5 sprawdzonych marketingowych wskazówek dla placówek medycznych

marketingSkuteczny marketing placówki medycznej nie jest prostą sprawą. Często to poruszanie się po omacku, gdyż grupa docelowa jest bardzo specyficzna, a obostrzenia prawne nie ułatwiają managerom życia. Na szczęście można wskazać kilka działań i postaw, które co prawda nie zagwarantują sukcesu - ale mogą do niego przybliżyć.

1. Skoncentruj się na pacjencie, nie na placówce

Promując placówkę, powinieneś zawsze koncentrować się na pacjentach i ich potrzebach. Pomyśl, jakie są ich najczęstsze problemy, czego mogą się obawiać, co ich frustruje? W komunikacji marketingowej skup się na przedstawieniu pacjentom rozwiązań, zamiast po prostu wyliczać świadczone usługi. Jeśli prowadzisz klinikę stomatologiczną, podkreślaj, że zatrudnieni dentyści wyleczą zęby szybko i bezboleśnie. Jeśli to poradnia rehabilitacyjna, pisz o “sprawnym wyleczeniu Twoich dolegliwości”, zamiast koncentrować się na “naszych fachowych rehabilitantach”. Na Zachodzie przyjęło się, że zaimki “Ty”, “Twój” powinny pojawiać się w komunikacie marketingowym co najmniej dwukrotnie częściej, niż “my” i nasze”.

2. Nie rozpoczynaj materiałów od logo ani nazwy firmy

Prawda jest taka, że sama nazwa placówki ani jej logo nie przyciągną uwagi pacjentów. Mało tego, jeśli nie znali jej wcześniej - nie powie im zupełnie nic. Nieważne, czy przygotowujesz wpis na bloga, post na Facebooka czy reklamę Google AdWords - w nagłówku umieść komunikat, który odpowie na potrzebę pacjenta, przyciągnie jego uwagę i sprawi, że przyjrzy się materiałowi bliżej. Zamiast “Placówka XYZ oferuje usługę wybielania zębów” napisz raczej “Twój uśmiech będzie znów olśniewał!”. Zamiast “W klinice ABC przyjmują najlepsi kręgarze” - “Powierz kręgosług w najlepsze ręce!”.


Pobierz za darmo e-booka o marketingu placówki medycznej!


3. Używaj postscriptum

Jeśli wysyłasz pacjentom newslettery lub publikujesz artykuły, zapewne słusznie starasz się uczynić tytuł i nagłówki możliwie najbardziej atrakcyjnymi. Warto wiedzieć, że naturalnym ludzkim odruchem jest pobieżne “przeskanowanie” wzrokiem tekstu, zanim usiądzie się do uważnej lektury - a poza tytułem, wzrok zatrzymuje się na ostatnich linijkach. Postscriptum jest więc idealnym miejscem, aby przemycić skuteczne call to action.

4. Staraj się mierzyć rezultaty

Efektywność działań marketingowych można i należy mierzyć. Czasem jest to łatwiejsze (e-mail marketing, czyli m.in. newslettery, czy kampanie z wykorzystaniem call center), czasem trudniejsze (content marketing, reklama outdoorowa). Warto dołożyć jednak starań, aby sprawdzać rentowność każdego podjętego działania - pozwoli to zoptymalizować wydatki i powstrzyma przed marnowaniem pieniędzy, inwestowanych w zupełnie nieopłacalne metody marketingu. Przeczytaj więcej o mierzeniu rezultatów działań marketingowych.

5. Testuj rozwiązania na małych próbkach

Jeśli tylko możesz, testuj wszystkie rozwiązania na małych próbkach i porównuj rezultaty. W marketingu zadziwiająco często “pewne strzały” okazują się zupełnie niecelne, a niepozorne działania potrafią okazać się niesamowicie efektywne. Testowanie może przynieść duże oszczędności, jeśli w porę zauważysz, że jakieś rozwiązanie działa słabo. Możesz np. wysłać na próbę część e-maili z newslettera z zupełnie inaczej skomponowanym tytułem, albo zaproponować całkiem inne reklamy AdWords wybranej grupie odbiorców. Wśród narzędzi do testów, po które warto sięgnąć, należy wymienić Optimizely i Marketizator.

Niestety nie istnieją cudowne rozwiązania, które natychmiast przekonają do wizyty w placówce setki nowych pacjentów. Warto jednak spróbować sprawdzonych metod!


Pobierz darmowe szablony MS Excel dla managera placówki medycznej!