logo

Baza Wiedzy dla lekarzy i specjalistów

Czego chciałbyś się dzisiaj dowiedzieć?

Sztuka komentowania opinii pacjentów


Coraz więcej opinii?

Liczba komentarzy na Twoim profilu systematycznie wzrasta? Masz powody do zadowolenia, ponieważ w większości przypadków świadczy to o docenieniu przez pacjentów. Aż 79% komentarzy publikowanych na ZnanyLekarz.pl to wszak pozytywne opinie.

Jak odpowiadać na komentarze pacjentów, aby budować swój profesjonalny wizerunek? Przede wszystkim warto w ogóle komentować opinie pacjentów, bo pacjenci doceniają zaangażowanych lekarzy! Odpowiadając na wpisy pacjentów musisz pamiętać jednak o jednej, bardzo istotnej sprawie. To, w jaki sposób odpowiadasz na uwagi w znaczący sposób wpływa na odbiór Twojej osoby (a tym samym usług) przez użytkowników.

Jeśli będziesz pamiętać o kliku podstawowych zasadach, nie tylko nie zaszkodzisz swojemu wizerunkowi, a wręcz zyskasz w oczach pacjentów.


Buduj wizerunek - dziękuj za pochwały... 

Pozytywne opinie to podwójny powód do zadowolenia: oczywiście poprawiają Twoje notowania, ale są również okazją do zaprezentowania się w korzystnym świetle.

 Pokaż pacjentom, że jesteś w pełni zaangażowany w to, co robisz: podziękuj w kilku słowach za pochwałę, życz zdrowia.

 Wystarczy prosty i zwięzły komunikat, by dać do zrozumienia, że dbasz o swoich pacjentów, czytasz ich opinie i liczysz się z ich zdaniem.


... i konstruktywną krytykę

Negatywnych opinii czasem nie da się uniknąć, ale można nauczyć się przekuwać je w atuty. W jaki sposób?

1. Pamiętaj o tym, by Twoja odpowiedź była zawsze merytoryczna i wyważona.

2. Nie pozwól, by zawładnęły Tobą emocje.

3. Przedstaw swój punkt widzenia, ale nigdy nie obrażaj pacjenta.

4. Nawet jeśli masz poczucie, że opinia jest niesprawiedliwa lub krzywdząca, bądź uprzejmy i konkretny.

5. Jeśli skarży się, że niemiło się do niego odnosiłeś, poświęciłeś mu zbyt mało czasu lub należytej jego zdaniem uwagi, możesz spróbować wyjaśnić swoje zachowanie, a kiedy to konieczne – przeprosić.

Natomiast w przypadku, gdy pacjent ma zastrzeżenia do samego leczenia (np. inny specjalista dał odmienną diagnozę), a krytyka jest konstruktywna i wynika z jasnych przesłanek, może warto zaprosić go na dodatkową konsultację, w trakcie której postrasz się wyjaśnić wątpliwości?

Pomyłki zdarzają się nawet najlepszym, a umiejętność przyznania się do nich wyróżnia prawdziwych profesjonalistów.

 

Bezzasadne zarzuty?

A co gdy zarzuty pacjenta są bezzasadne z medycznego punktu widzenia? Jeśli masz pewność, że użytkownik mija się z faktami, możesz odeprzeć jego argumenty. Postaraj się, by komunikat był klarowny i zrozumiały dla innych odbiorców – zaprezentujesz się jako doskonale wykształcony specjalista. Pamiętaj!

 •  Unikaj słownych utarczek.

 •  Nigdy nie pisz, że opinia jest nieprawdziwa, nie sugeruj też, że może pochodzić od nieuczciwej konkurencji. Możesz zostać uznany za pieniacza, a w najlepszym przypadku za osobę, która źle znosi krytykę lub jest przekonana o własne nieomylności.

Warto dodać, że np. portal ZnanyLekarz.pl zabezpieczono systemem zaawansowanych narzędzi, które blokują dodawanie negatywnych komentarzy lekarzowi przez konkurentów. Nawet, jeżeli zdecydujesz się bronić swojego dobrego imienia przed sądem, nie informuj o tym na forum.

Nie zadręczaj się!

Nie zadręczaj się pojedynczymi niepochlebnymi komentarzami 60% wizyt umawianych przez portal ZnanyLekarz.pl to konsultacje ze specjalistami mającymi minimum 1 negatywną opinię!

 


Naucz się profesjonalnego reagowania na opinie. Pobierz bezpłatny poradnik!