Jak dotrzeć do pacjentów przez… ich smartfony? 3 podstawowe zasady


smartphones.pngWspółczesne gabinety lekarskie i placówki medyczne powinny aktywnie promować się w Internecie, aby odnieść sukces. Świadmość tego stanu wzrasta, trzeba jednak pamiętać, że Internet jest medium ulegającym dynamicznym zmianom. Dziś Polacy coraz częściej korzystają z sieci za pośrednictwem smartfonów. Aby dotrzeć do nowych pacjentów i skutecznie komunikować się z obecnymi, należy dostosować przekaz do możliwości tych urządzeń.


Jak wynika z raportu Digital in 2016 opracowanego dla branżowego portalu WeAreSocial, już 46% wszystkich Polaków korzysta z Internetu mobilnego. Średnio spędzamy na korzystaniu z sieci przy pomocy smartfona 1 godzinę i 17 minut dziennie. Aż 51% wszystkich odwiedzin stron internetowych w Polsce odbywa się ze smartfona lub tabletu - to szósty wynik na świecie! Oznacza to, że statystycznie ponad połowa wejść na stronę internetową gabinetu lub placówki odbędzie się ze smartfona.

grafika_mobile__1.png

Jesteś lekarzem albo managerem placówki medycznej. Co musisz zrobić, aby nadążyć za oczekiwaniami pacjentów uzbrojonych w smartfony?


1. Przeprojektuj stronę internetową

Ładna i funkcjonalna strona, zaprojektowana kilka lat temu, może okazać się zupełnie bezużyteczna, gdy pacjent przeglądać ją będzie na kilkucalowym ekranie. Oznacza to konieczność przeprojektowania strony tak, aby była przyjazna użytkownikom mobilnym. Dziś standardem są tzw. projekty responsywne, automatycznie skalujące wielkość elementów i ich ułożenie, aby były czytelne na ekranie smartfona.

Dynamiczne zmiany w sposobie użytkowania Internetu jako pierwszy dostrzegł sieciowy potentant, Google. Algorytm, który decyduje o pozycjonowaniu stron (czyli kolejności ich wyświetlania po wpisaniu odpowiednich haseł w wyszukiwarkę) od pewnego czasu uznaje przyjazność urządzeniom mobilnym za jedno z najważniejszych kryteriów. Co to oznacza dla lekarzy i managerów? Wielu pacjentów będzie wyszukiwało w Google lekarzy naszej specjalizacji i z naszego miasta (tak szukają lekarzy pacjenci, którzy nie znają konkretnych nazwisk - np. “ortopeda Szczecin”, “ginekolog Warszawa Mokotów” itp.). Jeśli strona internetowa nie została dostosowana do smartfonów i tabletów, link do niej zostanie zepchnięty niżej - nawet, jeśli wyszukanie odbywa się na zwykłym komputerze. To redukuje szanse na odwiedziny strony, a w konsekwencji - gabinetu lub placówki.

Jeśli przeprojektowanie strony internetowej wydaje się dużą inwestycją, pomyśl o niej raczej jako o wielkiej szansie - to znakomita okazja, aby zająć czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania Google.


Jak strona internetowa buduje wizerunek lekarza? Obejrzyj video!



2. Dostosuj kompozycję maili do ekranów smartfonów

Jeśli komunikujemy się z pacjentami przy pomocy e-maili (przeczytaj, dlaczego warto), musimy brać pod uwagę, że ogromna część odbiorców przeczyta nasze wiadomości z ekranu smartfona. Wymaga to odpowiedniego komponowania samych wiadomości.

  • Layout maila powinien być jak najprostszy.
  • Optymalny układ to jedna kolumna - wiadomość będzie czytelna nawet w niższych rozdzielczościach. 
  • Nie należy przeładować maila grafikami.
  • Elementy interaktywne, w które odbiorca może kliknąć, powinny być możliwie duże i wyraźne.

 

3. Postaw na łatwość kontaktu

Jeszcze do niedawna z Internetu korzystało się mniej więcej tak, jak z papierowej prasy. Pacjent, który odwiedził stronę gabinetu czy placówki, znajdował numer kontaktowy, sięgał po telefon i umówiał wizytę. Najpewniej siedział wówczas przy biurku albo na fotelu, z laptopem na kolanach. Dziś użytkownicy smartfonów często przeglądają strony w biegu, poza domem. Dlatego tak ważne, aby dane kontaktowe były aktualne i łatwe do znalezienia. Numer telefonu powinien być podany w formie tekstu, nie grafiki, i mieć przypisany w kodzie HTML parametr TEL - dzięki temu po dotknięciu numeru na ekranie smartfon automatycznie rozpocznie połączenie. Numer telefonu można też podpiąć pod kampanię AdWords, najlepiej używając opcji łatwego wybierania. Pozwoli to sprawnie skontaktować się pacjentom, którzy znajdą gabinet dzięki płatnym linkom. Pamiętajmy też, że wielu pacjentów oczekuje dostępu do usług bez konieczności dzwonienia. Często chcieliby umówić wizytę np. od razu po pracy, a nie mają możliwości, żeby zadzwonić. Możesz wyjść im naprzeciw i umożliwić umówienie wizyty online, z poziomu strony internetowej. Zapewnia to np. Kalendarz Wizyt, usługa udostępniana w ramach Pakietu Premium przez ZnanyLekarz.pl. Warto wspomnieć, że Kalendarz Wizyt jest dostępny w postaci aplikacji mobilnej do pobrania na telefon - wygodnej i łatwej w obsłudze.

 


Dowiedz się więcej o Kalendarzu Wizyt!