Baza Wiedzy dla lekarzy i specjalistów

Czego chcesz się dziś dowiedzieć?

4 sposoby na pozyskanie opinii od pacjentów

Jak wiadomo, pozytywne opinie są bezcenne dla każdego gabinetu, gdyż budują wiarygodność i przekonują niezdecydowanych pacjentów. Aż 84% z nich przyznaje, że wybierając lekarza zwraca największą uwagę właśnie na znalezione w Internecie opinie. Trudno wyobrazić sobie dziś inną równie skuteczną i przy tym bezpłatną formę promowania gabinetu. Wielu lekarzy wciąż czuje się jednak niekomfortowo, gdy przychodzi do poproszenia pacjenta o udzielenie rekomendacji online. Niepotrzebnie. Oto cztery sprawdzone, nieinwazyjne sposoby.


1. Poproś o ocenę od swoich stałych pacjentów

Każdy gabinet ma co najmniej kilku stałych pacjentów, obecnych od dawna, czasem wręcz od samego początku. Relacja z nimi zazwyczaj jest bliższa i wykracza poza sztywne zawodowe ramy - zdarzają się na przykład spontaniczne rozmowy na tematy niezwiązane stricte z celem wizyty. Tacy pacjenci są lojalni, gdyż wysoko cenią jakość świadczonych usług i mają dobre zdanie o lekarzu. Czyni ich to idealnymi kandydatami na “ambasadorów”, którzy polecą gabinet rodzinie i znajomym. Aby nie narzucać się z prośbą o udzielenie rekomendacji, można zagaić w delikatny sposób: przyznać, że chciałoby się mieć więcej pacjentów takich jak oni i zasugerować, że gdyby ktoś z ich bliskich szukał lekarza, drzwi gabinetu zawsze stoją otworem. Pacjent na pewno zrozumie zawoalowaną prośbę. Jeśli stwierdzi, że niestety nikt nie przychodzi mu do głowy, warto wspomnieć o możliwości zostawienia opinii w Internecie, na portalu ZnanyLekarz.pl.


2. Napomknij o opiniach otrzymując podziękowanie

Jeśli pacjent jest zadowolony z wizyty na tyle, aby wyrazić podziękowanie lub komplement, zapewne chętnie podzieli się swoimi wrażeniami także z innymi. O tym, że lekarz zrobił naprawdę dobre wrażenie, statystycznie dowiadują się bezpośrednio cztery osoby. To dużo, ale zasięg może być znacznie większy. Moment, w którym pacjent zwraca się z podziękowaniami i ciepłym słowem, jest idealny, aby poprosić o udzielenie opinii online. Nawet niekoniecznie wprost, można zażartować: “Super, gdyby mogli dowiedzieć się o tym wszyscy, którzy narzekają w Internecie na swoich lekarzy, może trafią do mnie?”. Luźniejsze podejście nie nakłada żadnej presji, a z dużym prawdopodobieństwem okaże się skuteczne. Sam pacjent poczuje się doceniony i traktowany partnersko, co dodatkowo zwiększa szanse, że wróci na kolejną wizytę.


3. Odwdzięcz się upominkiem za rekomendację

Sposobem na zachęcenie pacjentów do rekomendowania gabinetu może być wynagradzanie im udzielenia opinii. Każdy, kto zostawi w Internecie rzetelną, pozytywną opinię, może otrzymać przy następnej wizycie drobny upominek lub niewielki rabat na usługę. To powszechna praktyka w krajach zachodniej Europy i USA - lekarze nierzadko odwdzięczają się pacjentom za referencje biletami do kina lub kartami upominkowymi. W naszych realiach wielu gabinetom trudno byłoby sobie na to pozwolić, ale nawet symboliczna czekolada mile zaskoczy pacjenta i wpłynie na jego wrażenie. Warto pamiętać, że opinie online mają naprawdę szeroki zasięg, którego osiągnięcie przy pomocy metod marketingowych, zwłaszcza w warunkach znacznych ograniczeń nakładanych przez prawo, byłoby bardzo trudne i kosztowne.


4. Daj się wyręczyć technologii

Tak naprawdę prośba o udzielenie opinii wcale nie musi wiązać się z bezpośrednią rozmową z pacjentem, dla wielu lekarzy mimo wszystko krępującą. Równie dobrze można wysłać prośbę o rekomendowanie SMS-em albo e-mailem. Co ważne, nie trzeba za każdym razem wpisywać wiadomości ręcznie - można zautomatyzować ich wysyłkę. Jeśli pacjent umówił się przez ZnanyLekarz.pl lub lekarz samodzielnie dodał jego wizytę do oferowanego przez portal Kalendarza Wizyt, prośba o udzielenie opinii zostanie wysłana automatycznie, od razu z linkiem prowadzącym do odpowiedniej sekcji w portalu. Dzięki temu każdy pacjent obecny w gabinecie zostanie poinformowany o możliwości polecenia lekarza innym.

ZnanyLekarz.pl pozwala także wysyłać zautomatyzowane kampanie SMS i e-mail do wszystkich lub wybranych pacjentów. To znakomita metoda, aby np. przypomnieć o możliwości pozostawienia opinii tym spośród dotychczasowych gości gabinetu, którzy jeszcze się na to nie zdecydowali.

Szkoda tracić ogromne korzyści, jakie dają gabinetom lekarskim opinie pacjentów, tylko dlatego, że prośba o ich udzielenie przychodzi z dużym trudem. Warto się przemóc. Udzielenie opinii z jednej strony wzmacnia więź łączącą pacjenta z lekarzem i zwiększa szansę na jego powrót, z drugiej - pozwala promować gabinet w skuteczny i właściwie bezpłatny sposób. Nie ma co się krępować!


ZDOBĄDŹ WIĘCEJ OPINII ➤