maj 18, 2016

Co się opłaca, czyli o różnych działaniach promocyjnych

lekarz analizujący koszty

Celem działań promocyjnych gabinetu lekarskiego jest pozyskanie nowych pacjentów. Aby pozyskać - najpierw trzeba do nich dotrzeć z naszym przekazem. Przyjrzyjmy się różnym działaniom promocyjnym - które z nich sprawdzą się najlepiej?

Bannery

Większość gabinetów korzysta z bannerów umieszczonych w przestrzeni publicznej. To proste, praktyczne rozwiązanie, warte polecenia zwłaszcza gabinetom znajdującym się w “trudnej” lokalizacji, niełatwej do oznakowania (np. w bramie, w bloku). Warto pamiętać, że banner ma bardzo ograniczony zasięg i szybko “wtapia” się w otoczenie. Koszt jego wykonania może wahać się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za metr kwadratowy, zależnie od użytego materiału i formy.

Ulotki

Tradycyjnymi metodami są też ulotki. Za ich pomocą można łatwo informować pacjentów o swoich usługach. Koszt przygotowania ulotki, w zależności od jej formatu i rodzaju oraz gramatury papieru, waha się od kilku do kilkudziesięciu groszy za sztukę. Zwykle drukarnie i punkty poligraficzne przygotowują ulotki w nakładzie co najmniej tysiąca sztuk. Należy wziąć też pod uwagę koszt dystrybucji ulotek - zwykle zajmują się tym dorywczo młodzi ludzie, zatrudniani na umowę zlecenie za minimalne stawki. Ulotki można też dystrybuować w samym gabinecie - wówczas jednak nie dotrze się z nimi do potencjalnych pacjentów.

Gadżety

Zawsze mile widziane przez pacjentów są gadżety - długopisy, notesiki itp. Koszt ich przygotowania to zwykle kilkadziesiąt groszy za sztukę, zamówienia zaczynają się od stu sztuk. Powraca problem z dystrybucją - rozdawanie w gabinecie to miły gest wobec stałych pacjentów, ale raczej nie pomoże pozyskać nowych.

Strona www i jej pozycjonowanie

Pacjenci, którzy dopiero szukają lekarza, zwykle robią to dziś w Internecie. Samo posiadanie strony internetowej to dziś zdecydowanie za mało - trzeba ją wypozycjonować, aby była dobrze widoczna. Odpowiednie przygotowanie strony internetowej, aby jej pozycja w wynikach wyszukiwania Google była jak najwyższa, nie jest proste - można jednak zlecić je specjalistom (np. wykupując stronę www zintegrowaną z profilem na ZnanyLekarz.pl). Zwykle wiąże się to z wydatkiem uzależnionym od przyjętego modelu rozliczeń oraz założonych celów - utrzymanie strony lekarza w czołówce wyszukań dla danych słów kluczowych to średnio koszt od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Koszt zależy od wielu czynników, m.in. specjalizacji lekarza i lokalizacji gabinetu.

AdWords

Pozycjonowanie można wesprzeć kampanią AdWords. To wygodny sposób na dotarcie ze stroną internetową do odbiorców - link wyświetli im się, gdy wpiszą w wyszukiwarkę wybrane przez nas słowa kluczowe, związane z tematyką strony. Za każde kliknięcie w link zapłacimy - nawet do kilkunastu złotych (w przypadku popularnych specjalizacji w dużym mieście). Sam link będzie oznaczony jako reklama.


Dowiedz się więcej o promocji gabinetu lekarskiego >> 


Media społecznościowe

Dużą popularność zyskuje marketing w mediach społecznościowych. Fanpage gabinetu na Facebooku może być dodatkowym narzędziem budującym wizerunek i wspierającym pozyskiwanie nowych pacjentów - o ile będzie prowadzony rzetelnie i z zaangażowaniem. Można zająć się tym samemu, korzystając z narzędzi udostępnianych za darmo przez Facebooka, jest to jednak czasochłonne. Prowadzenie fanpage można też zlecić freelancerowi lub agencji - koszt takiej usługi to od kilkudziesięciu do kilkuset lub nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie, w zależności od częstotliwości wpisów i stopnia zaangażowania (np. stała moderacja podnosi koszty).

Buzz marketing

A może buzz marketing, czyli tzw. marketing szeptany? Uważany jest za bardziej wiarygodny, niż zwykła komunikacja marketingowa. Z natury jesteśmy bardziej skłonni wierzyć raczej innym konsumentom, niż np. reklamom telewizyjnym. Jednocześnie często opinie innych są decydującym bodźcem do zakupu - w przypadku branży zdrowia, jak wykazało badanie przeprowadzone przez ZnanyLekarz.pl, ponad 80% pacjentów wskazało na opinie jako na czynnik decydujący o wyborze lekarza.

Bardzo wątpliwą etycznie, acz zdarzającą się praktyką jest... kupowanie opinii. Opłaceni użytkownicy zamieszczają wówczas pochlebne komentarze na temat danego towaru lub usługi - zwykle są to studenci, rozliczani “na sztuki”, od wpisu. Moderatorzy forów internetowych są jednak wyczuleni na tego typu praktyki i usuwają wszystkie nieuczciwe wpisy. Na ZnanyLekarz.pl każda opinia podlega sprawdzeniu i moderacji.

Profil w serwisie ZnanyLekarz.pl

Alternatywą dla części wymienionych działań lub ich uzupełnieniem może być aktywna obecność w serwisie ZnanyLekarz.pl. Poprawnie uzupełnione profile lekarzy są dzięki samej konstrukcji serwisu wysoko pozycjonowane w Google - często wyżej, niż ich własne strony internetowe.

Jednocześnie, jako platforma pozwalająca na zamieszczanie wiarygodnych opinii, ZnanyLekarz.pl jest w oczach pacjentów miejscem, w którym mogą dokonać przemyślanego wyboru lekarza. Jeśli dodamy do tego szereg funkcjonalności oferowanych przez serwis - m.in. Kalendarz Wizyt, dzięki któremu pacjenci mogą umawiać wizyty online, TeleRejestrację usprawniającą pracę recepcji i automatyczne przypomnienia o wizytach - okaże się, że stosunek ceny do jakości i kompleksowości usługi jest więcej, niż zadowalający.

Warto dobrze zastanowić się, które działania promocyjne wdrażać, aby skutecznie docierać do nowych pacjentów… i nie przepłacać.

Pobierz bezpłatny poradnik i sprawdź, jak wypracować widoczność w Internecie