Jak dużo pacjentów nie dodzwania się do Ciebie?

 

blog-missedcalls

Wydawać by się mogło, że lekarz, któremu zależy na rozwoju praktyki lekarskiej, odbiera każdy telefon od pacjenta. Bo przecież pacjent może chcieć umówić się na wizytę i jeżeli nie dostanie takiej możliwości, zrezygnuje i poszuka innego specjalisty, a tym samym lekarz straci pacjenta. Czy rzeczywiście tak jest?

Czy pacjent zawsze dodzwania się do gabinetu?

Postanowiliśmy to sprawdzić. Do naszego badania losowo wybraliśmy grupę 137 lekarzy różnych specjalizacji, prowadzących praktykę w różnych miastach. W ciągu dwóch miesięcy badania (V-VI, 2013 r.) pacjenci ze ZnanyLekarz.pl wykonali łącznie 2475 połączeń do lekarzy z wybranej grupy, co oznacza średnio 18 telefonów na 1 lekarza. Jak myślicie, ilu pacjentów dodzwoniło się do specjalisty?

Lekarze nie odebrali 44% telefonów!

Wyniki mogą być dla wielu lekarzy zaskakujące. Aż 44% telefonów nie zostało odebranych, co oznacza, że nawet ponad 1000 pacjentów nie skontaktowało się z lekarzem! Średnio na 1 lekarza przypada zatem 8 nieodebranych połączeń. Rekordzista, dermatolog z woj. wielkopolskiego, nie podniósł słuchawki aż 87 razy. Ilu lekarzy odebrało wszystkie połączenia? Zaledwie 29 ze 135 (21%), których dotyczyło badanie.

Do jakich lekarzy najczęściej dzwonili pacjenci?

Na to pytanie nie będzie zaskakującej odpowiedzi. Najwięcej pacjentów wybierało numer telefonu stomatologa , ginekologa, dermatologa i pediatry. Jakie są wyniki naszego badania dla lekarzy tych specjalizacji? Zarówno w przypadku stomatologów, jak i ginekologów i dermatologów około 50% połączeń nie zostało odebranych. Zdecydowanie lepsze wyniki otrzymaliśmy w grupie pediatrów - "tylko" 23% nieodebranych połączeń.

Pacjentom ze ZnanyLekarz.pl najłatwiej było dodzwonić się do hematologa, fizjoterapeuty, proktologa i pulmonologa (mniej niż 10% nieodebranych połączeń). Najtrudniejsze było uzyskanie połączenia z urologiem, radiologiem i chirurgiem plastycznym.

Ciekawostką jest fakt, że lekarze, którzy posiadają zweryfikowany profil w naszym serwisie odebrali o 10% więcej połączeń niż specjaliści nieposiadający konta w ZnanyLekarz.pl

Jak rozwiązać kwestię nieodebranych połączeń w gabinecie i nie tracić pacjentów?

Oto kilka wskazówek wartych przemyślenia, jeżeli nie chcesz tracić pacjentów przez nieodebrane telefony:
  • Uruchom możliwość internetowego umawiania wizyt - każdy pacjent będzie mógł zapisać się na konsultację o dowolnie wybranej godzinie, każdego dnia - niezależnie od Twojej dostępności telefonicznej, czy godzin pracy recepcji.
  • Informuj pacjentów o możliwości samodzielnego zapisania się na wizytę za pomocą internetowego kalendarza
  • Nagraj automatyczną wiadomość na swoim telefonie - poinformuj w niej pacjentów o możliwości umówienia się na wizytę online.

Czy warto zmieniać system zapisów?

Patrząc na charakter pacy lekarza, zrozumiałe jest, że nie może odebrać każdego telefonu. Warto w tym miejscu dodać, że jedną z najczęstszych obiekcji pacjentów względem lekarzy jest odbieranie telefonów podczas wizyt, dlatego zdecydowanie należy tego unikać. Uruchomienie tradycyjnej recepcji w gabinecie też nie załatwi w 100% sprawy, bo często pacjenci przypominają sobie o konieczności umówienia wizyty wieczorami albo w weekendy, kiedy to większość gabinetów jest nieczynna. A więc rozwiązanie jest połowicznie dobre.

Decydując się na internetowy system zapisów będziesz mieć pewność, że żaden pacjent nie pozostanie bez możliwości umówienia się na wizytę. Nie będzie konieczności odbierania telefonów podczas, gdy inny pacjent jest w gabinecie. Wybierając system do internetowego zapisywania pacjentów, warto rozważyć, jakie dodatkowe funkcjonalności oferuje dostawca. Z pewnością możliwość automatycznego wysyłania do pacjentów SMS-ów powiadamiających o zbliżającej się wizycie będzie przydatna w każdym gabinecie - pozwoli zaoszczędzić czas i zmniejszyć koszty.

Zobacz darmowe demo Kalendarza Wizyt