lut 25, 2016

Aplikacje pomagające w walce ze stresem

Aplikacje pomagające w walce ze stresem

Od czasów Hipokratesa, któremu przypisuje się to powiedzenie, wiemy, że lepiej zapobiegać, niż leczyć. Skoro więc w końcu dotarło do nas, jak ogromną rolę odgrywa stres w powstawaniu prawie wszystkich chorób, zwłaszcza układu krążenia czy nowotworów, nie ma rady - trzeba się mniej stresować. Łatwo powiedzieć, gorzej zrobić. 

Niestety, nie zawsze możemy stosować się do zaleceń przepisanych na recepcie przez lekarza jednemu z bohaterów doskonałej książki Jerome K. Jerome (wydanej w 1889 roku) – „Trzech panów w łódce (nie licząc psa)”: 

„1 funt befsztyka

z 1 but. porteru

co 6 godzin

1 10–milowy spacer co dzień rano

1 łóżko co dzień wieczór punkt 11-ta.

I nie nabijaj sobie głowy rzeczami, których nie rozumiesz”.

Całe szczęście w dzisiejszych czasach możemy wspierać się aplikacjami mobilnymi. A oto najbardziej popularne programy pomagające w walce ze stresem:

SLEEP CYCLE

8:30 sprawdza, kiedy nasz sen jest najlżejszy, a wybudzenie będzie najmniej traumatyczne.  Związek między stresem a snem przypomina błędne koło. Im bardziej się stresujemy, tym gorzej śpimy, im gorzej śpimy, tym jesteśmy bardziej zestresowani. W badaniu opublikowanym w piśmie Sleep, w którym wzięło udział 772 pacjentów, wykazano, że osoby cierpiące na bezsenność miały 17 razy większe szanse na rozwinięcie zaburzeń lękowych. Całe szczęście na pomoc przyszli nam twórcy bardzo popularnej aplikacji Sleep Cycle. Na pierwszy rzut oka wydaje się ona być zwykłym budzikiem. Nic jednak mylnego: aplikacja dzięki analizie sygnałów z akcelerometrów wbudowanych w telefon (kładziemy go na materacu koło poduszki) analizuje nasz sen w celu delikatnego obudzenia nas w najlepszym momencie. Jeśli więc np. ustawimy budzik na godzinę 9, aplikacja od 8:30 sprawdza, kiedy nasz sen jest najlżejszy, a wybudzenie będzie najmniej traumatyczne. 

iOS: $1.99

Android: $2.99

SLEEP CYCLESLEEP CYCLE


HEADSPACE

Ta dokonała aplikacja, mimo że nie najtańsza spośród programów do nauki medytacji, ma bardzo, bardzo wielu fanów. Nic dziwnego, jej zaletą jest bardzo przystępne przedstawienie techniki medytacji za pomocą kolorowych i zabawnych animowanych filmików. Medytacji uczymy się w trakcie krótkich 10 lekcji, dzięki czemu nie czujemy się przytłoczeni całym procesem. Później można zamówić subskrypcję i korzystać z medytacji dostosowanych do różnych stresujących sytuacji. Niestety, wszystkie nagrania są po angielsku, więc osobom, które nie posługują się tym językiem, pozostaje uspokajanie się jedwabistym głosem lektora.

https://www.youtube.com/watch?v=kEpOF7vUymc 

Przez internet: 10 lekcji za darmo, później subskrypcja

iOS: jw.

Android: jw.

HS1HS2HS3
HS4HS5

 

PACIFICA

Aplikację tę można spokojnie nazwać podręczną pigułką uspokajającą. Jest ona naprawdę prosta, ale zawiera wszystkie elementy, dzięki którym można zmniejszyć poziom stresu. Znajduje się w niej np. dzienniczek nastroju, w którym zapisujemy, co spowodowało, że tak się czujemy (może następnym razem nie należy zostawiać wysłania zeznania podatkowego na ostatnią chwilę? Jak co roku, hę?). Możemy też zaznaczać m.in., jak długo śpimy, ćwiczymy, zajmujemy się swoim hobby czy ile wody wypiliśmy. W aplikacji wbudowane są również proste, ale naprawdę skuteczne ćwiczenia oddechowe, a także inne techniki relaksacyjne. Jednak to, co wyróżnia Pacificę spośród podobnych programów, to możliwość nagrania swoich myśli na dany temat. Później odsłuchujemy materiał i zaznaczamy miejsca, gdzie nasz sposób myślenia sprawia, że niepotrzebnie się stresujemy. Chodzi np. o katastroficzne myśli. Niby każdy wie, że podejście “A co będzie, jeśli samolot spadnie na ziemię” NAPRAWDĘ nie ma sensu, ale co innego, gdy takie myśli są zamknięte w naszej głowie, a co innego, gdy słyszymy je na nagraniu. 

https://www.youtube.com/watch?v=ZKVgzhrCyKs

iOS: za darmo

Android: za darmo

PF1PF2
PF3PF4PF5

 

FITNOTEQ

Nic tak nie pomaga w walce ze stresem, jak wysiłek fizyczny. Tylko że wiosny jeszcze nie widać i do biegania po łąkach, lasach i osiedlowych alejkach jeszcze daleko. Nie wszyscy lubią też siłownię (chociaż może przekonają się do niej po przeczytaniu na blogu Efektywny Lekarz w relacji z targów CES 2016 o nowoczesnej bieżni z wielkim telewizorem). Pozostaje więc ćwiczenie w domu. Do tego celu może się doskonale przydać np. polska aplikacja Fitnoteq, która oferuje nam dostęp do kursów (tj. Mama w formie czy Zdrowe plecy) i treningów prowadzonych przez profesjonalnych trenerów. Aplikacja dostępna jest na iPhona, iPada oraz telefony i tablety Android, ale treningi można wyświetlać też na telewizorze za pomocą Apple TV lub Google Chromecast. 

iOS: Przez 2 dni można wypróbować aplikację za darmo, a później wybieramy jedną z dwóch subskrypcji.

Android: jw.

F1F2F3

 

RELAX MELODIES

Spokojna muzyka czy odpowiednio dobrane (nie każdego relaksuje dźwięk burzy) dźwięki natury czynią cuda, jeśli chodzi o walkę ze stresem. Nie tylko pomogą w szybszym zaśnięciu, ale także zrelaksują nas między stresującymi zadaniami w pracy. O ile dostępnych jest bardzo dużo działających na tej zasadzie aplikacji, Relax Melodies cały czas cieszą się niesłabnącą popularnością. W wersji za darmo dostępna jest wystarczająca liczba dźwięków, żeby nas uspokoić, ale jeśli ktoś marzy np. o relaksie przy dźwięku deszczu uderzającego o namiot, może dokupić wersję premium.

iOS: za darmo

Adroid: za darmo

RM1RM2

 

Wszystkie materiały graficzne pochodzą ze stron producentów

Cytat w tłumaczeniu Kazimierza Piotrowskiego 


Przeczytaj także: Jak nauczyć mózg drugiego pierwszego wrażenia?