logo

Baza Wiedzy dla lekarzy i specjalistów

Czego chciałbyś się dzisiaj dowiedzieć?

Wizerunek lekarza w Internecie


Społeczny dowód słuszności

Ludzie przy wyborze produktów czy usług od zawsze kierowali się opiniami innych osób – rzadko korzystając z usług świadczonych przez anonimowych specjalistów.

Zdecydowanie częściej wybierali te oferty, o których wiedzieli, że spotykały się z zainteresowaniem innych osób. Ten mechanizm, zwany jest w psychologii społecznym dowodem słuszności i ma zastosowanie w niemal każdej dziedzinie życia. Wybieramy to, co znamy, uznając automatycznie, że jest lepsze od nieznanego.

Zanim rozwój Internetu ułatwił nam dostęp do informacji na praktycznie każdy temat, o opinie pytaliśmy znajomych i rodzinę. W przypadku, gdy nikt z nich nie korzystał z poszukiwanego przez nas produktu pytaliśmy o zadanie sprzedawcę w sklepie, czy prosiliśmy panią w rejestracji medycznej o polecenie najlepszego specjalisty.

Nowe technologie

Rozwój nowych technologii wywarł ogromny wpływ na nasz styl życia i sposób poszukiwania informacji, stając się nieodłączną sferą życia; miejscem w którym poszukujemy pracy, robimy zakupy, dzielimy się informacjami na temat produktów i usług.

A zatem ludzie wymieniali swoje uwagi w Internecie na czatach czy forach dyskusyjnych, informując się nawzajem co i gdzie można kupić, czy polecając sobie produkty i usługi lub odradzając ich zakup.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na tego typu informacje powstały serwisy agregujące firmy i komentarze na ich temat, czyli działające w oparciu o system poleceń, Ceneo.pl i opinie o produktach, Allegro.pl i rekomendacje sprzedawców, booking.com i komentarze na temat hoteli.

Według badań PBI (2016), Internet jest także pierwszym źródłem informacji na temat zdrowia, dlatego nie sposób pominąć ZnanyLekarz.pl i możliwości opiniowania pracy lekarzy i specjalistów.


Aktywność w sieci

Obecnie ponad 12 milionów Polaków szuka informacji o zdrowiu i lekarzach w Internecie. Naturalne jest, że w związku z tak ogromnym zainteresowaniem pacjentów, Internet, w tym social media przyciągają coraz więcej uwagi ze strony lekarzy i placówek medycznych.

Większość z nich skupia się na tym, czy w ogóle lekarz lub placówka medyczna powinny być aktywne w sieci, a jeżeli tak, to co jest właściwe i profesjonalne dla tego typu działań.

zysk z prowadzenia komunikacji online-291991-edited.png

Efekty działań komunikacyjnych online i offline (źród. MedicaPR)

Firma MedicaPR przeprowadziła badanie działań komunikacyjnych prowadzonych przez placówki medyczne. 21% badanych placówek nie prowadzi żadnych działań komunikacyjnych, także internetowych. Najczęściej brak jakichkolwiek działań komunikacyjnych tłumaczona jest brakiem czasu i obawą przez naruszeniem powszechnego zakazu reklamy usług medycznych.

Ustawodawca zabrania reklamowania się, jednocześnie zobowiązując do informowania o rodzaju i zakresie świadczonych usług. Ci, którzy prowadzą działania komunikacyjne (w Internecie i poza nim) wskazują konkretne efekty:

  •  68%  klinik mówi o poprawie renomy placówki,
  •  65%  zwiększenie liczby pacjentów,
  •  29%  większe przywiązanie pacjentów.


pewnością znane Ci jest powiedzenie „Nie ma Cię w Internecie – nie istniejesz”. Trudno się z nim nie zgodzić.

Lekarze, którzy nie są widoczni w sieci, tracą potencjalnych pacjentów. Nie dlatego, że nie są świetnymi specjalistami, ale z prostego powodu – pacjenci nie znajdując informacji na ich temat, wybierają swojego lekarza spośród tych, którzy dokładnie opisują swoją praktykę i dbają o swój wizerunek online. 
To pozwala nie tylko na pozyskanie pacjentów, ale też na utrzymanie tych obecnych. Placówki medyczne, jak i lekarze coraz częściej ułatwiają pacjentom znalezienie ich w różnych miejscach sieci.

Standardem jest już strona internetowa, którą posiada 90% badanych, na drugim miejscu z wynikiem 29% jest profil placówki w portalach medycznych takich jak ZnanyLekarz.pl, niewiele mniej bo 28% to prowadzenie profilu w social media. Tylko 10% skupia się na wypowiedziach o placówkach i lekarzach na forach internetowych. Warto pamiętać, że obecność w którymkolwiek z powyższych mediów wymaga przemyślanej strategii i nie może być prowadzona „z doskoku”.

Strona internetowa

Zakup strony internetowej jest najczęściej jednorazową inwestycją, która powinna zwrócić się bardzo szybko i pomóc placówce medycznej w realizacji celów biznesowych.

Warto wiedzieć, że istnieją na rynku narzędzie, które w prosty sposób pozwolą Ci na stworzenie własnej strony internetowej w nie więcej niż godzinę. Przykładem takiego narzędzia jest wix.com, czy1and1.pl.

Bardzo ważne będzie z pewnością to, że narzędzia są darmowe. Na stronie znajduje się wiele szablonów do wykorzystanie, które dodatkowo, bez znajomości narzędzi IT będziesz w stanie dostosować do swoich potrzeb.

Media społecznościowe

Obecność na forach dyskusyjnych i w mediach społecznościowych takich jak Facebook wymaga bardzo dużego zaangażowania czasu i przygotowania strategii. Dlatego, warto zastanowić się, czy chcesz i masz czas budować swój wizerunek w Social Media. 

Niezależnie od tego, warto monitorować, czy w tych mediach pojawiają się wzmianki na Twój temat. Czy w ogóle reagować na wypowiedzi w takich miejscach, zwłaszcza tych negatywnych?

To zależy. Jeżeli wypowiedź jest merytoryczna, ale nie do końca zgodna ze stanem faktycznym, warto rozważyć umieszczenie swojego komentarza – koniecznie z konta zarejestrowanego pod własnym imieniem i nazwiskiem. W przypadku treści obraźliwych, należy zwrócić się do właściciela strony z prośbą o reakcję i nie wchodzić w mało kulturalne dyskusje.

Portale medyczne

Serwisy agregujące informacje o lekarzach rosną jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Punktem wspólnym jest korzystania z przepisów prawa, które dają właścicielowi możliwość publikowania informacji o lekarzu niezależnie od jego zgody. Natomiast różne są zasady działania i formy obecności w takim przedsięwzięciu i warto je sprawdzić.

Przeprowadziliśmy ankietę wśród pacjentów pytając ich o miejsca i kryteria wyboru lekarza. Czym pacjenci kierują się wybierając lekarza?

  •  71% - wskazało, że najważniejsze jest doświadczenie lekarza,
    80% - że decydującym kryterium są opinie innych pacjentów,
  •  Ważna jest też dostępność i możliwość łatwego umówienia wizyty.

88 procent pacjentow znalazlo lekarza na znanylekarzpl-103051-edited.png88% pacjentów znalazło lekarza na ZnanyLekarz.pl

Na ponad 1500 badanych, aż 88% znalazło swojego lekarza na ZnanyLekarz.pl i oceniło ten wybór jako dobry. Zatem mając na uwadze powyższe, jak fakt szybkiego wzrostu popularności serwisu, można wnioskować, że tego typu platformy w znaczący sposób wpływają na wizerunek lekarza.

 

Profesjonalny wizerunek

Warto pamiętać, że na profesjonalny wizerunek lekarza w Intrenecie, a tym samym na rozwój praktyki lekarskiej, składa się nie tylko jego strona internetowa, ale także profile w portalach medycznych odwiedzanych przez pacjentów. Pacjenci mogą tam opiniować pracę lekarza, a lekarz przekazać im najważniejsze dla nich informacje o swoim doświadczeniu.

Warto zwrócić uwagę, że to również opinie są świadectwem doświadczenia lekarza. Należy pamiętać, że każdy pojedynczy wpis może wpłynąć na postrzeganie lekarza i zwiększyć lub zmniejszyć liczbę pacjentów.

Budowanie wizerunku to proces, a zatem jeżeli lekarz nie zacznie dbać o swój wizerunek już teraz, jest duża szansa, że konkurencyjny gabinet, wygra na rynku i przejmie zdecydowaną większość pacjentów.

 


Naucz się budować profesjonalny wizerunek. Pobierz bezpłatny poradnik!