5 zasad tworzenia tekstów medycznych, które pokochają pacjenci i wyszukiwarki

iStock_000022901370_Full

Każdego dnia olbrzymia ilość informacji jest wrzucana do internetu. Miliony osób piszą artykuły, także takie, których nikt nigdy nie przeczyta. Z pewnością część z nich jest ciekawa i zainteresowałaby wielu internautów, ale np. ze względu na fakt, że autor nie wziął pod uwagę podstawowych zasad pozycjonowania, prawdopodobnie nie zostaną odnalezione w bezkresie innych informacji w internecie. Czym jest tajemnicze “pozycjonowanie”?

To zespół czynności, które mają na celu osiągnięcie najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania przeglądarki internetowej. Internauta wpisując zapytanie otrzymuje listę wyników na których kolejności wpływają określone kryteria. Na co powinieneś zwrócić uwagę podczas pisania tekstu, aby zainteresował pacjentów i był przyjazny dla wyszukiwarek internetowych (pojawił się na górze wyników wyszukiwania)?

1. Wybierz temat, który zainteresuje wielu pacjentów

Być może masz w głowie wiele tematów, które twoim zdaniem są ciekawe i warte uwagi pacjentów. Ale czy pacjenci rzeczywiście uznają je za interesujące? Dla skuteczności artykułu w internecie kluczowe jest, żeby wiedzieć kiedy i czego dokładnie szukają pacjenci. Obserwując zachowanie użytkowników sieci można zauważyć, że interesujące ich tematy powtarzają się okresowo np. jesienią i zimą częściej będą poszukiwane wiadomości na temat przeziębień i grypy, wiosną diety - jest to tzw. sezonowość fraz. Informacji o tym, jakich tematów poszukują pacjenci, dostarczy Ci proste narzędzie - Google Trends. Po wpisaniu w odpowiednie pole interesującej frazy, na wykresie zobaczysz, co pacjenci najczęściej wpisywali w okno wyszukiwarki. Ta informacja pozwoli Ci określić, jaką treść internauci chcieliby przeczytać. Pozostaje tylko dostarczyć ją w odpowiednim momencie.

2. Zainteresuj niebanalnym wstępem

Początek tekstu jest najistotniejszy. Ogranicz wstęp do niezbędnego minimum, ale poświęć mu najwięcej uwagi. Jeżeli zaciekawisz czytelnika, to z dużym prawdopodobieństwem przeczyta cały Twój artykuł. To niezwykle ważne dla efektywnego pozycjonowania. Dlaczego? Wyszukiwarka Google bada czas, jaki użytkownik spędza na danej stronie. Zbyt krótkie odwiedziny mogą być sygnałem, że tekst nie jest interesujący i ostatecznie Twój artykuł znajdzie się na niższej pozycji w wynikach wyszukiwania.

3. Zadbaj o jakość publikacji

Celem każdego autora jest stworzenie publikacji, która wzbudzi duże zainteresowanie. W internecie takie zainteresowanie szczególnie łatwo zauważyć i zmierzyć - użytkownicy często wymieniają się interesującymi materiałami, komentują je, umieszczają na swoich stronach internetowych lub profilach w mediach społecznościowych. Warto pamiętać, że treści przygotowane schematycznie nie wzbudzają zainteresowania i szybko przestają być widoczne w wynikach wyszukiwania. Zwróć też uwagę na język, którego używasz - staraj się pisać prosto i unikaj terminów naukowych. Jak sprawdzić jakość swojej publikacji? Najprościej pokazać go wybranym znajomym i poprosić ich o opinię.

4. Stosuj słowa kluczowe

Słowa kluczowe to słowa lub całe wyrażenia, jakich internauci używają szukając w internecie informacji o produktach lub usługach. Zanim napiszesz artykuł, zastanów się, jakie słowa kluczowe mogą by ważne. Użycie właściwych słów kluczowych w tekście ułatwi pacjentom szukającym informacji w Google odnalezienie Twojego artykułu, bo wyszukiwarka uzna go za przydatny - będzie zawierał dokładnie te słowa, które pacjent wpisał w okienku wyszukiwania. Oczywiście pamiętaj, żeby nie przesadzać z ich natężeniem. Używaj ich w sposób naturalny. Pisząc artykuł dotyczący słowa kluczowego alergia możesz zastosować np. alergię, alergolog czy alergen.

5. Zwróć uwagę na kompozycję

Na koniec dwie proste wskazówki. Po pierwsze, koniecznie podziel swój tekst na akapity i wprowadź śródtytuły. Dzięki temu tekst będzie przyjemny dla oka i uporządkowany. Po drugie, jeżeli pokazujesz dane statystyczne, zaprezentuj je w formie graficznej. Uczyni to tekst ciekawszym i łatwiejszym w odbiorze dla czytelnika.

Sprawdź się!

Jeżeli chcesz sprawdzić się jako autor tekstów dla pacjentów, zachęcamy do stworzenia publikacji na naszego bloga (sprawdź: blog.znanylekarz.pl), którego współtworzy już kilkunastu lekarzy i specjalistów. Aby Cię zachęcić, dodam, że autorzy naszego bloga mają ułatwione zadanie - dostają "do ręki" sprawdzoną i przebadaną listę wyszukiwanych przez pacjentów fraz związanych z medycyną i wskazówki od ekspertów. Jesteś zainteresowany? Napisz do nas: info@znanylekarz.pl