4 kluczowe parametry strony www placówki medycznej

Best Internet Concept of global business from concepts series-466990-edited.jpegStrona internetowa Twojej placówki to już nawet nie tyle jej “wirtualna wizytówka”, co raczej “wirtualna recepcja”. To pierwsze potencjalny pacjent zobaczy jako pierwsze. Tu podejmie decyzję, czy wejdzie dalej, czy zawróci. Trudno dziś znaleźć placówkę medyczną, która nie posiadałaby strony internetowej. Niestety managerowie rzadko zastanawiają się, czy prowadzą stronę w odpowiedni sposób i czy należycie spełnia ona swoją rolę.

 

Co wyróżnia "zdrową" stronę internetową placówki?

Właściwie zaprojektowana, wypromowana i wypełniona odpowiednią treścią strona internetowa placówki będzie przyciągać pacjentów przez dwadzieścia cztery godziny na dobę, w dni robocze i święta. To łatwo zrozumieć. Co to jednak znaczy - właściwie zaprojektowana i wypromowana?

  • Strona powinna być przejrzysta, czytelna i łatwa w nawigacji. Osoba, która ją odwiedzi, powinna bez problemu dotrzeć do wszystkich ważnych informacji i danych.
  • Pacjenci szukają przede wszystkim danych adresowych, pełnej oferty i cennika oraz informacji o zatrudnionych lekarzach i opinii na ich temat. Wszystkie te dane koniecznie powinny znaleźć się na stronie.
  • Strona musi być dobrze widoczna w sieci - znalezienie jej nie powinno przysparzać trudności także pacjentom, nie znają adresu i korzystają z wyszukiwarki Google. Warto dołożyć starań, aby stronę dobrze wypozycjonować.

Większość kluczowych parametrów można mierzyć i na podstawie wyników wprowadzać zmiany. Śledząc wyniki strony internetowej poznasz jej mocne i słabe strony oraz dowiesz się, które obszary wymagają poprawy.

Od czego zacząć?

  • Wyznacz, jakie cele powinna realizować Twoja strona internetowa.
  • Zdefiniuj te cele w taki sposób, aby były mierzalne.
  • Rozplanuj pomiar w czasie (co tydzień, co miesiąc, co kwartał?).
  • Regularnie sprawdzaj wyniki i porównuj z poprzednimi okresami.

Na jakie parametry warto zwrócić szczególną uwagę?


1. Liczba odsłon strony. Warto znać liczbę użytkowników, którzy odwiedzają stronę, oraz wiedzieć, jaki odsetek stanowią nowi goście, a jaki powracający. Jeśli użytkownik regularnie wraca na stronę, najpewniej znalazł na niej coś, co stanowi dla niego wartość. Przyjmuje się, że najlepiej o stronie internetowej świadczy współwystępowanie nowych i powracających użytkowników.

2. Źródła odwiedzin. Pacjenci najczęściej trafiają na stronę z wyszukiwarki Google, bezpośrednio z linka (np. wysłanego w newsletterze lub zamieszczonego na innej stronie internetowej), z płatnych reklam lub mediów społecznościowych. Dobrze wiedzieć, które źródła są najbardziej efektywne i dostarczają największą liczbę użytkowników, a które wymagają uwagi.

3. Odsetek opuszczających stronę. Jeśli użytkownik niemal natychmiast po wejściu na stronę ją opuścił, najpewniej znalazł się na niej przez pomyłkę. Jeśli jednak zauważamy, że odsetek opuszczających stronę podejrzanie szybko jest wysoki, najpewniej oznacza to, że nie znaleźli na niej tego, czego szukali. Być może mieli problem z nawigacją po stronie albo publikowane treści nie wydały się wartościowe. Przyjmuje się, że normą jest współczynnik opuszczających stronę (tzw. bounce) na poziomie 40-55%. Wyższy wynik powinien być zastanawiający.

4. Konwersja. To zapewne najważniejszy z parametrów, pokazujący, jaki odsetek odwiedzających stronę zamienia się w klientów - czyli w przypadku placówek medycznych: umawia wizytę. Jeśli strona internetowa przyciąga wielu użytkowników, ale nie przekłada się to na liczbę umówionych wizyt, jest nieefektywna i nie spełnia swojej podstawowej roli.

Warto też pamiętać, że dziś obecność w Internecie wcale nie kończy się na posiadaniu strony internetowej. Placówki medyczne prowadzą profile w mediach społecznościowych i na portalu ZnanyLekarz.pl.


Zobacz, jakie korzyści przyniesie Twojej placówce obecność na ZnanyLekarz.pl!