacje z wielu stron.

Jak się bronić przed manipulacją?

Po pierwsze należy zachować czujność. Po drugie zaś mieć świadomość stosowanych przez sprzedawców technik.

  • Czujność lekarza powinna budzić każda próba wystawienia faktury za rzecz lub usługę, na którą wcześniej nie wyrażaliśmy zgody. Jeśli w naszej praktyce jest osoba odpowiedzialna np. za stronę internetową lub marketing, uczyńmy ją odpowiedzialną również za ich rozliczanie.
  • Wiedza na temat technik manipulacyjnych niewątpliwie ułatwia radzenie sobie z osobami chętnie posługującymi się nimi w niezbyt szczytnym celu. Tu wystarczy lektura dobrej książki na ten temat, choć jeszcze lepsze efekty uzyska się poprzez szkolenie, w trakcie którego poznamy współczesne techniki manipulacyjne i metody radzenia sobie z nimi.
  • Efektywną metodą jest także asertywność. Jeśli czujemy, że ktoś chce nas „naciągnąć” na kolejny atrakcyjny produkt, wystarczy wykorzystać techniki asertywne do jasnego przedstawienia naszego poglądu na sytuacje. W większości przypadków taka reakcja sprawia, że rozmówca wyczuwa niezbyt podatny grunt i kończy rozmowę. Pamiętajmy o tym, że asertywności można się nauczyć i warto skorzystać z dobrego szkolenia, w trakcie którego nabędziemy tę niezwykle przydatną umiejętność.

Przeczytaj także: 5 błędów, które popełniają lekarze w Internecie