5 problemów, przez które Twoja placówka zarabia mniej, niż powinna

5_powodow_placowka.jpegZ perspektywy managera placówka medyczna jest przedsiębiorstwem - działającym w bardzo specyficznej branży, ale jak najbardziej podporządkowanym prawom rynku. Te zaś są proste: sukces biznesowy odniosą te przedsiębiorstwa, które umiejętnie zmaksymalizują zyski. Twoja placówka może zarabiać więcej. Wystarczy, że przezwyciężysz pięć powszechnych problemów.

 

1. Strona internetowa placówki leży odłogiem

Manager placówki medycznej ma na głowie tyle bieżącej pracy, że często zwyczajnie brakuje mu czasu i możliwości, aby jeszcze zajmować się stroną internetową. Tymczasem z perspektywy pacjenta strona www to nawet nie tyle wizytówka placówki, co raczej prowadzące do niej frontowe drzwi. Odwiedziny strony internetowej to pierwszy krok przed umówieniem wizyty. Zastanów się, czy:

  • strona www placówki jest dobrze wypozycjonowana,
  • jej projekt dostosowany jest do możliwości urządzeń mobilnych,
  • nawigacja po stronie jest prosta, a treści pogrupowane w przejrzysty sposób,
  • dane kontaktowe są aktualne i łatwe do znalezienia,
  • pacjent może umówić wizytę bezpośrednio ze strony.

Dopiero jeśli na każde z pytań odpowiesz twierdząco, masz pewność, że strona spełnia swoją rolę, czyli kieruje pacjentów do gabinetów lekarzy w placówce.

2. Przydarza Ci się decyzyjny paraliż

Wielu managerów placówek porusza się w obszarze marketingu i działań promocyjnych z przesadną ostrożnością. Wszędzie widzą potencjalne ryzyko, każdą złotówkę budżetu marketingowego oglądają z obu stron. Boją się sięgać po nowe rozwiązania, choćby trendy sugerowały, że warto chociaż je wypróbować. W efekcie ostatecznie nie podejmują żadnych działań i nigdy się nie przekonają, czy nowe podejście nie poskutkowałoby większą liczbą umówionych wizyt od nowych, ale także powracających pacjentów (statystycznie 95% zadowolonych pacjentów wraca na kolejne wizyty), a co za tym idzie - wyższym zyskiem. Marketing to wieczne próby i eksperymenty. To nie tak, że nie podejmując żadnego ryzyka gwarantujesz, że przynajmniej nie odniesiesz żadnej porażki. Nie podejmując ryzyka stoisz w miejscu, a w ostatecznym rozrachunku kto stoi w miejscu, ten daje się wyprzedzić innym.

3. Wciąż wierzysz w telefon

Jaki pierwszy dźwięk kojarzy Ci się z recepcją placówki medycznej? Oczywiście dzwonek telefonu. Dzwonią pacjenci i przedstawiciele handlowi, linia zajęta jest niemal bez przerwy. W efekcie, jak wykazało badanie przeprowadzone przez ZnanyLekarz.pl, aż 44% pacjentów nie udaje się w ogóle dodzwonić do klinik i gabinetów lekarskich! Co więcej, dwie trzecie pacjentów, od których połączenie nie zostało odebrane, nie ponowi próby, tylko wybierze numer innej placówki. Telefon to zdradliwe “wąskie gardło”, gdzie tracisz wielu pacjentów, nawet tych, którzy byli zdecydowani przyjść do Ciebie i zapłacić za wizytę. Czas się od niego uniezależnić! W jaki sposób?

  • Udostępnij pacjentom możliwość umawiania wizyt online poprzez stronę internetową lub profile lekarzy w ZnanyLekarz.pl. Służy do tego Kalendarz Wizyt.
  • Zachęcaj pacjentów do umawiania wizyt online - dzięki usłudze Voicemail od ZnanyLekarz.pl każdy, komu nie udało się dodzwonić, dostanie automatyczne SMS z linkiem do Kalendarza Wizyt.

4. Przesadnie izolujesz lekarzy od pacjentów

Bezspornym faktem jest, że lekarze to najcenniejszy zasób każdej placówki. Wielu managerów dba więc z całych sił, aby nic nie przeszkadzało ich lekarzom w pracy. Idea jest z pewnością słuszna, ale czasem można w ten sposób zabrnąć za daleko. Prawda jest taka, że pacjenci wybierają te placówki, w których przyjmują cenieni przez nich lekarze. Nazwa placówki a nawet jej adres ma znaczenie drugorzędne - powszechną praktyką są “migracje” pacjentów za lekarzami do innych placówek. Pacjenci chcą wiedzieć, jacy lekarze u Ciebie pracują, i chcą dowiedzieć się o nich jak najwięcej przed umówieniem wizyty - aż 80% przyznaje, że przede wszystkim szuka opinii innych pacjentów. Upewnij się zatem, że na stronie internetowej placówki zamieszczono informacje o Twoich lekarzach wraz z referencjami, a profile w ZnanyLekarz.pl powiązane są z profilem placówki. Monitoruj opinie w Internecie i zachęcaj lekarzy do aktywnego reagowania - dziękowania za pochwały i wyważonej polemiki w uzasadnionych przypadkach. Im bliżej pacjenta będą Twoi lekarze, tym gęściej zapełnią się ich grafiki wizyt.

5. Błądzisz bez planu

Wybitny amerykański polityk i dyplomata Henry Kissinger powiedział: Jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, każda droga zaprowadzi cię donikąd. Bez konkretnego planu trudno spodziewać się sukcesu. Zastanów się spokojnie, które obszary pracy placówki możesz zoptymalizować, aby przestać marnować pieniądze. Wiele procesów można dziś skutecznie automatyzować - już samo zdjęcie z recepcji obowiązku manualnego umawiania wizyt i wysyłania potwierdzeń oraz przypomnień pozwoli zaoszczędzić ogrom czasu, który można będzie wykorzystać na rzeczywistą obsługę pacjentów. Pomyśl, ile czasu pracownik recepcji poświęca na rozmowy telefoniczne - a tymczasem zaledwie 34% połączeń od pacjentów, którym udało się dodzwonić, dotyczy bezpośrednio umówienia wizyty. Kolejnym krokiem może być wymiana przestarzałego i nieintuicyjnego w obsłudze oprogramowania do zarządzania grafikami lekarzy na nowoczesne i przyjazne. Jako manager najlepiej znasz prawdziwe bolączki Twojej placówki. Przygotuj plan działania i dobierz optymalne narzędzia. Więcej o optymalizacji pracy placówki przeczytasz w darmowym e-booku.

Kilka prostych zmian wystarczy, żeby placówka zaczęła pracować wydajniej - a tym samym stała się bardziej dochodowa. Dla większego zysku często wcale nie trzeba pracować więcej, tylko w bardziej przemyślany sposób. Wbrew pozorom nie trzeba też za wszelką cenę dążyć do pozyskiwania nowych pacjentów - wizyta pacjenta powracającego, który zadowolony ze sprawnej obsługi umawia się ponownie, generuje taki sam przychód, jak nowego, a wymaga średnio pięciokrotnie mniejszego nakładu.


Zobacz, jak ZnanyLekarz.pl pomoże Ci realizować cele biznesowe!