8 zasad obecności lekarza w Internecie

O tym, że rozwój nowych technologii wywarł ogromny wpływ na sposób poszukiwania informacji przez pacjentów i niejako wymusza na lekarzach prowadzących własne praktyki lekarskie konieczność podążania za tym trendem, pisaliśmy wielokrotnie. Ci z Was, którzy uczestniczyli w internetowym szkoleniu dot. reputacji lekarza w świecie nowych mediów i opinii usłyszeli to również od prowadzącej, lek. med. Ewy Borek, która na potwierdzenie tej tezy przedstawiła szereg dowodów i danych liczbowych. Zatem w dzisiejszym poście nie będę nikogo przekonywała, że warto być obecnym w internecie i wykorzystywać to medium do budowania wizerunku i pozyskiwania pacjentów, bo wierzę, że macie już taką świadomość.

Przedstawiam 8 prostych zasad obecności lekarza w internecie, których warto przestrzegać, aby nie tylko nie zaszkodzić swojemu wizerunkowi, ale także budować swoją reputację w sieci i pozyskiwać pacjentów.


1. Sprawdzaj, co o Tobie piszą w internecie

Na początek po prostu wpisz swoje imię i nazwisko do wyszukiwarki Google i przejrzyj pierwsze 2-3 strony wyników wyszukiwania. Dokładnie w ten sam sposób postępują pacjenci i możesz być pewien, że większość z nich przejrzała wpisy na Twój temat. Jeżeli chcesz być na bieżąco z informacjami, jakie pojawiają się na Twój temat w internecie, nie musisz sprawdzać tego każdego dnia ręcznie. Możesz wykorzystać w tym celu jedno z wielu dostępnych na rynku narzędzi do monitorowania internetu. Więcej na ten temat znajdziesz w jednym z moich poprzednich wpisów: Jak szybko monitorować, co piszą o Tobie w internecie?

 

2. Bądź tam, gdzie pacjenci i zadbaj o profesjonalną prezentację

Planując swoją obecność w internecie, sprawdź, które miejsca są odwiedzane przez liczne grono pacjentów. Możesz zacząć od własnej strony internetowej, ale zwróć też uwagę na społeczności pacjentów i największe serwisy zbierające informacje o lekarzach. To właśnie tam trafiają pacjenci, którzy szukają lekarza dla siebie. Potwierdzeniem tego może być fakt, że tylko nasz serwis jest odwiedzany przez blisko 3 miliony pacjentów miesięcznie. Ci pacjenci raczej nie wybiorą lekarza, o którym nie znajdą dokładnych informacji, czy opinii innych pacjentów. Jeżeli masz już założone konta w takich serwisach, warto dodać pełne informacje o sobie i świadczonych usługach. Dzięki temu będziesz bardziej wiarygodny dla pacjentów. O tym, jakie informacje warto umieścić, przeczytasz tutaj. Jeżeli masz możliwość, odpowiadaj na opinie pacjentów, nie tylko na te negatywne (zobacz punkt 4 i 6 tego artykułu)

 

3. Nie mieszaj komunikacji prywatnej z firmową

Jeżeli posiadasz konta w serwisach społecznościowych, z których korzystasz w celach prywatnych, pomyśl, czy chcesz, aby Twoi pacjenci mieli dostęp do publikowanych przez Ciebie treści. Jeżeli nie, pamiętaj o odpowiednich ustawieniach prywatności i nie akceptuj zaproszeń do znajomych od swoich pacjentów. Polecam też zapoznanie się z tekstem lek. med. Michała Feldmana tutaj.

 

4. Nie kieruj się emocjami

Nigdy nie pisz w internecie, gdy jesteś zdenerwowany. Ta zasada dotyczy zarówno odpowiadania na komentarze pacjentów, jak i publikowania wpisów w na Facebooku, czy w serwisach dedykowanych lekarzom. Więcej o sztuce komentowania opinii pacjentów przeczytasz tutaj. Pamiętaj, że w internecie żaden wpis nie ginie, a fakt, że piszesz na stronie zamkniętej dla lekarzy nie oznacza, że ktoś nie zacytuje Twoich słów na otwartym forum.

 

5. Bądź ekspertem dla pacjentów

To oczywiste, że internet nigdy nie zastąpi wizyty lekarskiej. Możesz jednak zadbać o właściwą edukację pacjentów poprzez merytoryczne teksty i porady, które przekażesz im w formie artykułów. Dzięki temu pacjenci otrzymają wiedzę pochodzącą bezpośrednio od lekarza, a Ty będziesz budować wizerunek eksperta w swojej dziedzinie. Niewykluczone, że przełoży się to także na większą liczbę wizyt w Twoim gabinecie. Więcej o tym, jak pisać skuteczne teksty dla pacjentów przeczytasz tutaj

 

6. Pisz zrozumiale i poprawnie

Z pewnością wiesz, że komunikacja z pacjentami to nie to samo co artykuł w prasie specjalistycznej. Jeżeli wypowiadasz się w internecie, pamiętaj, żeby używać zrozumiałego, prostego słownictwa. Sprawdź też swój komentarz pod kątem poprawności językowej. Unikaj skrótów, a w przypadku, gdy piszesz dla pacjentów, nie używać fachowej terminologii. Im prościej napiszesz, tym większa szansa, że zostaniesz zrozumiany.

 

7. Odpowiadaj na maile

Badania potwierdzają że pacjenci oczekują od lekarzy tej formy kontaktu. Dlatego podawaj kontakt mailowy do siebie i obowiązkowo zadbaj o to, aby regularnie sprawdzać skrzynkę i odpowiadać na te wiadomości. Nie potrzeba na to wiele czasu i warto to robić, ponieważ potencjalny pacjent, który wyśle maila, a nie otrzyma odpowiedzi, raczej już do Ciebie nie zadzwoni - wybierze lekarza, który jest dostępny. O komunikacji mailowej z pacjentami, przeczytasz tutaj.

 

8. Ułatwiaj umówienie się na wizytę

Jeżeli chcesz rozwijać swoją praktykę lekarską, ułatwiaj pacjentom umówienie wizyty. To niezwykle ważne, aby rezerwacja była dostępna dokładnie w tym czasie, kiedy pacjent decyduje się na jej umówienie. Dlatego warto rozważyć internetową rejestrację pacjentów. To oczywiste, że nie zawsze możesz odebrać telefon, bo akurat masz w gabinecie pacjenta albo po prostu jest weekend i potrzebujesz wypocząć. Rejestracja internetowa pozwoli Ci nie tracić pacjentów, którzy nie mogąc skontaktować się z Tobą, wybiorą innego lekarza. Informuj swoich stałych pacjentów o takiej możliwości, umieść link do rejestracji internetowej w swojej stopce mailowej, na stronie internetowej i pod artykułami, które publikujesz.

 


 Zobacz, krótki film o internetowej rejestracji na ZnanyLekarz.pl  tutaj»