Inbound marketing - pacjenci przyjdą do Ciebie sami!

 

inbound_magneto.pngPromowanie placówki medycznej nie jest łatwe ze względu na liczne obostrzenia prawne dotyczące branży zdrowia. W związku z tym trzeba stawiać na kreatywność. Sprzymierzeńcem managera placówki medycznej jest inbound marketing.


Inbound marketing - co to znaczy?
Inbound to stosunkowo nowe podejście do marketingu, zdobywające coraz większą popularność ze względu na wysoką skuteczność i łatwo skalowalne koszty. Inbound odwraca tradycyjny model komunikacji marketingowej, w którym marketerzy kierowali przekaz do biernego odbiorcy. Teraz to konsument aktywnie szuka usługi lub produktu, zadaniem marketingu jest zaś “wyjście mu naprzeciw” i dostarczenie wartościowych, odpowiadających na potrzeby treści.

 

Koncentracja na potrzebach odbiorcy
“Odpowiedź na potrzeby” jest kluczowym założeniem modelu inbound. Treści, które przygotowujemy dla potencjalnych klientów, muszą ich interesować. Promocja marki jest w tym modelu niejako dodatkiem do merytorycznego przekazu. Doskonałym przykładem mogą być serwisy internetowe z przepisami kulinarnymi, firmowane przez sieci dyskontów. Trafią na nie osoby, które z jednej strony poszukują inspiracji w kuchni, a z drugiej - regularnie robią zakupy spożywcze. Są to w pewien sposób odbiorcy już sprofilowani - istnieje duża szansa, że skuszą się na zakupy akurat w tym konkretnym sklepie. Reklama zawsze jest tym skuteczniejsza, im bardziej zainteresowany produktem jest jej odbiorca.

 

Do kogo kierujemy przekaz?
Skuteczny inbound marketing zaczyna się więc od określenia profilu odbiorcy. Dotyczy to także placówek medycznych. Potencjalny pacjent kliniki chirurgii plastycznej w dużym mieście ma zupełnie inne oczekiwania, niż osoba uczęszczająca do prywatnej przychodni w niedużym miasteczku. Gabinet stomatologiczny może się promować przy pomocy materiałów edukacyjnych dotyczących dbania o higienę jamy ustnej, a klinika rehabilitacji sportowej - opisując przykłady sportowców, których kariery zrujnowały źle leczone kontuzje. Ważne, żeby treści były jak najwyższej jakości. Zastanówmy się, jakich informacji, jakiej wiedzy mogą szukać osoby, które mogłyby zostać pacjentami naszej placówki - i postarajmy się ją dostarczyć.

 


Pobierz darmowego e-booka o promowaniu placówki medycznej online!


 

Lekarze - do piór!
Skutecznym narzędziem inbound marketingu może być blog, na którym eksperckich porad udzielają zatrudnieni przez placówkę lekarze. Dobrze, gdyby przygotowane przez nich teksty były unikalne, charakterystyczne dla naszej konkretnej placówki i uwzględniające lokalną specyfikę. Problemem może być czas - lekarze nie zawsze znajdą wolne chwile, aby usiąść do pisania. Wielu może też zasłaniać się brakiem “lekkiego pióra”, nie jest to jednak dyskwalifikująca przypadłość - bez problemu znajdziemy redaktora lub copywritera, który na bazie otrzymanego materiału przygotuje atrakcyjny tekst. Tego typu usługi znajdziemy w ofercie większości agencji reklamowych, nie brakuje też freelancerów. Stawki zwykle wahają się od nawet kilkunastu do ok. stu złotych za stronę.

 

Interakcja z lekarzem online - znakomity pomysł!
Dobrym pomysłem będzie umożliwienie pacjentom zadawania pytań bezpośrednio do naszych lekarzy. Umożliwia to np. jedna z funkcjonalności Pakietu Premium w serwisie ZnanyLekarz.pl. Gdy w przyszłości inni użytkownicy będą szukać w Internecie rozwiązania tego samego problemu, trafią na wypowiedź eksperta skojarzonego z naszą placówką - to nie tylko korzyść wizerunkowa, ale też potencjalne umówione wizyty. Nieco droższym, ale bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem mogą też być videokonferencje lub choćby zwykły chat-room z lekarzem - wymaga to oczywiście poświęcenia czasu lekarza na taki “wirtualny dyżur”, ale może spotkać się ze znacznym zainteresowaniem pacjentów.

 

Nie zapominajmy o pozycjonowaniu
Za narzędzie inbound marketingu uważa się też działania pozycjonujące stronę placówki w rankingu wyników wyszukiwania Google. To osobny temat, ale oczywiście nie należy go zaniedbać - skuteczne pozycjonowanie w Internecie jest dziś co najmniej równie istotne, jak czytelne oznaczenie placówki w przestrzeni miasta.

 

Bardzo możliwe, że potencjalni pacjenci cały czas szukają placówki medycznej takiej, jak nasza - choć może jeszcze o tym nie wiedzą. To wielka szansa, z której grzechem byłoby nie skorzystać!

 

Zapisz się na bezpłatne szkolenie o marketingu placówki medycznej w Internecie!