5 kroków do utrzymania pacjenta

5 krokow do utrzymania pacjentaNie sposób zatrzymać w gabinecie wszystkich pacjentów. Część się przeprowadza, część zmienia pracę i w związku z tym przechodzi do innych ubezpieczycieli, innych do zmiany lekarza zmusza sytuacja życiowa. Przyjęło się uważać za normalną utratę do 30% pacjentów rocznie. Jeśli odsetek ten jest wyższy, może to oznaczać, że z jakichś powodów gabinet nie spełnia oczekiwań pacjentów.

 

Dlaczego warto podjąć starania?

Utrzymanie pacjentów w gabinecie powinno być głównym priorytetem każdego lekarza - statystycznie jest ono aż pięć razy tańsze, niż pozyskanie nowego (albo inaczej: wymaga średnio pięciokrotnie mniejszego nakładu środków). Powrót pacjenta na kolejną wizytę przynosi więc w rzeczywistości gabinetowi większy zysk, niż pierwsza wizyta nowego.

Co skłoni pacjentów do pozostania?

1. Twoja obecność online

W Internecie szukają Cię nie tylko potencjalni przyszli pacjenci, ale też obecni. Upewnij się, że jesteś należycie reprezentowany online. Co przez to rozumiemy? Każdy pacjent, który wpisze w przeglądarkę Google Twoje imię i nazwisko, powinien bez problemu znaleźć wszystkie informacje potrzebne do umówienia wizyty. Nie licz na to, że pacjent zapamięta adres gabinetu i numer telefonu. Dołóż starań, aby umówienie wizyty było jak najprostsze, najlepiej - możliwe także przez Internet.

2. Postawienie na sprawną komunikację

Przez dobrą komunikację rozumiemy nie tylko rozmowę w gabinecie. Aż 84% pacjentów oczekuje łatwego i wygodnego kontaktu z lekarzem po wizycie. Bądź dostępny dla pacjentów - odpowiadaj na ich pytania, reaguj na opinie w Internecie. Sam również inicjuj kontakt - informuj o zmianach i nowościach, zapraszaj na badania okresowe. Doskonałym narzędziem do tego są Kampanie SMS i e-mail dostępne w ZnanyLekarz.pl - pozwalają automatyzować wysyłkę wiadomości do wszystkich pacjentów lub ich wybranych grup.

3. Wsłuchanie się w głos pacjentów

Jak wynika z badań, aż 67% pacjentów, którym podsunie się ankietę, wypełni ją przynajmniej w połowie (dane portalu Solutionreach.com). Informacje pozyskane bezpośrednio od pacjentów będą bezcenne, gdyż pozwolą poznać ich rzeczywiste problemy i oczekiwania. Warto regularnie prosić pacjentów o opinię na temat różnych aspektów działania gabinetu i sugerować się ich głosem.

4. Komfort w gabinecie i poczekalni

Wizyta u lekarza często wiąże się ze stresem. Postaraj się maksymalnie zadbać o komfort oczekujących w poczekalni. Upewnij się, że krzesła są wygodne - to niuans, który może bardzo wpłynąć na ocenę gabinetu. Zwróć uwagę na toalety - powinny być zawsze czyste! Miłym ukłonem w stronę pacjenta jest udostępnienie mu wody do picia i darmowego wi-fi.

5. Brak problemów z kolejkami

Aż połowa polskich pacjentów przynajmniej raz straciła u lekarza nadprogramową godzinę, czekając na wizytę. Czas jest dziś bardzo cennym zasobem - marnując go, okazujesz pacjentom brak szacunku. Problemom z kolejkami zaradzi rozsądne zarządzanie wizytami (unikanie dublowania terminów, racjonalne przyporządkowanie czasu trwania wizyty do jej charakteru) oraz wysyłanie przypomnień. Proste SMS-y z przypomnieniami o wizycie redukują nawet o dwie trzecie odsetek pacjentów, którzy zapominają o umówionym terminie i powodują chaos w poczekalni.

Przestrzeganie prostych zasad i zorientowanie swoich działań na poprawę wrażeń, które pacjenci wynoszą z gabinetu, to klucz do wypracowania stabilnego zysku. Bierz pod uwagę, że utrzymanie pacjenta jest zawsze bardziej opłacalne od pozyskania nowego w jego miejsce!

 


Zobacz, jak ZnanyLekarz.pl pomoże Ci utrzymać pacjentów!