logo

Baza Wiedzy dla lekarzy i specjalistów

Czego chciałbyś się dzisiaj dowiedzieć?

Recepta na najczęstsze bolączki gabinetów lekarskich


Lepiej zapobiegać

Prowadzisz gabinet lekarski? Zależy Ci więc, aby był w jak najlepszej kondycji. Dopóki zgadzają się wyniki finansowe, odnosisz wrażenie, że wszystko jest w porządku. Jesteś pewien, że gabinet nie cierpi na jedną z częstych dolegliwości, które w przyszłości zagrożą jego zdrowemu funkcjonowaniu?

Pamiętaj, że lepiej jest zapobiegać, niż leczyć - i zastanów się, które bolączki mogą dotyczyć Twojego gabinetu.

Brak nowych pacjentów

Niestety, bardzo powszechna bolączka. Wiele gabinetów, zdobywszy określoną liczbę pacjentów, nie jest w stanie pozyskać nowych. Nie brakuje mocy przerobowych, a jednak w grafiku pracy pojawiają się "okienka”. Przyczyny mogą być różne - zwykle jest to po prostu brak wsparcia marketingowego, przez co potencjalni pacjenci nie dostają szansy dowiedzieć się o naszych usługach.

Ze względu na ograniczenia prawne w zakresie reklamy praktyki medycznej wielu lekarzy sądzi, że nie mogą pozwolić sobie na żadne działania marketingowe. Nie jest to jednak prawdą. Wciąż możemy informować o zakresie świadczonych usług, ich cenach, podawać dane teleadresowe.

10 mln-990002-edited.pngInternet jest pierwszym źródłem informacji o zdrowiu i lekarzach

Istotny jest za to dobór medium. Z badań przeprowadzonych przez PBI wynika, że już dla ponad 10 milionów Polaków pierwszym źródłem informacji o zdrowiu i lekarzach jest Internet - warto więc wykorzystać możliwości, jakie medium to przed nami otwiera.

Standardowa terapia, czyli przeprowadzenie kampanii AdWords i wypozycjonowanie strony internetowej gabinetu (samodzielnie lub z pomocą agencji marketingowej) może okazać się skuteczna, ale wymaga czasu i nakładu finansowego, a jej wyniki są trudne do przewidzenia.

Znacznie tańszym rozwiązaniem okaże się obecność na specjalistycznych portalach dla lekarzy i pacjentów. Największy w Polsce, ZnanyLekarz.pl, nie tylko pozwala zamieścić wszystkie potrzebne informacje, ale również wspiera pozycjonowanie w Internecie.

W skrócie: nazwisko lekarza, który rzetelnie prowadzi swój profil na ZnanyLekarz.pl, będzie pokazywało się wysoko na liście wyszukiwarki Google, gdy pacjent wpisze zapytanie związane z jego specjalizacją i miastem).

Utrzymujący się brak napływu nowych pacjentów, przy jednoczesnym stopniowym odchodzeniu dotychczasowych, grozi niebezpiecznymi powikłaniami - włącznie z niechcianymi przestojami w pracy, a w skrajnych przypadkach nawet koniecznością zamknięciem działalności. Nie ryzykujmy!

Niewydajne zarządzanie

Najczęstsze objawy: nieodebrane telefony, pomyłki w grafiku wizyt, pacjenci “zapominający” o umówionych wizytach. Niewydajne zarządzanie, nawet jeśli nie zagraża bezpośrednio prowadzeniu praktyki lekarskiej, znacząco uprzykrza codzienną pracę. Trudno wskazać jedną przyczynę niewydajnego zarządzania. Zwykle nakładają się na siebie stare przyzwyczajenia i brak wiedzy o nowych narzędziach i rozwiązaniach.

Codzienna praca lekarza to walka z biurokracją i wypełnianie niekończących się druczków - z tym wiele zrobić nie możemy; dopóki nie zostaną wprowadzone nowe rozwiązania systemowe, pozostaje optymalizacja innych obszarów działalności.

Mnóstwo czasu pochłania ręczne uzupełnianie kalendarza wizyt pacjentów i prowadzenie rozmów telefonicznych, aby wizyty te umówić. W dodatku normą jest, że wielu pacjentów nie pojawia się w gabinecie, nie odwołując wcześniej wizyty - wówczas strata czasu jest jeszcze większa.

Remedium?
Wdrożenie narzędzi, które uporządkują zarządzanie bieżącą pracą: pozwolą umawiać wizyty przez Internet, zautomatyzują wypełnianie grafiku, przypomną pacjentom o zbliżającej się wizycie. Poprawa będzie odczuwalna natychmiast. Gabinet odzyska witalność, a przy tym bardzo prawdopodobne, że dając pacjentom więcej możliwości - przyciągniemy nowych.

Problemy z wizerunkiem

To bardzo powszechna przypadłość, z której wielu lekarzy nie zdaje sobie nawet sprawy. Koncentrują się na jakości usług - co samo w sobie godne jest oczywiście pochwały - zapominając jednak, że we współczesnym świecie to niestety za mało, aby przyciągnąć pacjentów.

Zanim potencjalny pacjent zdecyduje się na wybór lekarza, wyszuka na jego temat wszystkie dostępne informacje. Gdzie? Oczywiście w Internecie. Jeśli znajdzie tam zdawkowe informacje, albo co gorsza nieprzychylne opinie - najpewniej zrezygnuje i wybierze inny gabinet. Zaniedbania w budowaniu wizerunku grożą więc znacznie poważniejszymi konsekwencjami, niż mogłoby się wydawać - z brakiem nowych pacjentów włącznie. Wiemy już, czym to grozi.

Zalecenie?
Konsekwentne budowanie wizerunku, przede wszystkim w Internecie - medium, z którego pacjenci korzystają najchętniej. Najłatwiej - znów - wykorzystać w tym celu portale dla lekarzy i pacjentów (największym w Polsce jest ZnanyLekarz.pl - ponad 3.5 miliona odwiedzin miesięcznie). Rzetelne prowadzenie profilu w takim portalu nie tylko pozwoli przekazać pacjentom wszystkie istotne informacji, ale też umożliwi im dzielenie się pozytywnymi opiniami na nasz temat. Dajmy się poznać jako lekarz nowoczesny i otwarty na nowe media!

Zalecenie → Internet

Reasumując - lekarstwo na najczęstsze bolączki polskich gabinetów lekarskich znajduje się w Internecie. Usprawnienie codziennej pracy lekarza i pozyskanie nowych pacjentów wcale nie musi wiązać się z czasochłonnymi i kosztownymi działaniami.

Wystarczy otworzyć się na nowe technologie i skorzystać z narzędzi, z których z powodzeniem korzystają inni lekarze!

 

 


Jak skutecznie usprawnić pracę gabinetu lekarskiego?  Sprawdź >