5 sposobów, aby docierać do pacjentów z kampanii AdWords - wskazówki eksperta

AdWordsJuż 9 na 10 pacjentów szuka informacji o zdrowiu i lekarzach w Internecie. Większość z nich zaczyna poszukiwania, wpisując zapytanie w okno wyszukiwarki. Jak wskazuje Google, aż co dwudzieste ze wszystkich wyszukań na świecie jest związane ze zdrowiem. Jak trafić do pacjentów, którzy w wyszukiwarkach szukają pomocy w walce z trapiącymi ich schorzeniami i dolegliwościami? Jednym z rozwiązań, które dosyć łatwo wdrożyć i które przynosi szybkie efekty, jest reklama w Google AdWords.

AdWords, czyli sponsorowane wyniki wyszukiwania

Chodzi o tzw. sponsorowane wyniki wyszukiwania, wyświetlane po wpisaniu konkretnego zapytania w przeglądarce Google. Pojawiają się nad lub pod tzw. naturalnymi, czyli niesponsorowanymi wynikami wyszukiwania. Linki sponsorowane wyglądają podobnie do naturalnych wyników wyszukiwania, ale są oznaczone jako reklamy.

Przykładowa lista wyników wyszukiwania z linkami Google AdWords
Przykładowa lista wyników wyszukiwania z linkami Google AdWords

Jak to działa?

Najpierw rejestrujemy konto w Google AdWords. Następnie tworzymy reklamę, która ma się wyświetlać użytkownikom, wybieramy słowa kluczowe, po wpisaniu których reklama ma się wyświetlać, a na koniec określamy budżet. Zasada jest prosta – płacimy za każde klinięcie w reklamę z linkiem prowadzącym do naszej strony.

Największa zaleta kampanii AdWords? Pacjent zobaczy link wówczas, gdy wpisze konkretne zapytanie. Mówiąc inaczej: gdy będzie szukał dokładnie tego, co mamy do zaoferowania. To my decydujemy o frazach, na które „zareaguje” AdWords. Dodatkowo, efekty są łatwo mierzalne – dzięki prostym w obsłudze narzędziom dokładnie wiemy, ile osób klika w opłacone przez nas linki. Łatwo też zaplanować budżet – płacimy za określoną liczbę kliknięć w link. Jeśli na przykład wykupimy 1000 kliknięć, po zrealizowaniu tego celu reklama po prostu przestanie być wyświetlana.

Wady? Kampania AdWords wiąże się z koniecznością ponoszenia stałych nakładów – aby reklama była stale obecna w wynikach wyszukiwania, należy ją regularnie opłacać. W przeciwnym razie zniknie po wyczerpaniu limitu klinięć. Czasem najprostsze pozycjonowanie strony jest po prostu bardziej opłacalne. W branży medycznej minusem jest też duża konkurencja – z kampanii AdWords korzysta coraz więcej podmiotów. Ceny klinięć Google ustala na podstawie analizy m.in. branży reklamodawcy oraz konkurencji na danym rynku. W dużych miastach może to windować ceny dla placówek medycznych na bardzo wysoki poziom (np. „lekarz psychiatra Warszawa” - koszt kliknięcia to 22 zł).

Jak wyróżnić swoją reklamę i bez zwiększania nakładów sprawić, aby skuteczniej przyciągała pacjentów? Zapytaliśmy o to eksperta od reklamy w wyszukiwarkach, Piotra Makowskiego, Online Marketing Managera w Grupie DocPlanner. Oto jego wskazówki dla placówek medycznych.

5 sposobów, aby pozyskać więcej pacjentów z kampanii AdWords


1) Korzystaj z rozszerzeń reklamy

Google pozwala zamieścić w treści reklamy rozszerzenie z numerem telefonu i adresem - dzięki temu pacjenci nie muszą nawet klikać w reklamę, aby skontaktować się z placówką czy sprawdzić jej lokalizację. Dodatkowo, jeśli adres na koncie AdWords połączymy z adresem na wizytówce w Google My Business, na której mamy określone godziny otwarcia placówki, zostaną one automatycznie wyświetlone na naszej reklamie AdWords.

Przykłady reklam z rozszerzeniem

Przykłady reklam z rozszerzeniem

Jak dodać rozszerzenia? Na karcie kampanii kliknij zakładkę “Rozszerzenia” i dodaj interesujące Cię informacje.

 

2) Pamiętaj o użytkownikach mobilnych

Rośnie liczba użytkowników, którzy przeszukują sieć, korzystając z telefonów komórkowych i tabletów. Dlatego warto pamiętać o tej grupie. Poza dostosowaniem samej reklamy do formatów mobilnych zadbajmy, aby strona docelowa, na którą trafi pacjent po kliknięciu w reklamę, prawidłowo wyświetlała się na urządzeniach mobilnych.

Warto dodać, że zastosowany w ramach rozszerzeń reklamy numer telefonu na przeglądarce w wersji mobilnej zamienia się w przycisk do dzwonienia - to znacząco ułatwia zainteresowanemu pacjentowi wykonanie połączenia do naszej placówki. 

Widok reklamy na przeglądarce dla urządzeń mobilnych

Widok reklamy na przeglądarce dla urządzeń mobilnych

 

3) Geolokalizacja na urządzeniach mobilnych

Geolokalizacja jest bardziej skuteczna w przypadku wyszukań mobilnych - wtedy można dookreślić obszar, w którym znajdują się pacjenci, np. 2 km od placówki. Dzięki temu nasza reklama dotrze tylko do osób, które znajdują się w okolicy i chętnie umówią wizytę niedaleko domu czy pracy. Natomiast dokładna geolokalizacja w przypadku kampanii kierowanej na wyszukania z komputerów stacjonarnych jest niedoskonała - Google rozpoznaje lokalizację nie na podstawie właściwego miejsca przebywania użytkownika, ale miejsca przebywania… jego serwera (na przykład według Google połowa internautów w Polsce to mieszkańcy Warszawy - bo to w tym mieście znajduje się najwięcej serwerów).

 

4) Zapewnij kontakt 24/7

Część pacjentów wyszukuje lekarzy i usługi poza standardowymi godzinami pracy Twojej recepcji (na przykład aż 30% wizyt na ZnanyLekarz.pl jest umawianych między 19:00 a 7:00 rano). Uwzględnij to w reklamie - możesz ją ustawić w taki sposób, aby w godzinach pracy Twojej placówki wyświetlany był numer kontaktowy do Twojej recepcji, a poza tymi godzinami - inny dostępny numer telefonu, np. do TeleRejestracji.

Możesz także ustawić link przekierowujący do profilu Twojej placówki w ZnanyLekarz.pl poza godzinami otwarcia placówki - jeśli udstępniasz tam Kalendarze Wizyt, pacjenci wygodnie umówią się na wizytę online. 

Przykład reklamy przekierowującej do rejestracji na ZnanyLekarz.pl

Przykład reklamy przekierowującej do rejestracji na ZnanyLekarz.pl

 

5) Wyróżnij swoją reklamę tekstową

Jeśli to możliwe, zastosuj w tekście liczby - taki przekaż bardziej się wyróżnia, a sama reklama bardziej rzuca się w oczy. Ze względu na dużą konkurencję w Google AdWords dla fraz ogólnych typu ginekolog Warszawa, warto pomyśleć o reklamie będącej odpowiedzią na bardziej szczegółowe zapytania, związane z problemami zdrowotnymi, chorobami czy zabiegami (np. “jak leczyć depresję”). Jest to bardziej pracochłonne, ale zarazem tańsze - ze względu na mniejszą konkurencję w Google na tego typu frazy.

Konwersję podnosi także użycie w reklamie słowa kluczowego, którego pacjenta używa podczas wyszukiwania - można je wstawiać w reklamę automatyczne dzięki narzędziu keyword insertion tool.