7 zasad skutecznego promowania gabinetów i placówek medycznych przy pomocy e-maili

newsletter.pngWiększość właścicieli gabinetów lekarskich i placówek medycznych zdaje sobie sprawę z potrzeby promowania się w Internecie. Standardem są już strony internetowe, lekarze i managerowie placówek coraz odważniej sięgają też po media społecznościowe. Wielu zapomina o sprawdzonej, skutecznej metodzie komunikacji marketingowej, jaką od lat jest newsletter.

Newsletter to elektroniczna forma biuletynu, rozsyłana e-mailem do subskrybentów - osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie wiadomości. Pozwala dotrzeć z materiałami do grupy użytkowników rzeczywiście zainteresowanych Twoimi usługami - w przypadku gabinetu czy placówki medycznej będą to głównie zarejestrowani pacjenci.

W newsletterze możesz zamieszczać informacje o zmianach w ofercie, odsyłać do opublikowanych artykułów czy materiałów video, zapraszać do udziału w różnych akcjach… Możliwości jest wiele.


Główne zalety newslettera


Bardzo niski koszt dystrybucji.
Wysyłka jest zautomatyzowana, nie płacimy za pozyskanie kontaktów; wysyłka newslettera do mniej niż 10 tysięcy odbiorców (co w zupełności pokrywa zapotrzebowanie gabinetu lekarskiego i placówki medycznej nawet średniej wielkości) to koszt maksymalnie 250zł miesięcznie.

Dobrowolność. Z newslettera można się wypisać, więc odbiorcy nie traktują go jak nachalnej reklamy.

Podtrzymanie kontaktu. dzięki newsletterowi pozostajemy w świadomości nawet tych pacjentów, którzy sporadycznie korzystają z naszych usług, są oni “na bieżąco” z naszą komunikacją.

 

Narzędzia

Do przygotowania i wysyłki newsletterów służą wyspecjalizowane narzędzia - m.in. FreshMail, AnoMail, Sare, GetResponce. Są one proste i przyjazne w obsłudze, w większości dostępne z poziomu przeglądarki internetowej.


Podstawowe zasady tworzenia newslettera

1. Buduj adekwatne listy mailingowe
Twoje e-maile powinny docierać do naprawdę zainteresowanych odbiorców - Twoich pacjentów. W e-mail marketingu jakość jest ważniejsza od ilości, lepiej wysłać mniej wiadomości, ale do właściwych adresatów. Najłatwiej pozyskasz adresy, po prostu prosząc pacjentów o podanie maila w formularzu. Pamiętaj o przepisach prawa - każdy subskrynent powinien zgodzić się na otrzymywanie newslettera oraz mieć możliwość wypisania się z niego.

2. Konsekwentnie buduj swoją markę
Nadawcą wiadomości jest zawsze Twój gabinet lub placówka medyczna - pacjenci muszą jednoznacznie skojarzyć z Tobą otrzymane treści. Pamiętaj, że większość z nas otrzymuje dziennie bardzo wiele maili. W samej wiadomości używaj tych samych kolorów i krojów pisma, z których korzystasz na swojej stronie internetowej, w materiałach publikowanych na Facebooku itd. Pamiętaj, że także w newsletterze musisz dać się poznać jako profesjonalista - unikaj literówek, błędów i stylistycznych wpadek.

3. Mądrze komponuj wiadomości
Dobrze skomponowany newsletter jest krótki, zwięzły, uporządkowany i daje się szybko przejrzeć. Pamiętaj, że wielu użytkowników otworzy Twoją wiadomość w smartfonie - unikaj dużych, długo ładujących się zdjęć. Zamiast umieszczać w newsletterze całe artykuły, lepiej wstaw krótką zapowiedź i link odnoszący do całości. Najważniejsze informacje umieszczaj na początku wiadomości, a także na jej końcu - podczas pobieżnego przeglądania, właśnie na tych sekcjach przeciętny odbiorca koncentruje swoje spojrzenie.

4. Publikuj ciekawe treści
To najważniejsza zasada. Newslettery będą chętnie czytane, o ile… ich treść do tego zachęci. Newsletter to znakomite miejsce, aby przedstawić w nim porady opublikowane na blogu, materiały eksperckie, raporty - słowem, wartościowe treści, po które czytelnik chętnie sięgnie. Same informacje o nowych usługach lub zmianach w cennikach (pamiętajmy, że ciągle ogranicza nas zakaz reklamy!) mogą okazać się za mało interesujące, aby newsletter cieszył się popularnością. Pomyśl o newsletterze jako o zbiorze treści, które przekonają czytelnika, że warto odwiedzić właśnie Twój gabinet lub placówkę medyczną.

5. Używaj przykuwających uwagę tytułów
Twój newsletter będzie prawdopodobnie jednym z wielu maili, które tego dnia odbiorca znajdzie w swojej skrzynce pocztowej. Już sam tytuł powinien przykuć jego uwagę, tak, aby nie skasował wiadomości bez otwierania. Warto zapowiedzieć w nim najciekawsze treści. Jednocześnie tytuł nie powinien być przesadnie długi.

6. Wysyłaj maile regularnie
Nie przesadzaj z częstotliwością wysyłania newslettera - odbiorców łatwo rozdrażnić, a jeśli raz uznają Twoje wiadomości za niechciany spam, najpewniej wszystkie kolejne będą bez czytania kasować. Pamiętaj też o ciekawych treściach - w jakich odstępach czasu jesteś w stanie wypełnić newsletter wartościowymi materiałami? Pomyśl o cyklach wydawniczych prasy - Twój newsletter może wychodzić co miesiąc, co dwa tygodnie, co tydzień… W idealnej sytuacji odbiorcy będą sami czekać na kolejną odsłonę - warto więc pilnować, aby newsletter wysyłany był regularnie, np. w co drugi czwartek albo pierwszy poniedziałek miesiąca.

7. Mierz skuteczność newsletterów
Narzędzia do wysyłania newsletterów pozwalają sprawdzać statysyki poszczególnych maili. Należy je kontrolować, aby na bieżąco analizować, które treści czytane są najchętniej, w które elementy maila odbiorcy klikają najczęściej, a które omijają. Pozwoli to z biegiem czasu poznać preferencje swoich czytelników i dostosować do nich nie tylko treści, ale też np. samą kompozycję maila.




Zapisz się na MEDakademię i dowiedz więcej o metodach promowania gabinetu lekarskiego oraz placówki medycznej podczas darmowego kursu internetowego!