wrz 28, 2017

3 powody, dla których powinieneś zwracać uwagę na opinie pacjentów


Group of doctors with thumbs up at the hospital-356711-edited.jpegCzy wiesz, co sprawi, że liczba wizyt w Twoim gabinecie w naturalny sposób wzrośnie? Przychylne opinie pacjentów na Twój temat w Internecie. Dlaczego? Oto trzy najważniejsze powody.

1. Opinie w Internecie są dziś czymś powszechnym


Oceniamy restauracje, przeczytane książki i obejrzane filmy. Nie widzimy w tym nic niezwykłego. Firmy doskonale zdają sobie sprawę, że opinie są kluczowym czynnikiem podejmowania decyzji o wyborze konkretnej usługi lub produktu i wykorzystują z powodzeniem ten fakt, aby pozyskać klientów. Często jesteśmy wręcz zachęcani do wystawiania opinii – np. autorzy aplikacji mobilnych zwykle sami proszą użytkowników o wystawienie oceny ich dziełu.

O ocenę jakości obsługi i produktów proszą też coraz częściej sklepy internetowe i stacjonarne, np. duże przychodnie lekarskie rozsyłają do pacjentów ankiety z prośbą o komentarz po wizycie. To trend, który będzie tylko przybierał na sile. Ludzie szukają opinii i ocen jako wiarygodnego źródła informacji odmiennego od klasycznej reklamy.

Pamiętajmy, że praca lekarza, nauczyciela lub prawnika – osoby wykonującej zawód zaufania publicznego – może być opiniowana publicznie. Swobodę wypowiedzi w tym zakresie określa prawo Unii Europejskiej. Wreszcie, w przypadku lekarzy, to pacjenci są prawdziwymi odbiorcami ich pracy, a więc ich głos powinien być szczególnie ważny. 

Pamiętajmy, że zdrowie jest dla większości ludzi najważniejszą wartością, więc nie powinno nikogo dziwić, że pacjenci skwapliwie korzystają z możliwości wystawienia opinii lekarzom. 

 

2. Opinie są są kluczowe przy wyborze lekarza

Ludzie od zawsze dokonywali wyborów na podstawie opinii innych. W psychologii społecznej mówi się o „społecznym dowodzie słuszności”. Gdy człowiek nie jest w stanie podjąć racjonalnej decyzji na podstawie własnej wiedzy i doświadczenia, kieruje się opinią większości.

Osoba nieobeznana ze współczesnymi technologiami przeprowadzi wywiad wśród rodziny i znajomych, zanim wybierze nowy model komputera, a motoryzacyjny laik spędzi godziny na rozmowach i wysłucha setek argumentów za i przeciw, zanim zdecyduje się kupić swój pierwszy samochód.

Dokładnie ten sam mechanizm kieruje pacjentami, którzy poszukują lekarza. Zwykle brakuje im po prostu merytorycznej wiedzy, aby rzetelnie ocenić lekarskie kompetencje – a przecież muszą przyjąć jakieś kryterium wyboru. Najczęściej (w blisko 85% przypadków) stają się nim właśnie opinie wystawione przez innych.


Jak prawidłowo reagować na opinie pacjentów?    Sprawdż >>


 

3. Pacjenci nie wybierają lekarzy, którzy nie wydają się wiarygodni

Wyobraźmy sobie, że pacjent ma do wyboru dwóch lekarzy z tej samej specjalizacji. Jeden z nich cieszy się kilkudziesięcioma pozytywnymi opiniami, drugi nie ma opinii w ogóle. Wybór pierwszego z nich będzie znacznie bezpieczniejszy - wszak pacjent powierza w ręce lekarza to, co ma najcenniejszego: własne zdrowie.

Inna sytuacja. Obydwaj lekarze mają kilkanaście opinii utrzymanych w zbliżonym tonie. Pierwszemu pacjenci wystawiają opinie w komentarzach na prywatnym blogu, drugiemu - w dużym branżowym serwisie (gdzie panuje jasno określony i respektowany regulamin dotyczący udzielania opinii). Drugi przypadek wyda się bardziej wiarygodny.

Jeszcze inaczej: obydwaj lekarze mają po kilkanaście opinii. Jeden z nich nie reaguje w żaden sposób, drugi - dziękuje za opinie pozytywne, a w przypadku kontrowersyjnych osądów kulturalnie polemizuje. Więcej wizyt umówi drugi, odbierany jako otwarty na pacjentów i ich potrzeby.


Wykorzystaj opinie do odniesienia sukcesu!


Lekarz, który chce być naturalnym wyborem dla pacjentów, powinien więc po pierwsze zadbać o to, aby wystawiano mu opinie, po drugie - aby wystawiano je w miejscach uznawanych za wiarygodne źródło opinii, i wreszcie po trzecie - powinien umiejętnie na opinie reagować (dziękować za pochwały i konstruktywną krytykę, a gdy zachodzi taka potrzeba - kulturalnie polemizować).

Za wiarygodne źródło opinii uznawany jest portal ZnanyLekarz.pl. Miesięcznie odwiedza go ponad 3.5 miliona Polaków. Nad merytorycznym poziomem wypowiedzi pacjentów czuwa zespół moderatorów. W interesie każdego lekarza, który prowadzi prywatny gabinet, leży więc zaangażowana obecność na ZnanyLekarz.pl i pozyskiwanie opinii od pacjentów. Zaniechanie prędzej czy później zaowocuje spadkiem liczby umawianych wizyt, co z kolei boleśnie odczuje portfel. Lepiej do tego nie dopuścić!

 


 ZnanyLekarz.pl to nie tylko opinie. Zobacz, co możemy Ci zaoferować!