5 zadań, których automatyzacja usprawni pracę Twojej placówki

Cogwheel Gear Mechanism Icon Inside the Target on Digital Background. Business Concept.-922259-edited.jpegOdniesienie sukcesu na rynku usług medycznych jest coraz trudniejsze. Rosnąca konkurencja wymusza szukanie nowych obszarów, w których wciąż możliwe jest zbudowanie przewagi. Prostym zabiegiem może być zautomatyzowanie części zadań, którymi do tej pory zajmował się personel - przełoży się to nie tylko na wydajniejszą pracę placówki, ale też pozytywne wrażenia pacjentów przychodzących na wizyty.


Codzienny chaos

Placówka medyczna to skomplikowany organizm. Do jej prawidłowego działania konieczna jest wydajna praca całego zespołu - nie tylko lekarzy, ale też managerów, pracowników recepcji i pozostałych członków personelu niemedycznego. W wielu placówkach tymczasem wciąż wykorzystuje się czas pracowników w sposób daleki od optymalnego. Pracownicy recepcji w natłoku bieżących zajęć zaniedbują telefoniczną obsługę pacjenta (badanie wykazało, że aż 44% połączeń od pacjentów pozostaje nieodebranych!). W grafikach lekarzy powstają “okienka” powodowane przesunięciami wizyt i niestawianiem się pacjentów w umówionym terminie. Sami lekarze tracą czas, tonąc w morzu dokumentów. Wkrada się chaos, a codziennością pracowników placówki staje się zażegnywanie mniejszych i większych kryzysów.

Nieefektywna praca placówki odstrasza pacjentów

Taki stan rzeczy odbija się przede wszystkim na pacjentach. Nie mogą dodzwonić się do placówki w celu umówienia wizyty, na miejscu czeka ich niespodziewane oczekiwanie na swoją kolej, a lekarze nie mogą poświęcić im odpowiedniej ilości czasu. Rzutuje to na wrażeniu, jakie wynoszą z wizyty. Wrażenie zaś zdecyduje, czy pacjent wybierze placówkę ponownie. W efekcie zaniedbania dotyczące efektywności pracy prędzej czy później zaowocują utratą pacjentów.

Automatyzuj, informatyzuj

Na szczęście z pomocą przychodzą nowoczesne technologie. Część zadań można dziś z powodzeniem automatyzować, korzystając z rozwiązań cyfrowych. Oto najważniejsze z nich.

1. Rejestracja i zapisy na wizyty
Pacjenci mogą umawiać się na wizytę online, korzystając z narzędzi dostępnych na stronach internetowych. Sami wybierają dogodny termin spośród udostępnionej listy. Narzędziem, pozwalającym na umawianie wizyt online, jest np. Kalendarz Wizyt, wchodzący w skład Pakietu Premium w serwisie ZnanyLekarz.pl.

2. Potwierdzenia i przypomnienia o wizytach
Automatyczne wysyłanie wiadomości SMS z potwierdzeniem umówionej wizyty i później przypomnieniem o zbliżającym się terminie usprawni pracę placówki - mniejszy odsetek pacjentów zapomni o wizycie, a pracownicy recepcji nie będą tracić czasu na indywidualne wysyłanie przypomnień. Kalendarz Wizyt wysyła wiadomości automatycznie, informując pacjentów także o każdym wprowadzonym przesunięciu terminu.

3. Prowadzenie historii leczenia
Przechowywanie danych pacjenta w formie cyfrowej umożliwia łatwiejsze wyszukiwanie konkretnych informacji i pozwala lepiej przygotować się do wizyt. Jest też po prostu znacznie wygodniejsze (należy jednak pamiętać o prawidłowym zabezpieczeniu danych cyfrowych!).

4. Prowadzenie bazy informacji o przepisanych lekach, tzw. e-recepta
Integruje dane o receptach wystawianych pacjentowi, dzięki czemu nie istnieje ryzyko konfliktu leków. Teoretycznie od 2020 roku powinien działać ogólnopolski system e-recept, do którego podłączone będą apteki. Pozwoli to wyeliminować papierowe recepty, a lekarz będzie w stanie monitorować, czy pacjent rzeczywiście wykupił przypisane mu leki.

5. Udzielanie konsultacji lekarskich
Tzw. telemedycynie, czyli kontaktowaniu się z lekarzem zdalnie (np. przy pomocy e-maili, czatów czy rozmów video), wciąż towarzyszą kontrowersje. O ile trudno sobie wyobrazić, aby zdalne konsultacje mogły zastąpić wizytę w gabinecie, tak już dziś mogą być jej wartościowym uzupełnieniem. Często pacjenci mają bardzo konkretne pytania, na które lekarz może sprawnie udzielić odpowiedzi zdalnie.

Racjonalnie wykorzystując nowoczesne narzędzia zoptymalizujesz pracę placówki medycznej. Pracownicy będą mogli poświęcić więcej czasu pracy z pacjentami, na czym zyskają wszyscy.

 


Zobacz, jak ZnanyLekarz.pl pomoże Ci usprawnić pracę placówki!