3 sposoby tworzenia stron internetowych dla lekarzy

htmll
Pytanie, czy strona internetowa jest potrzebna lekarzowi, dawno straciło aktualność. Dziś powinno brzmieć: co zrobić, żeby strona internetowa generowała dla naszego gabinetu jak najwięcej korzyści biznesowych.

Strona www - właściwie po co?
Najczęstszy powód, dla którego budujemy stronę jest zarazem najmniej racjonalny. Chcemy mieć stronę internetową… bo mają je inni. Czy taki cel wart jest wysiłku finansowego i poświęconego czasu? Nie jest. Strona ma być skuteczna - musi realizować cele wizerunkowe i informacyjne oraz biznesowe, np. wspierać pozyskiwanie pacjentów. Źle zaprojektowana przyniesie więcej strat, niż korzyści.

Cel wizerunkowy
Najpierw - cel wizerunkowy. Ładny, przejrzysty wygląd strony, prostota, jakość informacji zawartych na stronie internetowej powinny gwarantować jego realizację. Niestety mnogość gustów i guścików powoduje, że w praktyce cel ten jest realizowany bardzo rzadko. Warto dowiedzieć się jak najwięcej o potencjalnych odbiorcach naszej strony i ich potrzebach, aby była ona przygotowana szczególnie dla tych, na których nam najbardziej zależy.
Z celem wizerunkowym wiąże się też informacyjny. Myślmy o stronie internetowej jak o wizytówce - musi w estetyczny i zachęcający sposób przekazywać informacje na temat naszego gabinetu i świadczonych usług.

Pozyskanie pacjentów
Wiąże się z tym kolejny cel to pozyskiwanie klientów, czyli w naszym przypadku - pacjentów. Czy nasza strona jest w stanie zrealizować taki cel? To zależy od jej zawartości. Pacjenci muszą znaleźć na stronie podstawowe informacje potrzebne do podjęcia decyzji o wizycie:

  • specjalizacje

  • rodzaje wykonywanych badań i zabiegów

  • dane kontaktowe (adres najlepiej zwizualizowany na mapie Google Maps).

Bardzo ważna jest możliwość bezpośredniego kontaktu lub nawet, w sytuacji idealnej, umówienia się na wizytę. Pamiętajmy też, że pacjenci szukający lekarza chcą poznać opinie na jego temat (84% pytanych przez nas pacjentów wskazało opinie jako decydujący czynnik przy wyborze lekarza). Powinniśmy im to umożliwić, np. zamieszczając podpisane referencje lub odnośniki do profilu w serwisie ZnanyLekarz.pl - w formie estetycznego widgetu, dostępnego do darmowego pobrania. Realizacja potrzeb potencjalnych pacjentów to priorytet dla strony internetowej gabinetu czy placówki - jeśli nie skupimy się na nich, najpewniej przejdą po prostu na stronę konkurencji. A strona internetowa to dziś pierwszy przedsionek gabinetu lekarskiego. Zaniedbanie doprowadzi po prostu do utraty pacjenta.

Generowanie ruchu
Środkiem do celu, jakim jest pozyskiwanie pacjentów, będzie generowanie ruch o jak największej jakości. Podkreślmy: nie “duży ruch”, tylko ruch o największej jakości. Oznacza to, że na stronę powinny trafiać osoby najbardziej zainteresowane skorzystaniem z usług - czyli potencjalni pacjenci. Obecnie taki ruch najłatwiej pozyskać z wyszukiwarki Google oraz z reklam AdWords. Stąd ważne, aby strona była przyjazna wyszukiwarkom. Co to znaczy?
Strony przyjazne wyszukiwarkom umożliwiają optymalną prezentację treści - zarówno użytkownikom strony jak i wyszukiwarce. Dobrze zaprojektowana strona obowiązkowo powinna umożliwiać:

  • edycję meta-znaczników

  • edycję elementów ALT i Title w obrazach

  • hierarchizację treści poprzez odpowiednią budowę tytułów.

Poza tym obowiązkowo strona powinna być poprawnie zbudowana dla urządzeń mobilnych (responsywna). 
Osoby, które nie czują się dostatecznie biegłe w znajomości techologii internetowych, mogą zlecić wykonanie strony specjalistom. Przygotowanie strony przyjaznej wyszukiwarkom wcale nie jest łatwe, więc warto zastanowić się, czy warto porywać się z przysłowiową motyką na słońce. Nieumiejętnie zaprojektowana i wykonana strona nie tylko kosztować nas będzie poświęcony czas, ale też nie przybliży do realizacji celów.


3 modele budowy strony internetowej
Kluczowy jest pierwszy etap w którym podejmowana jest decyzja, o wyborze modelu budowy strony internetowej. Mamy do dyspozycji dwa podstawowe modele: możemy zamówić stronę według indywidualnego projektu albo w tzw. modelu SaaS. Czym się różnią? Jakie są ich mocne i słabe strony?

I.  Projekt indywidualny
Możemy zamówić stronę internetową u specjalisty lub agencji. Kupujemy produkt, płacąc jednorazowo od ok. 600 zł do ok. 10 000 zł netto za stronę. Dodatkowe opłaty to 50 -300 zł netto miesięcznie za wsparcie programistyczne, hosting w kwocie 200-1000 zł netto rocznie i opłatą za domenę od 1 do 100 zł rocznie. Największy problem w tym modelu to rozbieżności pomiędzy oczekiwaniami klienta a produktem dostarczonym przez agencję. Jakość stron oraz liczba problemów, jakie zawsze rodzą się w trakcie powstawania strony powoduje, że do kosztów musimy doliczyć czas i zaangażowanie klienta. Realizacja celu wizerunkowego zależy od umiejętności grafika tworzącego oprawę strony, cele sprzedażowe - od doświadczenia i zaangażowania agencji i wiedzy na temat produktu czy usługi.

Plusy i minusy projektu indywidualnego:
+  strona “skrojona na miarę"
-  wysokie koszty
-  bardzo prawdopodobne problemy produkcyjne


II.  SaaS
Drugi model, w jakim możemy zakupić stronę, to tzw. model SaaS (ang. Software as a Service - traktowanie oprogramowania nie jako produktu, ale jako usługi). Kupujemy szablon strony, uzupełniamy treści i publikujemy stronę. Opłaty są pobierane w cyklach miesięcznych lub rocznych. Wahają się od 2,5 zł do kilkuset złotych za miesiąc, w zależności od skomplikowania strony. Na rynku są dostępne różne narzędzia: m.in. Webydo, Wix, Duda, home.pl, nazwa.pl. Skierowane są do osób o zaawansowanych umiejętnościach, potrafiących korzystać z edytorów HTML, znających podstawy projektowania stron internetowych i mających cierpliwość do nie zawsze elastycznych narzędzi. Dodatkowo szablony wymagają wsparcia grafika, który powinien przygotować elementy indywidualne, takie jak logo, grafiki i zdjęcia.


Plusy i minusy modelu SaaS:
+  Wygoda i oszczędność czasu
+  Dostosowanie do realnych potrzeb
-  Wymagana wiedza techniczna
-  Konieczność dodatkowego wsparcia od grafika


III.  Łączenie modeli

Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie modelu drugiego ze wsparciem agencji. W przypadku większości klientów czas, którym dysponują i wiedza nie wystarczają, aby stworzyć stronę. Gdy klient nie ma czasu na zajmowanie się stroną, jej utrzymaniem, poprawkami i uaktualnianiem, warto skorzystać ze wsparcia zewnętrznej, wyspecjalizowanej agencji. Koszty takiego hybrydowego modelu składają się zwykle z opłat za stronę w modelu miesięcznym oraz opłaty za wsparcie - wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie.

Co wybrać?
Podsumowując: jeśli klient jest doświadczony, ma wiedzę i czas, może skorzystać z obu modeli. Jest wówczas w stanie przypilnować, aby agencja wykonała stronę zgodnie z najlepszymi praktykami lub może stworzyć ją sam w modelu Saas. Jeśli zaś klient woli się skupić na swoich działaniach i zlecić wykonanie i obsługę strony zewnętrznym specjalistom, a jednocześnie chce mieć pewność, że efektem będzie strona realizująca jego cele - optymalny będzie model hybrydowy. W przypadku obiekcji, czy rezygnować z indywidualnego projektu strony na rzecz szablonów dostępnych w modelu SaaS, warto zadać sobie pytanie, co stanowi większą wartość - zindywidualizowany projekt, czy pewność realizacji celów w ramach założonego budżetu. Stawiając na oryginalność możemy stracić z oczu główną funkcję strony internetowej - czyli realizację celów biznesowych i wizerunkowych.