kwi 28, 2017

5 wizerunkowych grzechów lekarzy

5 wizerunkowych grzechów lekarzyNie od dziś wiadomo, że budowanie wizerunku to długi i żmudny proces. Nietrudno za to o wpadki, które mogą okazać się bardzo kosztowne: w dobie łatwego dostępu do opinii w Internecie wizerunek lekarza jest w kontekście jego kariery równie ważny, jak jakość świadczonych usług. Wielu potknięć można uniknąć, gdy tylko podejdzie się do procesu kreowania wizerunku świadomie. Oto pięć wizerunkowych grzechów, które często przytrafiają się lekarzom.

1. Niedopasowanie języka do potrzeb i możliwości pacjenta

Lekarze uważani są za bardzo hermetyczną grupę zawodową. Niestety nie bierze się to znikąd - pacjenci często mają problem ze zrozumieniem medycznego żargonu. Używanie specjalistycznego słownictwa podczas rozmowy w gabinecie może być mylnie odbierane jako arogancja, pomijając już fakt, że niezrozumienie przez pacjenta choćby szczegółów leczenia może mieć bardzo negatywny wpływ na jego skuteczność. Jeśli trudno przedstawić charakter choroby lub zasady leczenia prostymi słowami, dobrze jest użyć zrozumiałych metafor.
Warto pamiętać o tym, kto jest adresatem słów lekarza, również przygotowując treści w Internecie - np. opis oferowanych usług. Dla lekarzy jest oczywiste, czym zajmuje się nefrolog - pacjent może szukać raczej “specjalisty chorób nerek”./p>

2. Ignorowanie opinii wystawianych przez pacjentów

Pacjenci chcą i dzielą się w Internecie opiniami po wizytach u lekarzy. To część szerszego trendu - w sieci powszechnie opiniuje się restauracje, hotele i sklepy, kosmetyczki, fryzjerów itd. Podczas badania ankietowego (przeprowadzonego przez ZnanyLekarz.pl) aż 88% pacjentów wskazało, że opinie innych to dla nich kluczowy czynnik, którym kierują się, szukając lekarza. Lekarz, który jest obecny w miejscach, gdzie pacjenci dzielą się opiniami i umiejętnie na nie reaguje, jest odbierany lepiej - pacjenci widzą, że ich zdanie jest istotne. Ignorując opinie pacjentów wysyłamy sygnał, że się z nimi nie liczymy.

Dowiedz się więcej na temat opinii i naucz reagowania na nie z bezpłatnego poradnika.

3. Nieprofesjonalne internetowe wizytówki

Trudno znaleźć dziś lekarza zupełnie nieobecnego w Internecie. Znacznie łatwiej - takiego, który jest obecny, ale w nieprzemyślany sposób. Zdarzają się profile lekarzy na Facebooku, o których trudno zawyrokować, czy są prywatne, czy służbowe - to poważny błąd. Od dawna nieaktualizowane, przestarzałe i nieczytelne strony internetowe gabinetów - to także zmora. Nawet nieodpowiednie zdjęcia mogą skutecznie zniechęcić pacjentów. W czasach, gdy 9 na 10 polskich internautów rozpoczyna szukanie lekarza i informacji związanych ze zdrowiem właśnie w sieci, lekarz nie może sobie pozwolić na nieprofesjonalną wizytówkę online. Może ona być odebrana jako brak szacunku dla pacjenta.

Zobacz, jakie informacje o sobie koniecznie powinieneś umieścić w Internecie.

4. Ignorowanie komunikacji drogą elektroniczną

Lekarze nie odbierają niemal połowy telefonów od pacjentów. Dokładnie - 44%, jak wynika z badania przeprowadzonego przez ZnanyLekarz.pl. Czasem nie ma czasu na odebranie telefonu, czasem jest to niemożliwe - bo np. właśnie w gabinecie trwa wizyta pacjenta. W efekcie lekarz sprawia wrażenie niedostępnego i zamkniętego na pacjentów. Oznacza to straty wizerunkowe, ale także bardzo wymierne finansowe - pacjent, któremu nie udało się skontaktować z lekarzem, nie umówi wizyty i uda się do innego gabinetu. Warto więc podać adres e-mail, pod który pacjenci będą mogli pisać - i być dla nich dostępnym również tą drogą. Warto pomyśleć też o wdrożeniu w gabinecie tzw. zdalnej recepcji. Świat medycyny stoi w obliczu telemedycznej rewolucji, technologia umożliwi prowadzenie praktyki lekarskiej zdalnie w znacznie większym stopniu, niż obecnie. Już dziś warto skupić się na skutecznej komunikacji.

5. Brak możliwości umówienia wizyty online

Z zaniedbaniem komunikacji drogą elektroniczną wiąże się umawianie wizyt. Dziś pacjenci chcą umawiać wizyty online. W branży usług powoli staje się to standardem - przez Internet zamówimy zakupy, zarezerwujemy nocleg w hotelu czy wizytę w gabinecie urody. Gabinet lekarski, do którego można umówić się online, jest odbierany jako nowoczesny i wychodzący naprzeciw oczekiwaniom współczesnych pacjentów. Rozwiązanie to ma też inne zalety - pacjenci mogą rezerwować terminy o dowolnej porze, bez konieczności prowadzenia rozmowy.

Wygodnym i prostym w obsłudze narzędziem, dzięki którym pacjenci umówią wizyty, a lekarz będzie nimi sprawnie zarządzał, jest Kalendarz Wizyt - udostępniany przez ZnanyLekarz.pl w ramach Pakietu Premium.


Pobierz bezpłatny poradnik dla lekarzy o budowaniu wizerunku w Internecie >>