logo

Baza Wiedzy dla lekarzy i specjalistów

Czego chciałbyś się dzisiaj dowiedzieć?

Dlaczego utrzymanie pacjenta opłaca się bardziej, niż pozyskanie nowego?

Nieustanna pogoń za nowym pacjentem prowadzi przede wszystkim... do strat. Bardziej opłaca się utrzymanie grona pacjentów odwiedzających gabinet i przekonanie ich, że warto umawiać kolejne wizyty.

Średnio połowa nowo pozyskanych pacjentów nigdy nie wróci

ZnanyLekarz.pl przeprowadził wśród pacjentów badanie ankietowe, z którego wynika, że aż 95% pacjentów zadowolonych z wizyty u lekarza przestaje szukać alternatyw i umawia kolejne do tego samego gabinetu. To samo badanie wykazało też niestety, że niemal połowa nowych pacjentów wcale nie jest zadowolona, a pierwsza umówiona wizyta okazuje się jednocześnie ostatnią. Oznacza to, że co drugi pozyskany pacjent już nie wróci do gabinetu.

 

Dlaczego opłaca się skupić na obecnych pacjentach

Teoretycznie zysk z wizyty nowego pacjenta jest równy zyskowi z wizyty pacjenta powracającego. Stały napływ nowych pacjentów generuje więc stabilny przychód - nawet przy bezpiecznym założeniu, że połowa z nich nigdy nie wróci. Warto jednak zastanowić się, jaki jest stosunek przychodu z wizyty do kosztu pozyskania pacjenta. Okazuje się, że uwzględniając koszty marketingu (w tym utrzymania i pozycjonowania strony internetowej), pozyskanie nowego pacjenta jest aż pięciokrotnie droższe od utrzymania obecnego! Znacznie bardziej opłacalne od pozyskiwania znacznej liczby nowych pacjentów staje się więc zadbanie, aby obecni umawiali w placówce kolejne wizyty. Odejście niezadowolonego pacjenta do konkurencji to nie tylko strata potencjalnych przyszłych zysków, ale też konieczność poniesienia wysokich kosztów, z jakimi wiąże się pozyskanie nowego.

 

! Sprawdź, ile kosztuje Cię pozyskanie nowego pacjenta i ile może na tym zarobić lub stracić Twój gabinet. [pobierz]

 

Z jakich powodów pacjenci najczęściej odchodzą do innych lekarzy?

1. Brak poszanowania ich czasu

47% pacjentów czekało na umówioną wizytę godzinę lub dłużej, co jest niedopuszczalne i dyskwalifikuje gabinet w ich oczach. Aby zaradzić niechcianym kolejkom, należy przede wszystkim zawsze dostosowywać czas trwania wizyty do jej charakteru oraz unikać umawiania z premedytacją zbyt wielu wizyt danego dnia, zakładając, że część pacjentów się nie stawi. Wygodne zarządzanie wizytami umożliwi Docplanner, kompleksowy system porządkujący pracę lekarza - otrzyma go każdy, kto wykupi Pakiet Premium w ZnanyLekarz.pl.

2. Niewygodne umawianie wizyt

Dodzwonienie się do lekarza jest w Polsce dużym wyzwaniem - statystycznie aż 44% prób kończy się fiaskiem. Rozwiązaniem jest umożliwienie umawiania wizyt online oraz zachęcanie pacjentów, aby z niego korzystali. ZnanyLekarz.pl oferuje lekarzom Kalendarz Wizyt, pozwalający łatwo i wygodnie umówić się do gabinetu przez Internet. Kalendarz jest dostępny na profilu lekarza, może też być łatwo zaimplementowany na jego stronie internetowej.

3. Brak bliskich terminów

41% pacjentów wskazało, że oczekuje możliwości umówienia wizyty w bliskim terminie, najlepiej tego samego dnia. Warto więc w miarę możliwości zaplanować wolne miejsce dla pacjentów umawiających się na ostatnią chwilę. W Kalendarzu Wizyt wolne terminy będą widoczne i łatwo dostępne.

4. Kiepska komunikacja

Pacjenci, którzy umawiają wizyty z kilkudniowym albo większym wyprzedzeniem oczekują, że otrzymają przypomnienie. Dzwonienie lub wysyłanie SMS-ów do każdego z osobna zajęłoby zbyt wiele czasu i tak zapracowanej recepcji, warto więc postawić na narzędzia do zautomatyzowanej wysyłki. Przypomnienie w formie prostej wiadomości SMS redukuje liczbę “zapominalskich” o ponad 60%, co przekłada się także na mniejsze ryzyko pojawienia się kolejek i konfliktów terminów. Potwierdzenia i przypomnienia o wizytach są generowane automatycznie przez Docplannera - system do kompleksowego zarządzania wizytami. Lekarz może też skorzystać z Kampanii SMS i e-mail, aby sprawnie wysłać wiadomość do wszystkich lub wybranych pacjentów - to wygodne narzędzie do informowania o zmianach i nowościach lub np. zapraszania na badania okresowe. Chirurg z Katowic zanotował aż 16 wizyt umówionych dzięki wysłaniu prostej kampanii e-mail o… przeniesieniu gabinetu na nowy adres.

 

Zmiana podejścia się opłaci

Rozwiązanie najczęściej zgłaszanych bolączek to milowy krok w stronę nie tylko utrzymania grona obecnych pacjentów, ale też jego systematycznego powiększania. Zadowoleni pacjenci polecają lekarza statystycznie czterem znajomym - a wciąż to opinia innych pacjentów jest decydująca podczas wyboru (aż dla 63% ankietowanych!). Koncentrując się na utrzymaniu pacjentów lekarz nie tylko oszczędzi środki, które dotąd przeznaczone były na pozyskiwanie nowych, ale też zapewni sobie stały wzrost liczby zadowolonych, powracających pacjentów, a co za tym idzie - stabilny zysk.

 

Umów się na rozmowę