Jak social media wpływają na decyzje pacjentów Twojej placówki?

 

social_media.jpegSektor usług zmienił się na przestrzeni ostatnich lat nie do poznania. Tak zwana “droga zakupowa”, czyli proces decyzyjny prowadzący do zakupu, zaczyna się dziś w Internecie. Parafrazując popularne powiedzenie, można żartobliwie stwierdzić: “Jeśli nie ma Cię w Internecie, nie zarobisz”. Zjawisko to dotyczy również branży zdrowia.

Pacjent online

W ostatnich latach niemal jedna trzecia wszystkich zapytań w wyszukiwarce Google na świecie dotyczyła tematów związanych ze zdrowiem. Z badania przeprowadzonego przez ZnanyLekarz.pl wynika, że ponad połowa polskich internautów co najmniej raz w miesiącu szuka online informacji dotyczących lekarzy i zdrowia. W jaki sposób? Jak się okazuje, nie tylko odwiedzają niezliczone strony internetowe placówek medycznych i gabinetów lekarskich. Tematyka zdrowia jest bardzo często poruszana w mediach społecznościowych.

Wielka popularność mediów społecznościowych

Serwisy, których funkcją jest gromadzenie wokół siebie internetowych społeczności, zdobyły na przestrzeni ostatnich lat ogromną popularność. Korzysta z nich 99% internautów, poświęcając na to średnio 1 godzinę i 45 minut dziennie (badanie We Are Social - Digital in Report, 2016). Z samego Facebooka korzysta regularnie 70% wszystkich Polaków. Wbrew pozorom rola mediów społecznościowych wcale nie sprowadza się do rozrywki - z raportu Reuters Institute for the Study of Journalism (2016) wynika, że sześciu na dziesięciu polskich internautów traktuje je jako pierwsze źródło informacji.

Co robi pacjent w mediach społecznościowych?

PwC Health Research Institute przeprowadził badanie, w jaki sposób internauci wykorzystują media społecznościowe do zdobywania i dzielenia się informacjami dotyczącymi zdrowia. Jak się okazało:

  • 40% internautów szukało opinii dotyczących terapii, lekarstw i samych lekarzy,
  • ⅓ porównywała swoje symptomy z opisanymi przez innych użytkowników na Facebooku, YouTube i Twitterze,
  • 25% publikowało treści dotyczące ich doświadczeń z branż zdrowia.

Promuj placówkę online

Płynie z tego prosty wniosek: Internet jest dziś naturalną przestrzenią promowania placówki medycznej. Potencjalni pacjenci aktywnie wyszukują informacje o lekarzach (jak wynika z badania przeprowadzonego wśród pacjentów przez ZnanyLekarz.pl, dla 88% z nich opinie innych na temat lekarza są najważniejszym czynnikiem, który decyduje o wyborze konkretnego specjalisty). Obowiązkiem managera jest więc zadbanie, aby placówka była odpowiednio widoczna w Internecie, a znalezienie informacji na temat zatrudnionych w niej lekarzy nie przysparzało trudności.

Gdzie warto być?

Prowadzenie strony internetowej placówki wydaje się oczywistością, do której nikogo nie trzeba już przekonywać. Sama strona internetowa to jednak za mało. Z pewnością warto zatroszczyć się o obecność na Facebooku, czyli najpopularniejszym portalu społecznościowym w Polsce - tutaj przeczytasz, jak prowadzić facebookowy profil placówki medycznej. Wiodącym portalem zaprojektowanym specjalnie dla lekarzy i pacjentów jest ZnanyLekarz.pl, notujący ponad 3.5 miliona odwiedzin miesięcznie - to miejsce, w którym placówka także powinna być należycie reprezentowana. Rzetelnie uzupełniony profil lekarza doskonale pełni rolę jego internetowej wizytówki, a dzięki możliwości odpowiadania na opinie wystawiane przez pacjentów oraz zadawanych przez nich pytań, staje się nowoczesnym i wygodnym narzędziem do komunikacji. Jeśli Twoja placówka nie ma jeszcze profilu, możesz założyć go tutaj.

Reasumując, warto traktować Internet i media społecznościowe poważnie - to obecnie najważniejsze źródło nowych pacjentów. Wystarczy zatroszczyć się, żeby mogli znaleźć placówkę medyczną tam, gdzie jej rzeczywiście szukają.


Zobacz, jak ZnanyLekarz.pl pomoże promować Twoją placówkę w Internecie!