3 nawyki pacjentów, które musisz znać

nawykipacjenta.pngAby skutecznie promować placówkę medyczną, trzeba wiedzieć, czego oczekują i jak zachowują się polscy pacjenci. Oto trzy nawyki, które należy brać pod uwagę, żeby odnieść sukces na rynku usług medycznych.


1. Pacjenci aktywnie szukają online rozwiązań problemów ze zdrowiem

90% polskich Internautów przynajmniej raz szukało w Internecie informacji o lekarzach i ogólnie o zdrowiu. Połowa z nich robi to co najmniej raz miesiącu. Pacjenci przestali słuchać lekarzy jak wyroczni - gdy mają problemy zdrowotne, najpierw wyszukują objawy w Google. Zanim wybiorą lekarza, chcą poznać opinie na jego temat - w badaniu przeprowadzonym przez portal ZnanyLekarz.pl aż 84% wskazało, że opinie innych pacjentów są dla nich najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze. Po wizycie z pewnością poszukają podobnych przypadków i porównają diagonozę i zalecenia.

Co to oznacza dla managera placówki medycznej?

  • Placówka musi być “dobrze widoczna” w Internecie. Jej strona www musi być dobrze wypozycjonowana, czyli dająca się łatwo znaleźć w wyszukiwarce Google.
  • Pacjenci powinni mieć możliwość poznania opinii na temat zatrudnionych w placówce lekarzy (np. w ZnanyLekarz.pl, największym w Polsce serwisie dla pacjentów i lekarzy , odwiedzanym przez 3.5 mln osób miesięcznie)
  • Pacjenci powinni mieć możliwość łatwego kontaktu z lekarzami w przypadku wątpliwości po wizycie - nie tylko telefonicznie, ale też mailowo lub przy pomocy formularza kontaktowego.

 

2. Internet jest dla pacjentów naturalnym środowiskiem 

Od kilku lat obserwujemy wzrost znaczenia marketingu w Internecie kosztem tradycyjnych działań marketingowych - dane przywoływane wcześniej są tego oczywistym dowodem. Dotyczy to szczególnie sektora usług, również zdrowotnych. Szczególnie w Polsce, gdzie restrykcyjne prawo mocno utrudnia promowanie gabinetów lekarskich i placówek medycznych. Biorąc pod uwagę wspomnianą wcześniej internetową aktywność pacjentów, którzy sami aktywnie szukają informacji o lekarzach i zdrowiu, placówki powinny odważnie postawić na marketing w sieci. 

W jaki sposób manager może to wykorzystać?

  • Placówka powinna być reprezentowana w mediach społecznościowych - przede wszystkim na Facebooku, z którego korzysta najwięcej Polaków, oraz w serwisie ZnanyLekarz.pl (największym w kraju portalu dla pacjentów i lekarzy).
  • Przekaz marketingowy w Internecie powinien być spójny i służyć budowie wizerunku placówki. Warto zadbać o indentyfikację wizualną.

3. Pacjenci szukają przede wszystkim wartościowych treści

Skoro pacjent aktywnie szuka w Internecie odpowiedzi na trapiący go problem, zadaniem marketingu jest “wyjście mu naprzeciw” i dostarczenie wartościowych treści, które pomogą przekonać go do wyboru tej konkretnej placówki medycznej. Cenione są zwłaszcza poradniki i materiały edukacyjne. 
Content marketing, czyli marketing treści, zdobywa globalnie coraz większą popularność i znakomicie sprawdzi się w trudnej branży usług medycznych. To sposób na nienachalne promowanie placówki i jednocześnie budowanie eksperckiego wizerunku jej pracowników. Dajmy pacjentom treści, które uznają za wartościowe - a szansa, że wybiorą właśnie naszą klinikę, znacznie wzrośnie.

O czym trzeba pamiętać, podejmując się działań content marketingowych?

  • Skutecznym kanałem dystrybucji treści może być blog, na którym eksperckich porad udzielają lekarze zatrudnieni przez placówkę. Linki do blogowych artykułów można zamieszczać również w mediach społecznościowych.
  • Przygotowane teksty powinny być unikalne, charakterystyczne dla naszej konkretnej placówki i uwzględniające lokalną specyfikę.
  • Jeśli mamy wątpliwości, czy nasi lekarze potrafią napisać tekst “przyjazny dla odbiorcy”, poprośmy ich tylko o przygotownie merytorycznego “wsadu”, na bazie którego docelowy materiał przygotuje wynajęty copywriter.

 


Pobierz darmowy poradnik "Placówka medyczna w Internecie"