Jak pacjenci szukają gabinetów lekarskich?

iStock_000018731334_Medium

Dawno minęły czasy, gdy pacjent potrzebujący pomocy medycznej szedł po prostu do najbliższego lekarza. Rynek usług medycznych w Polsce bardzo się zmienił: dziś pacjenci mają znacznie większy wybór. I bardzo chętnie z niego korzystają.

Ogromny wybór

W polskich miastach działa kilkadziesiąt tysięcy placówek medycznych (baza serwisu ZnanyLekarz.pl gromadzi profile ponad 35 tysięcy). Kliniki i przychodnie są dostępne jak inne punkty usługowe - i niestety podlegają tym samym prawom rynku. Muszą rywalizować o klientów - za takich trzeba bowiem uznać pacjentów. W dobie silnej konkurencji placówka medyczna musi postawić na konkurencję, aby dać się zauważyć potencjalnym pacjentom. Pierwszym krokiem będzie zrozumienie, w jaki sposób Polacy szukają lekarza.

 

Pacjent z wyszukiwarką

Przede wszystkiem - szukają go w Internecie. Już ponad 10 milionów Polaków traktuje Internet jako pierwsze źródło wiedzy o zdrowiu oraz miejsce, w którym wybierają lekarza - wynika z badań PBI. ZnanyLekarz.pl przeprowadził badanie ankietowe, aby zrekonstruować sam proces wyboru lekarza. Co się okazuje? Najczęściej internauci znają nazwisko lekarza, do którego chcą umówić się na wizytę. To ważne: nazwisko lekarza, nie nazwę placówki. Pacjent wpisuje po prostu wówczas wybrane nazwisko w wyszukiwarkę Google - i klika w pierwszy wyświetlony link (najczęściej jest to strona internetowa lekarza lub zatrudniającej go placówki albo profil w serwisie ZnanyLekarz.pl). Sprawdza dane do kontaktu, stara się umówić wizytę. Chętnie online, jeśli jest to możliwe.

Zdarza się, że pacjent szuka lekarza bardzo ogólnie. Nie ma upatrzonego specjalisty, wie tylko, jaka specjalizacja go interesuje. Zwykle wpisuje wówczas w wyszukiwarkę właśnie nazwę specjalizacji i lokalizację - np. “alergolog Warszawa”, “ortodonta Kraków etc. Przeciętny pacjent przejrzy kilka wyświetlonych stron, porówna oferty - i dokonawszy wyboru, spróbuje umówić wizytę. Jakimi kryteriami będzie się kierował, dokonując owego wyboru? Wyniki przeprowadzonej ankiety mogą wydać się nieoczywiste.


Co jest najważniejsze, gdy szukasz lekarza?

Zrzut_ekranu_2015-08-27_o_17.40.15


Lekarze i opinie o nich

Zwróćmy uwagę na to, jak ważne są opinie innych pacjentów. Dlaczego? Większość pacjentów nie posiada wiedzy merytorycznej, aby ocenić kwalifikacje lekarza. Pozytywne komentarze utwierdzają go w przekonaniu, że dany lekarz jest godnym zaufania fachowcem.

Więcej na temat komentarzy pacjentów i sztuce polemiki - tutaj

Czasem pacjenci zamiast nazwy specjalizacji wpisują nazwę schorzenia lub zabiegu, który ich interesuje, i lokalizację - np. “żylaki Warszawa”, “nastawienie nosa Gdańsk” etc.  Z tego powodu warto na stronie internetowej lub profilu placówki w serwisie ZnanyLekarz.pl zamieścić wykaz leczonych chorób i przeprowadzanych zabiegów.

Więcej na ten temat - tutaj.

Bardzo rzadko wyszukiwana jest nazwa konkretnej placówki (dotyczy właściwie tylko pacjentów abonamentowych lub stałych klientów). Generalnie Polacy szukają raczej lekarza. To najważniejszy wniosek: warto skoncentrować się na promocji placówki poprzez zatrudnionych w niej lekarzy. W ten sposób wyjdziemy naprzeciw oczekiwaniom pacjentów.