3 technologiczne wyzwania, którym musisz stawić czoła

 

futuristic-935646-edited.jpgRozwój technologii pociąga za sobą szeroko idące zmiany w branży zdrowia. Upowszechnienie Internetu wpłynęło na sposób, w jaki Polacy korzystają z usług lekarzy. Gabinety lekarskie, które nie dostosują się do oczekiwań współczesnych pacjentów, muszą liczyć się z nieuchronnymi stratami.

 

Wyzwanie dla lekarzy

Zamieszanie towarzyszące wprowadzeniu elektronicznej dokumentacji medycznej pokazało, że informatyzacja polskiej branży medycznej wciąż pozostawia wiele do życzenia. W wielu gabinetach wciąż korzysta się z papierowych kalendarzy do zarządzania grafikiem wizyt… Tymczasem pacjenci przyzwyczajeni są już do korzystania z rozwiązań internetowych. Aż 80.4% wszystkich gospodarstw domowych w Polsce korzysta z Internetu (raport GUS “Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2016”). Nikogo nie dziwi zamawianie zakupów online, umawianie wizyt czy dokonywanie w ten sposób płatności. Również od lekarzy oczekuje się, że wyjdą naprzeciw oczekiwań współczesnych pacjentów. Czy Twój gabinet jest gotów na technologiczne wyzwania?

Umawianie wizyt online

Umawianie wizyt przez Internet jest wygodniejsze, niż przez telefon, i znacznie skuteczniejsze. Z badania przeprowadzonego przez ZnanyLekarz.pl wynika, że ponad 40% połączeń wykonywanych przez pacjentów do lekarzy pozostaje nieodebranych! Dając pacjentom możliwość umówienia wizyty online, lekarz zwalnia się z obowiązku dyżurowania przy telefonie lub zatrudniania pracownika recepcji. Pacjent z kolei może umówić wizytę w dogodnym dla siebie momencie. Nie ma ryzyka, że po kolejnej nieudanej próbie dodzwonienia się zrezygnuje i skieruje się do innego gabinetu.
Narzędzie do umawiania wizyt online oferowane jest m.in. przez serwis ZnanyLekarz.pl - to Kalendarz Wizyt, wchodzący w skład Pakietu Premium. Dzięki niemu wizyty umawiać można bezpośrednio z profilu lekarza w serwisie lub z jego strony internetowej.

Płatności online

Przy pomocy przelewu internetowego chętnie płacimy rachunki i opłacamy abonamenty. To wygodne i bezpieczne rozwiązanie, uwalniające od konieczności noszenia ze sobą gotówki lub karty płatniczej. Z raportu “E-commerce w Polsce 2016” przygotowanego przez Gemius wynika, że 48% polskich internautów dokonywała zakupów online - płacąc w ten sposób za produkty lub usługi. Polacy znają tę możliwość i chętnie z niej korzystają. Umożliwienie pacjentom dokonywania płatności online wyróżni gabinet na tle innych i może być ważnym argumentem za jego wyborem. Lekarz, który zdecyduje się udostępnić pacjentom możliwość płacenia online w formie przedpłaty, może spodziewać się, że spadnie odsetek pacjentów, którzy po umówieniu wizyty nie pojawiają się w gabinecie.
Moduł płatności inernetowych można zainstalować bezpośrednio na stronie internetowej gabinetu, korzystając z narzędzi dostarczanych m.in. przez firmy DotPay i eService.

Telekonsultacje

Według raportu PwC aż 60% Polaków deklaruje, iż chętnie skorzystałoby z możliwości uzyskania zdalnej porady lekarskiej. Telemedycyna jest już rozwinięta w wielu krajach (m.in. w Australii) i kwestią czasu pozostaje, kiedy rozpowszechni się także w Polsce. W 2016 zmieniono ustawę o zawodzie lekarza i zawodzie dentysty, która dotychczas blokowała rozwój telemedycyny - obecnie prawo zezwala na orzekanie o stanie zdrowia pacjenta zarówno po osobistym zbadaniu, jak i za pomocą środków teleinformatycznych. Na rynku pojawiają się platformy telemedyczne, takie jak Medivio czy Pro-Plus. Gabinety, które dadzą pacjentom możliwość konsultowania się zdalnie, mogą wiele wygrać. Zanim upowszechni się dedykowane platformy, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zachęcać pacjentów do kontaktu mailowego - można w ten sposób np. prowadzić pacjenta w gabinecie dietetycznym między kolejnymi wizytami.

Wizja, w której pacjent umawia wizytę online, płaci za nią przez Internet, a następnie konsultuje się z lekarzem nie wychodząc z domu, to już od dawna nie utopijne science-fiction. Technologia jak najbardziej pozwala na jej realizację. To, co dziś może dawać dużą przewagę nad innymi gabinetami, jutro będzie standardem - kto go nie spełni, wypadnie z rynku. Warto więc odważnie zmierzyć się z technologicznymi wyzwaniami. To nie zagrożenia, to wielka szansa.

 


Zobacz, jakie narzędzia internetowe oferuje Ci ZnanyLekarz.pl »