lut 19, 2015

5 porad, jak wykorzystać Google AdWords do promocji gabinetu lekarskiego

Google Search On Apple iPad2

Pacjenci, szukając lekarza, zazwyczaj korzystają z wyszukiwarki Google. Wpisują w okno wyszukiwania imię i nazwisko (jeśli znają lekarza) albo specjalizację czy rodzaj usługi oraz miasto (jeśli nie znają konkretnego specjalisty). Jak sprawić, aby Twoja strona wyświetliła się na liście wyników wyszukiwania? Możesz zadbać o pozycjonowanie strony albo zainwestować w reklamę Google AdWords. Na czym polega promocja w programie AdWords? I o czym należy pamiętać, uruchamiając kampanię promującą usługi lekarskie?

Google AdWords - płatna reklama w wyszukiwarce

Reklama Google AdWords to płatna reklama w wyszukiwarce Google i na stronach, które współpracują z Google. Reklama może mieć postać tekstową, graficzną albo video. Najpopularniejszą formą są reklamy tekstowe. Bloki reklamowe Google AdWords pojawiają się zazwyczaj na górze oraz po prawej stronie listy wyników wyszukiwarki Google (oznaczone są hasłem “Reklama”).

Reklama Google AdWords na liście wyników wyszukiwania

Aby pojawiła się tam nasza reklama, wystarczy opracować jej treść oraz wybrać słowa kluczowe, po wpisaniu których pacjent zobaczy naszą reklamę. Jeśli reklama odpowie jego potrzebom, to w nią kliknie i zostanie przeniesiony na naszą witrynę. Co istotne, płatność za reklamę zostanie pobrana w chwili kliknięcia.

Zalety reklamy AdWords to przede wszystkim możliwość dotarcia z przekazem promocyjnym bezpośrednio do osób zainteresowanych. Ważne jest też, że płacimy tylko wtedy, kiedy użytkownik kliknie w reklamę - co pozwala monitorować efekty i opłacalność tego kanału promocji.

Jak uruchomić kampanię AdWords?

Każdy może sam skonfigurować kampanię AdWords. Założenie konta jest bezpłatne, a Google udostępnia specjalny panel do obsługi reklam. Na początek należy wybrać słowa kluczowe, dla których chcemy wyświetlać naszą reklamę, a następnie opracować treść reklamy. Na przykład ginekolog z Łodzi może wybrać słowa kluczowe: ginekolog Łódź, ginekolog Łódź prywatnie, usg ginekologiczne Łódź. Reklama mogłaby mieć treść: Ginekolog Łódź Centrum. Kompleksowy zakres usług. Szybka rezerwacja przez internet. Należy też przygotować odpowiednią podstronę, na którą będziemy kierować tych, którzy kliknęli w nasz komunikat (nie musi to być strona główna naszego gabinetu, czasem lepiej przekierować np. na stronę z kontaktem). Kolejnym krokiem jest ustalenie budżetu kampanii.

Planując kampanię AdWords, warto też pamiętać o kilku kwestiach.

1. Dobierz takie słowa kluczowe, których używają pacjenci

Słowa kluczowe muszą być związane z tym, co robisz, a konkretnie z tym, czego szukają Twoi potencjalni pacjenci. Zastanów się, jaki proces myślowy przeprowadza Twój pacjent, czego chce i co wpisuje w okno wyszukiwarki. Jak sprawdzić, jakie zapytania wpisują internauci do wyszukiwarki Google? Służy do tego bezpłatne narzędzie propozycji słów kluczowych dostępne po zalogowaniu na koncie AdWords. Wystarczy wpisać frazy związane z usługami placówki, a narzędzie pokaże nam potencjał danych słów, tzn. ile osób średnio miesięcznie szuka danego słowa, jaka jest konkurencja oraz jakie inne słowa powiązane z szukaną przez nas frazą można uwzględnić w reklamie. Możesz też skorzystać z narzędzia Google Trends, o którym pisaliśmy w jednym z poprzednich wpisów. Pamiętaj, że pacjent nie zawsze zna specjalistyczną terminologię – może na przykład zadać pytanie o to, jak pozbyć się trądziku, albo wpisać w wyszukiwarkę termin prostowanie zębów, bo nie jest zaznajomiony z terminem ortodonta.

2. Kieruj reklamę lokalnie

Jeśli prowadzisz gabinet ginekologiczny w Łodzi, raczej mało prawdopodobne jest, że z Twoich usług będą korzystać pacjentki z Białegostoku. Dlatego warto w kampanii dokładnie określić, do kogo chcesz skierować reklamę albo pod tym kątem wybrać słowa kluczowe, np. ginekolog Łódź (jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, co pacjenci wpisują najczęściej w wyszukiwarkę, gdy szukają lekarza – zobacz infografikę).

3. Uważaj na treść reklamy

Reklama tekstowa ma pewne ograniczenia dotyczące treści, na przykład ściśle określony limit znaków. Pamiętaj, że ze względu na zakaz reklamy usług medycznych nie należy w komunikacie promującym usługi medyczne używać haseł w stylu najtaniej w mieście czy specjalna promocja. Warto jednak w jakiś sposób wyróżnić swoją reklamę wśród innych linków sponsorowanych, np. podkreślając możliwość umówienia wizyty online.

4. Zadbaj o mierzalny cel

Sam możesz wybrać podstronę, na którą trafi użytkownik po kliknięciu reklamy. Powinna ona nawiązywać zarówno do słowa kluczowego, jak i do tekstu reklamy. Należy też zadbać o to, aby zachęcała pacjenta do konkretnej akcji (na podstawie której potem będziesz mógł zmierzyć, czy reklama przyniosła efekt), np. formularz kontaktowy, dedykowany numer telefonu czy formularz rejestracji online.

5. Monitoruj efekty kampanii

Google oferuje dosyć intuicyjny panel, w którym można obserwować postępy kampanii: ilość wyświetleń naszej reklamy, liczbę kliknięć oraz koszty. Warto wyłączać te słowa, które nie przynoszą nam pacjentów, a są kosztowne, testować różne teksty reklam i różne stawki za kliknięcie. Dzięki temu można zrównoważyć koszty kampanii względem uzyskanych efektów.

Czy warto inwestować w Google AdWords?

Trudno jest określić koszt kampanii AdWords – zależy on od liczby słów kluczowych i ceny za kliknięcie, która dla każdego ze słów może być różna. Ważne jest, aby optymalizować kampanię – czyli wykluczać słowa, które nie przynoszą pacjentów, dodawać nowe, bardziej skuteczne teksty reklamy. Choć, tak jak wspomniałam, każdy samodzielnie może skonfigurować kampanię w Google AdWords, to jednak jej prowadzenie warto powierzyć profesjonalnej agencji. Pomoże dobrać odpowiednie słowa kluczowe, napisze teksty reklam i będzie na bieżąco śledzić skuteczność kampanii i jej budżet. Jednak korzystanie z usług specjalistów oznacza dodatkowe koszty.

Należy też pamiętać, że wyniki oznaczone hasłem "Reklama" wzbudzają mniejsze zaufanie pacjentów. Większość z nich pomija linki sponsorowane i chętniej klika w witryny z naturalnych wyników wyszukiwania. Być może lepszym pomysłem będzie więc promocja w tych serwisach, które w naturalny sposób zapewnią wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, jak na przykład serwis ZnanyLekarz.pl. Tym bardziej, że często jest to także o wiele tańsza forma promocji.