24 porady, jak skutecznie promować placówkę medyczną w mediach społecznościowych

social_mediaNajpopularniejszym w Polsce medium społecznościowym pozostaje Facebook. O jego wykorzystaniu do promowania placówki medycznej pisaliśmy m.in. w darmowym e-booku. Na Facebooku social media się jednak nie kończą! Promować się i budować wizerunek placówki możemy także w innych miejscach - na Instagramie, Twitterze, YouTube czy LinkedIn. W jaki sposób?

Instagram

To serwis pozwalający na publikowanie zdjęć i krótkich nagrań video. W Polsce korzysta z niego ok. 4 mln użytkowników - 59% to kobiety.
Mogłoby się wydawać, że tak wyspecjalizowana platforma nie ma wiele do zaoferowania placówkom medycznym, ale to nie do końca prawda. Na Instagramie można publikować zdjęcia wnętrz i gabinetów, dzielić się fotografiami z akcji charytatywnych, a jeśli pacjenci wyrażą na to zgodę - także publikować historie sukcesu leczenia. Pamiętajmy, że nierzadko jeden obraz wyraża więcej, niż tysiąc słów! Dzięki szeregowi dostępnych filtrów łatwo sprawić, że nawet zwykła fotografia, wykonana przeciętnym sprzętem, będzie prezentować się bardzo efektownie. Gotowym efektem łatwo podzielimy się także na Facebooku. Instagram na pewno da duże pole do popisu managerom placówek zajmujących się chirurgią estetyczną!

Podstawowe zasady obecności na Instagramie:

1. nazwij konto w sposób jednoznacznie kojarzący się z Twoją placówką;

2. opisuj zdjęcia hashtagami, które ułatwią ich znalezienie;

3. jeśli w postach umieszczasz linki, używaj skróconych form;

4. dbaj o to, aby publikować zdjęcia wysokiej jakości - dobrze skomponowane, wyraźne;

5. częstotliwość publikacji jest drugorzędna, ważniejsza jest wysoka jakość;

6. na zamieszczanych zdjęciach umieszczaj logo placówki - specyfika Instagrama sprawia, że czasem publiczne zdjęcia trafiają do przypadkowej publiki.

Twitter

Platforma pozwalająca publikować krótkie wiadomości tekstowe (długości 140 znaków), tzw. tweety. Z Twittera aktywnie korzysta ok. 5 mln Polaków. To specyficzna forma komunikacji, której sensem jest zbudowanie grupy odbiorców, którzy zdecydują się śledzić nasze wypowiedzi. Warto więc zadać sobie pytanie - czy jako reprezentant placówki medycznej mamy dostatecznie wiele do powiedzenia? Jeśli aktywność na Twitterze miałaby ograniczyć się do prostych komunikatów o zmianach w cenniku i promocjach, lepiej jej zaniechać. Co innego, jeśli placówka stawia na content marketing (czyli budowanie wizerunku w oparciu o publikowanie wartościowych dla odbiorcy treści - artykuły, poradniki itp.) - wówczas w tweetach możemy informować o kolejnych publikacjach i zamieszczać linki.

Podstawowe zasady obecności na Twitterze:

7. nazwij konto w sposób jednoznacznie kojarzący się z Twoją placówką;

8. buduj proste, zwięzłe wypowiedzi, aby zmieścić się w limicie znaków;

9. jeśli używasz skrótów, dbaj, aby wypowiedź była zrozumiała;

10. używaj tylko skróconych linków;

11. odpowiadaj na pytania zadawane przez innych użytkowników;

12. uważaj na to, jakie konta śledzisz - łatwo o wpadkę wizerunkową (nie ustrzegł się jej nawet prezydent Polski);

13. dbaj o profesjonalny charakter konta, unikaj wpisów błahych i niemerytorycznych.

YouTube

Popularny YouTube może stać się bardzo wartościowym narzędziem marketingowym dla placówki medycznej. Regularnie korzysta z niego ponad 19 mln Polaków. Materiały video jest dziś stosunkowo łatwo przygotować. Porady dla pacjentów w formie krótkiego filmu? Nagranie odpowiedzi lekarzy na pytania zadawane przez pacjentów? Cykl materiałów edukacyjnych? Możliwości są bardzo szerokie. W serwis wbudowana jest wewnętrzna, bardzo skuteczna wyszukiwarka, dzięki której opublikowane przez nas filmy trafią do rzeczywiście zainteresowanych odbiorców - a z drugiej strony, użytkownicy chętnie dzielą się materiałami video, które uważają za wartościowe. Jeśli mamy możliwość i czas, na pewno warto spróbować postawić na YouTube.

Podstawowe zasady obecności na YouTube:

14. załóż firmowy kanał;

15. dbaj o dobrą jakość nagrań - szczególną uwagę poświęć jakości dźwięku;

16. szanuj czas odbiorcy - nagrania powinny być krótkie, wypowiedzi zwięzłe;

17. publikuj materiały w regularnych odstępach czasu;

18. gdy materiałów będzie więcej, grupuj je tematycznie;

19. pamiętaj o rzetelnym, wyczerpującym opisie każdego materiału.

Dobrze prowadzony kanał YouTube dla pacjentów to np. FizjoTerapia HD. Warto mu się przyjrzeć!

LinkedIn

To dość specyficzny portal, zorientowany na tworzenie relacji biznesowych. Tu pracodawcy mogą przeglądać profile potencjalnych kandydatów, a kandydaci - szukać nowych ofert. Z punktu widzenia managera placówki medycznej LinkedIn raczej nie jest miejscem, w którym wypromujemy się w oczach potencjalnych pacjentów - raczej znajdziemy tu kadrę i zbudujemy profesjonalny wizerunek placówki w oczach specjalistów z branży. Na pewno warto być obecnym na LinkedIn choćby dla jednego powodu: tzw. grup. To zamknięte fora dla profesjonalistów, którzy wymieniają się wiedzą. To doskonałe źródło wartościowych informacji z branży.

Podstawowe zasady obecności na LinkedIn:

20. zainwestuj w konto Premium - darmowe ma wiele ograniczeń;

21. zapisz się do branżowych grup;

22. udzielaj się w grupach, publikuj wartościowy content;

23. pamiętaj, że Twój profil obserwować mogą potencjalni pracownicy - buduj wizerunek rzetelnego przedsiębiorcy;

24. jeśli chcesz zatrudniać przy pomocy LinkedIn, uruchom konto w wersji Recruiter lub Recruiter Lite - posiadają one dodatkowe narzędzia dla rekruterów.


*Dane pochodzą z raportu Gemius/PBI maj 2016


Sprawdź, jak w praktyce prowadzić skuteczny marketing placówki!
Pobierz bezpłatny poradnik →